Autotest – Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI (2019)
Reus van een bus met verbruik van compact bestelautootje
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter is in 2018 op de markt gekomen. Nu is hij ook leverbaar met voorwielaandrijving voor minder geld en met meer laadvolume.
Pakketbezorgers
Bestelbussen met veel laadvolume zijn immens populair, zeker onder pakketbezorgers. Voor hen is het hooibouwtijd door de geweldige toename van online shoppen. Doorgaans gaat het om lichte pakketjes, dus het risico op overschrijding van het maximale laadgewicht is gering. Hier komt de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving in beeld, met meer laadcapaciteit dan de achterwielaandrijver.
Mercedes-Benz Sprinter in cijfers
Even wat cijfers op een rij van de geteste lange versie (5,93 meter) met hoog dak van de Mercedes-Benz Sprinter met tussen haakjes de gegevens van de gelijkwaardige achterwielaandrijver.
- Laadvolume: 11 kubieke meter (10,5)
- Hoogte laadruimte: 2.079 millimeter (2.009)
- Hoogte laaddrempel: 566 millimeter (626)
- Maximaal laadgewicht: 1.415 kg (1.144)
Pakhuis op wielen
Je kunt gerust stellen dat het een pakhuis op wielen is. En een laadruimhoogte van dik 2,07 meter betekent dat je rechtop kunt staan, tenzij je heel lang bent. De lagere vloer is ook prettig bij in- en uitladen. Ook de instap in de cabine is lager. Kortom, heel fijn voor de eerder genoemde pakketbezorgers die heel de dag om de haverklap in- en uitstappen.
Highlights Mercedes-Benz Sprinter (2019) – AutoRAI TV
Soepele vering achter
De lagere vloer en het hogere laadgewicht bij voorwielaandrijving laten zich eenvoudig verklaren. Je hebt immers geen aandrijfas nodig van motor naar achterwielen en ook geen achterdifferentieel. De achteras is daardoor ook flink lichter. De geteste Sprinter was voorzien van bladveren die deels zijn gemaakt van met glasvezel versterkt kunststof (optie). Die wegen minder en zorgen ervoor dat de bus minder ‘stuitert’, bijvoorbeeld bij het rijden over een verkeersdrempel.
Hulp van zijwindassistent
Rijden is sowieso fijn met de nieuwe Sprinter. De vering is opvallend comfortabel, hij stuurt licht en direct en is ondanks zijn hoogte best stabiel. Bij stevige zijwind krijg je hulp van de zijwindassistent. Die is standaard. Het geluid van de motor is goed gedempt. De handgeschakelde zesbak (een 9-traps automaat is optie) schakelt licht en houdt het motortoerental laag door een lange zes versnelling.
Verrassend zuinig
Voor de nieuwe Sprinter heeft Mercedes-Benz de expertise en ervaring met diesels ingezet om de emissie aan de strengste eisen te laten voldoen. Bovendien claimen de makers een gunstig verbruik. Wel, die claim lijkt gerechtvaardigd, want tijdens de testperiode met stukken snelweg en kortere ritjes met lading kwamen we uit op een gemiddelde van circa 7 liter op 100 km. Omgerekend zo’n 1 op 14, er zijn middenklasse personenauto’s die er niet aankomen. De geteste Sprinter 314 CDI heeft een 2,2-liter turbodiesel van 105 kW (143 pk). Hetzelfde blok is er ook met 84 kW (114 pk) in de 311 CDI.
Veel opbergvakken
De werkplek voor de bestuurder is royaal. De inrichting is functioneel. Het dashboard heeft totaal maar liefst 6 bekerhouders en drie grote opbergvakken aan de bovenzijde. Boven het hoofd dak tref je nog eens twee grote vakken en in de portieren kun je ook nog het nodige kwijt. De optionele veelvoudig verstelbare bestuurdersstoel in de test Sprinter, met verlengbare zitting, kun je gerust aanvinken. Je zit dan echt super. Daarop hou je het een werkdag lang wel vol.
Buitenspiegels
Oké we misten elektrisch verstelbare buitenspiegels (goed zicht naar achteren trouwens). Ook die kun je aanvinken op de optielijst. Doen, want instellen met de hand aan de rechterkant is best een gedoe. De Sprinter met voorwielaandrijving is er vanaf net iets meer dan twintig mille exclusief belastingen.
Multiple choice in connectiviteit
Er is ongekend grote waslijst aan mogelijkheden en opties. Helemaal als het gaat om connectiviteit. Afhankelijk van de vereisten is een uitgebreid assortiment leverbaar, zoals een smartphonehouder, radio met Bluetooth-interface en handsfreefunctie, multimediasysteem met touchscreen met hoge resolutie, snelle navigatie vanaf harde schijf met 3D-kaartweergave en smartphone-integratie. De multimediasystemen kunnen met het touchscreen of de touch control button op het multifunctionele stuurwiel worden bediend.
Klaar voor internet
Aangezien digitale oplossingen tegenwoordig deel uitmaken van het werkleven, is de Sprinter met een geïntegreerde communicatiemodule uitgerust die ervoor zorgt dat de bestelwagen continu met internet is verbonden. Dankzij de internetverbinding kan ook van de huidige en toekomstige Mercedes PRO-services gebruik worden gemaakt met preventief onderhoudsmanagement en een efficiëntere administratie dankzij het digitale rittenboek.