Autotest – Mercedes-Benz S-Klasse (2021) – een unieke ervaring
De beste S-Klasse ooit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Bijna 30.000 woorden heeft Mercedes-Benz nodig om alles wat op en aan de nieuwe S-Klasse zit te beschrijven. De boodschap is duidelijk: de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse doet en kan veel. Wie de toekomst van de automobiel wilt ervaren, kan niet om de nieuwe S-Klasse heen. Het is met recht een monument van een auto.
Flinke toef slagroom
De BMW 7 Serie is goed, de Audi A8 ook. Bentley en Rolls-Royce leggen met hun modellen het accent op luxe, maar in de S-Klasse komt alles samen, aangevuld met een flinke toef slagroom. De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse doet qua luxe en afwerkingsgraad echt niet onder voor een Bentley of Rolls-Royce en legt de lat op het gebied van infotainment aanzienlijk hoger dan elke andere limousine. De vorige S-Klasse was al goed, deze nieuwe versie is nog stukken beter.
Lekker eco
Leuk, nu heb je de conclusie al gelezen. Maar lees vooral even verder, want over de nieuwe S-Klasse vallen ontzettend veel boeiende zaken te vertellen. Zo is de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse bijvoorbeeld lekker eco. In de nieuwe S-Klasse wordt meer dan 98 kilogram aan onderdelen gebruikt die gemaakt zijn van grondstofbesparende materialen. Het aantal onderdelen dat gerecycled materiaal bevat, bedraagt nu 120 – meer dan twee keer zo veel als bij het vorige model. Nog eens ongeveer 40 kilogram aan onderdelen wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen.
Visnetten
Check ook even de vloerbekleding. Daarvoor gebruikt Mercedes-Benz nu gerecycled materiaal, genaamd Econyl. Dit bestaat uit gerecycled nylon. Het wordt vervaardigd door het terugwinnen van nylonafval dat bestemd is voor de stortplaats, bijvoorbeeld oude visnetten, stofresten uit het fabricageproces en tapijt. Deze worden verzameld en omgezet in een nieuw materiaal met dezelfde eigenschappen als nylon dat van nieuwe grondstoffen wordt gemaakt.
Mercedes-Benz S-Klasse (2021) – WELLNESS OP WIELEN – REVIEW – AutoRAI TV
Evolutie
Oude meuk in een hypermoderne limousine? Nou, vat het zo vooral niet op. Want de S-Klasse ademt luxe. Aan de buitenkant speelt Mercedes-Benz duidelijk of safe. Best logisch ook, want de S-Klasse is al jaren ongekend populair in de Verenigde Staten en in China. Om huidige S-Klasse-rijders ’te vriend’ te houden, kiest Mercedes-Benz voor een evolutie van het exterieurdesign. Vanuit alle hoeken is het duidelijk: hier staat nog altijd een S-Klasse.
Radicaal gewijzigd interieur
Het interieur is wel radicaal anders. Next level luxe en infotainment wat ons betreft. Wat legt Mercedes-Benz de lat op dit front hoog voor concurrenten. Wie voor het eerst instapt, merkt vooral de prachtige materialen op, zoals houtfineer, leder, aluminium, carbon, het is allemaal mogelijk. Laat het interieur vooral even op je inwerken, want indrukwekkend is het zeker.
Huiskamergevoel in nieuwe S-Klasse
Zitten doe je op fantastische stoelen die in je eigen huis niet zouden misstaan. De nieuwe S-Klasse geeft vooral het huiskamergevoel. Je voelt je er daardoor al snel thuis. Vooral de sfeerverlichting maakt indruk. De actieve sfeerverlichting (optie) is nu overigens geïntegreerd in de rijassistentiesystemen en kan de waarschuwingen optisch versterken.
S-Klasse by night
Een S-Klasse by night is helemaal indrukwekkend, vooral als je een van de Energizing Comfort-programma’s activeert. Je zintuigen worden dan op alle mogelijke manieren geprikkeld: stoelmassage, warmte, sfeerverlichting waar ze in de Efteling jaloers op zijn en zelfs een heuse geurverspreiding in het interieur zorgen voor maximale ontspanning. Er zijn diverse programma’s en ze zijn allemaal het proberen waard.
Laat je niet afschrikken
Het nieuwe infotainmentsysteem van Mercedes-Benz oogt indrukwekkend, maar laat je niet afschrikken door de gelikte en haarscherpe grafische laag. De bediening ervan is kinderlijk simpel. Je bedient het forse OLED-display als een grote iPad. Dankzij een krachtige processor heeft het systeem ook de nodige rekenkracht, waardoor je nauwelijks laadtijden hebt. Het MBUX-systeem in de nieuwe S-Klasse is doorgetrokken in het digitale instrumentencluster met 3D-weergave. Lees je dat goed? 3D-weergave? Zeker! En het werkt ge-wel-dig. In eerste instantie moeten je ogen er wel even aan wennen. Vooral het diepte-effect is anders. Eenmaal gewend, dan ziet het er heel tof uit. Zelfs de menu’s op het display worden in 3D weergegeven. Kun je er maar niet aan wennen? Je kunt ook kiezen uit een 2D-weergave, jij bepaalt.
77-inch head-up display?
Als bestuurder heb je ook zicht op het forse head-up display. Er is keuze uit twee systemen. De grotere HUD geeft ook augmented reality (AR)-content weer. Bij het navigeren worden onder andere animated afslagpijlen virtueel en met grote precisie op de rijbaan geprojecteerd. Voor de rijassistentiefuncties wordt informatie van bijvoorbeeld de actieve afstandsassistent getoond. Het beeld wordt virtueel weergegeven op een afstand van 10 meter. Het weergavegebied komt overeen met dat van een 77-inch display. Je moet het eigenlijk zelf zien om te geloven wat Mercedes-Benz met dit systeem heeft geflikt.
Randzaken
Het is eigenlijk te gek voor woorden, maar alles wat we tot nu toe hebben genoemd heeft te maken met ‘randzaken’. Je zou bijna vergeten dat de nieuwe S-Klasse ook daadwerkelijk een auto is. Tijd om ons daar even op te richten, meer ‘gadgets’ bespreken we verderop in deze review.
Twee lengteversies
De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is 5.179 mm lang als je kiest voor de normale wielbasis. De verlengde S-Klasse – do0r Mercedes-Benz de ‘Lang’ gedoopt – meet 5.289 mm. Het verschil zit hem dan vooral in de wielbasis. Die meet bij de ‘normale’ S-Klasse 3.106 mm of 3.216 mm bij de verlengde S-Klasse. De basisversie is de S 350d met 286 pk sterke dieselmotor. Die kost 133.593 euro. Wij rijden in de S 500 4Matic. Die kost minimaal 155.578 euro of 159.882 euro voor de versie met lange wielbasis.
Aandrijflijn S 500 4Matic
De aandrijflijn van de Mercedes-Benz S 500 4Matic bestaat uit een 3,0-liter 6-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 435 pk met 520 Nm aan koppel. Deze zescilinder krijgt ondersteuning van een 22 pk sterke 48 Volt starterdynamo die zorgt voor een extra push tijdens acceleraties. Is zo’n S-Klasse dan ook een beetje snel? Zeker! Ondanks het gewicht van 1.945 kilogram van deze S 500 sprint ie toch in 4,9 seconden naar 100 km/u en wordt een topsnelheid van 250 km/u bereikt. Elke versie van de S-Klasse haalt overigens die topsnelheid.
9G Tronic
Schakelen gebeurt met een 9G Tronic-automaat die boterzacht door alle versnellingen ratelt. De 6-in-lijn past perfect bij het comfortabele karakter van de S-Klasse. Hij pakt onderin al stevig op en is nauwelijks te horen zodat je in het interieur maximaal geniet van alle luxe. Wie meer power wenst, moet wachten op toekomstige AMG-versies of een plug-in hybride. Toch wil je in een auto als een S-Klasse niet trappen, maar ontspannen. En dat is ontzettend goed mogelijk. Drempels lijken door voortreffelijke luchtvering niet te bestaan en eenmaal aan boord hoor je vrijwel niets van de buitenwereld.
Nog stiller
Het nieuwe model is nog stiller dan het uitgaande type. De hoge stijfheid van de carrosserie vormt de basis voor beter geluids- en trillingscomfort. Zo zijn de openingen voor de kabeldoorvoer in het schutbord voorzien van dubbele afdichtingen. Om een motorgeluid te realiseren dat in het interieur als verfijnd en onopvallend wordt ervaren, is de isolatie van het schutbord doorgetrokken naar de zijkanten van de A-stijlen en het vloergedeelte. Ook maakt Mercedes-Benz in bepaalde carrosseriedelen voor het eerst gebruik van akoestisch schuim. Het resultaat is rust aan boord. Burmester-geluidsinstallatie aan en gaan!
Achterasbesturing met verstelbare stuurhoek
Balen! De gekozen straat blijkt verder te zijn afgesloten. Staan we dan met bijna 5,3 meter aan auto. Toch houden we het hoofd in de S-Klasse koel. Dat komt door de optionele achterasbesturing met verstelbare stuurhoek. Mercedes-Benz levert twee systemen: eentje met een verstelbare stuurhoek van 4,5 graden en eentje met 10 graden. Beide systemen hebben dezelfde meerprijs: 1.573 euro, inclusief de BTW, zoals je ook hieronder kunt zien.
Kleine draaicirkel!
Met de verstelbare stuurhoek van 4,5 graden bedraagt de draaicirkel 11,9 meter, terwijl dat normaal – dus zonder dit systeem – 12,8 meter is. Alleen met het 10 graden-systeem heeft de S-Klasse een draaicirkel van 10,9 meter, dat is 0,1 meter kleiner dan de draaicirkel van een A-Klasse! Ook hier geldt: dit moet je ervaren! Het ziet er daarnaast ook nog gaaf uit als je de achterwielen ziet meesturen. In de video gaan we er wat dieper op in.
Autonoom rijden level 3
Goed, we zijn weer op weg. Wat volgt is de snelweg, het terrein waar de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse nog meer kan laten zien wat hij in huis heeft. De nieuwe S-Klasse is namelijk al klaar voor autonoom rijden level 3 waarbij de bestuurder langere afstanden kan afleggen zonder het stuur te hoeven aanraken. Nu moet je om de tien a twaalf seconden nog een teken van leven geven. Toch is het indrukwekkend wat de S-Klasse al kan. Van rijstrook wisselen bijvoorbeeld of een afrit nemen. Een en ander is wel afhankelijk van je tempo en de scherpte van de bocht. Het is dus verstandig om altijd even je handen bij het stuur te houden voor het geval dat. Ook wij moesten zo nu en dan ingrijpen.
Duitsland
Naar verwachting zal de nieuwe S-Klasse vanaf de tweede helft van 2021 met de nieuwe Drive Pilot in situaties met een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland hoog geautomatiseerd kunnen rijden. Door de bestuurder te ontlasten, heeft deze tijd voor andere activiteiten, zoals een beetje internetten. Hoe dat in Nederland geregeld gaat worden, is nog niet bekend.
Achterin zitten
Achter het stuur van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse zitten is dus wat je noemt een zeer prettige ervaring. Maar de door ons gereden S 500 4Matic betreft een Lang-versie. En dat merk je als je achterin plaatsneemt. Links of rechts, jij mag kiezen. In beide gevallen heb je je eigen touchscreen, zeg maar TV. Dit display fungeert ook als extra display van je laptop, want aan HDMI-poorten is gedacht. De beenruimte achterin is enorm. In de middenconsole is ook nog een tablet opgeborgen en naar wens installeert Mercedes-Benz een koelkastje achterin voor de champagne of cola light. De nieuwe S-Klasse is dus een auto waarin je dolgraag zelf rijdt, maar ook eentje waarbij je zonder zeuren achterin plaatsneemt.
Zijn we er nu al?
Het is bijna jammer als je telkens weer op je eindbestemming arriveert. ‘Is de rit nu al voorbij?’, je zal het geregeld denken. Helemaal als je massageprogramma nog niet is afgelopen. Oh man, dat klinkt best erg. Je wordt zo in de watten gelegd in de nieuwe S-Klasse. Toch stappen we maar uit. Dat geeft ons de gelegenheid om even te kijken naar de koplampen. ‘Onze’ S 500 is namelijk uitgerust met Digital Light-technologie.
Digital Light
Elke koplamp beschikt bij Digital Light over een lichtmodule met drie krachtige LED’s die licht produceren dat door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt dus meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Dit maakt een zeer nauwkeurige lichtverdeling mogelijk. In het donker heb je perfect zicht, zonder dat andere weggebruikers er last van hebben.
Pre-Safe Impulse Side.
Veilig is de nieuwe S-Klasse ook. Noemenswaardig zijn de airbags in de achterstoelen en Pre-Safe Impulse Side. Dat laatste systeem is indrukwekkend. Wanneer een aanrijding van opzij dreigt, kan de carrosserie binnen enkele tienden van een seconde met maximaal 80 mm omhoog worden getild door het onderstel E-Active Body Control op basis van 48-volt techniek. Dit vermindert de belasting van de portierconstructies, omdat de dorpel meer energie kan absorberen dankzij de hogere positie. Hierdoor kan de vervorming van het passagierscompartiment en de belasting op de inzittenden worden verminderd. Met behulp van radarsensoren wordt een mogelijke aanrijding van opzij herkend.
Overtuigend gelukt
Nee, 30.000 woorden gaan wij niet besteden aan de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Het zou kunnen, want over deze limousine valt nog veel meer te vertellen. Mercedes-Benz heeft kosten noch moeite bespaard om van de nieuwe S-Klasse iets bijzonders te maken. En dat is overtuigend gelukt. Het is de beste S-Klasse ooit. Interesse in een Rolls-Royce of Bentley? Kijk ook eens naar de nieuwe ‘S’. Dat zegt eigenlijk al genoeg, toch?