Autotest – Mercedes-Benz S 400 d 4Matic (2017)
Met de S van Statement
In de wereld van grote limousines houdt de S-Klasse zich al jaren staande, net als de Audi A8 en BMW 7 Serie. De Mercedes-Benz S-Klasse is een synoniem voor innovatie, voor luxe, voor comfort. Dat blijkt maar weer al te goed als we rijden in de onlangs vernieuwde S-Klasse, in dit geval de S 400 d 4Matic Lang. Is alles perfect aan de S-Klasse?
Aanpassingen
Je moet goed kijken om een vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse te herkennen, al merkt de kenner meteen op dat de limousine nieuwe bumpers, gewijzigde lichtunits én een opgefrist interieur met onder meer een nieuw stuurwiel heeft. Dat stuurwiel is perfect afgewerkt en ligt heerlijk in de hand. Niet te groot, niet te klein, gewoon helemaal goed.
“Hulp bij het inparkeren, wel zo handig bij een S-Klasse van dik 5,2 meter.”
De top van dit moment
Ook nieuw voor de S-Klasse zijn Distronic Active Proximity Control en Active Steer Assist. Het systeem past de snelheid nu automatisch aan nog vóór bochten of kruispunten. Verder zorgen de MultiBeam LED-koplampen en Ultra Range High Beam voor meer zicht tijdens nachtelijke ritten. Ook heeft Mercedes-Benz de camera’s aangepast en geoptimaliseerd. De beeldkwaliteit van de achteruirijcamera behoort tot de top van dit moment. Ongekend scherp, zowel overdag als in het donker. De dynamische hulplijnen bieden uitkomst bij het inparkeren, wel zo handig bij een S-Klasse van dik 5,2 meter.
“De beeldkwaliteit van de achteruirijcamera behoort tot de top van dit moment.”
Prachtige materialen
Rijden in de S-Klasse is pure verwennerij. Het interieur is verbluffend goed afgewerkt met prachtige materialen. Niet alleen met leder, maar ook met metalen en zachte hoogwaardige kunststoffen. Een ware eyecatcher is het riante glaspaneel waarachter twee 10,2-inch display schuilen. Samen dus goed voor 51,8 centimeter aan display. Een genot om naar te kijken en de bediening ervan is super eenvoudig, helemaal met de nieuwe swipetoetsen op het stuurwiel. De rechter swipetoets is voor het rechterscherm en de linker voor het instrumentendisplay. Het infotainmentsysteem biedt kraakheldere graphics en schitterende animaties. Wie hier over durft te klagen…
“Het interieur is verbluffend goed afgewerkt met prachtige materialen.”
Phantom-niveau
De S-Klasse heeft heerlijke stoelen. Ze zijn wel heel groot, een gevolg van de populariteit van de S-Klasse op de Noord-Amerikaanse markt. Het zijn meer fauteuils waarop je plaatsneemt. Ze zitten fantastisch. Daar draait het om. De ruimte achterin is haast van Phantom-niveau, helemaal omdat we hier rijden in de Lang-versie met verlengde wielbasis. De S-Klasse heeft sfeerverlichting 2.0. De verlichting is werkelijk magisch als je ’s ochtends wanneer de zon nog ‘onder’ de horizon zit, naar je werk rijdt. Er is keuze uit 64 kleuren en 10 kleurenschema’s. Jij bepaalt.
“De S-Klasse heeft sfeerverlichting 2.0.”
Hulde aan Burmester
Concerten bezoeken wordt overbodig als je het prachtige Burmester surround sound systeem aanvinkt op de optielijst. Wat een geluid! Kraakhelder. En de geluidsboxen zien er adembenemend uit. Pure eye candy. Waar de S-Klasse echt in uitblinkt is comfort. Het is een ware comfortkoning dankzij een zijdezacht onderstel, alsof de veerpoten op kussens zijn gemonteerd. Drempels lijken niet te bestaan, oneffenheden in het wegdek zijn haast niet merkbaar. Als wordt ‘glad gestreken’. Wat dat betreft gun je iedereen in Nederland – met bizar veel drempels – een S-Klasse. Het is een zwevend tapijt.
“Je gunt iedereen in Nederland – met bizar veel drempels – een S-Klasse.”
Lane departure warning
Is de S-Klasse dan echt perfect? Nou, niet alles functioneert op topniveau. Met name op het gebied van de rijhulpsystemen kan de finetuning nog wat beter, al scoren de systemen van de S-Klasse al bovengemiddeld goed. Zo is de lane departure warning wel heel gevoelig afgesteld waardoor er te snel een remingreep volgt als je te dicht met het wiel bij de wegbelijning komt, bijvoorbeeld bij de vangrail.
“Op het gebied van de rijhulpsystemen kan de finetuning nog wat beter.”
Remingreep
Soms kijk je bewust even langs de auto voor je om het verkeer in te schatten, maar daar wil de auto niets van weten. Zo nu en dan volgt er een korte remingreep. Dat zorgt voor onrust, vooral voor mensen die achter de S-Klasse rijden. Helemaal overbodig is die remingreep natuurlijk niet, want je zou maar bij het verliezen van je bewustzijn op de vangrail afstormen. Dan is het juist fijn dat de auto remt. En voor wie niet kan wennen aan het systeem: het kan ook uit.
Adaptieve cruise controle
Schakel adaptieve cruise controle in en de S-Klasse neemt haast alle taken over. Zo ook het sturen, al vraagt het systeem na een seconden of tien wel even om het stuur aan te raken. Dat moet nu nog in verband met wetgeving. Toch kunnen we nu al voorstellen dat de S-Klasse zo van A naar B zou kunnen rijden, probleemloos. Autonoom rijden heeft Mercedes-Benz namelijk nu al aardig onder de knie.
“Autonoom rijden heeft Mercedes-Benz nu al sterk onder de knie.”
CJIB teleurgesteld
De S-Klasse merkt als je dat wenst automatisch snelheidsborden op en past hier automatisch de kruissnelheid op af. Best handig, als je van een 130- een 120-traject in rijdt. De auto remt dan automatisch af naar 120 km/u. Het CJIB zal vast teleurgesteld zijn. Toch valt op dat de S-Klasse wel heel gewillig snelheidsborden opmerkt. Op snelwegen worden ook 90-borden gedetecteerd die alleen gelden bij nat wegdek. Die tekst leest de S-Klasse niet, maar gaat er gewoon van uit dat er 90 gereden moet worden. Ook merkt het systeem verkeersborden op die op een andere rijbaan staan. Het systeem heeft het dus niet altijd bij het rechte eind.
“Het is een technologisch wonder op wielen.”
Vrijheid
Het kwam bij ons een paar keer voor dat op een 120-traject de snelheid werd afgeremd naar 90 km/u omdat er een 90-bord op een ander wegdeel stond. Wijze les: je moet altijd nog zelf blijven opletten en indien nodig het systeem overrulen. Een troost: het systeem kan uit via het menu van assistentiesystemen, mocht je het helemaal niets vinden. Mercedes-Benz geeft je de vrijheid om bepaalde systemen uit te schakelen. Zo gebruik je alleen wat je fijn vindt. Erg prettig. Wat de S-Klasse al kan, verdient absoluut een compliment. Het is een technologisch wonder op wielen.
Slim, slimmer, slimst
De S-Klasse kan veel. Met de Remote Park-assistent kan de bestuurder de S-Klasse bijvoorbeeld met behulp van de smartphone in en uit smalle parkeervakken of garages manoeuvreren. De spraakbesturing Linguatronic functioneert feilloos. En dan is er nog de actieve spoorassistent: een tikje tegen de richtingaanwijzer is voldoende om de auto automatisch van rijstrook te laten wisselen. De auto wisselt dan binnen 10 seconden van rijstrook, indien dit mogelijk is. Het systeem is actief tussen 80 en 120 km/u. En er is meer. Veel meer. Over de S-Klasse kun je letterlijk een boek schrijven.
“Over de S-Klasse kun je een boek schrijven.”
Zalige krachtbron
De gloednieuwe, 340 pk sterke zes-in-lijn dieselmotor met twee turbo’s functioneert zalig. Al vanaf 1.200 toeren per minuut peutert de krachtbron 700 Nm uit de cilinderbank. Dat betekent altijd trekkracht. De 9G-Tronic-automaat schakelt soepel, haast ongemerkt. Rijden met 1.000 toeren is heel gewoon. De prestaties zijn uitstekend. De versnelling is zeer indrukwekkend. Van 0 naar 100 in 5,4 seconden en een top van 250 km/u, we bedoelen maar. Niets te klagen dus. Uiteraard merk je wel dat de S 400 d 4Matic Lang een zware jongen is, vooral in bochten en tijdens remmen. De auto heeft nu eenmaal een leeggewicht van 1.975 kilogram (1.960 korte wielbasis).
“De essenhouten sierpanelen in het interieur hebben een prijskaartje van 605 euro.”
Leuke functies
Via het infotainmentsysteem zijn leuke extra’s te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een ‘live’ powermeter die perfect aangeeft hoeveel vermogen en koppel de zescilinder actueel gebruikt. Opvallend is dat de S 400 d voldoende heeft aan ongeveer 50 pk en 200 Nm om de S-Klasse op tempo te houden bij snelheden tussen de 100 en 120 km/u. Bij volgas slaan de kW- en Nm-meter natuurlijk uit tot de spreekwoordelijke ‘redline’. Het verbruik van de diesel valt alles mee, mits je maar rustig rijdt. Wij noteerden gemiddeld 1 op 16, maar met een kruissnelheid van 100 km/u rijdt de S 400 d 4Matic met gemak 1 op 25. Een knappe prestatie voor een auto van dit formaat.
“Met een kruissnelheid van 100 km/u rijdt de S 400 d 4Matic met gemak 1 op 25.”
Wat. Een. Auto.
De Mercedes-Benz S 400 d 4Matic is er vanaf 121.811 euro (115.159 euro zonder 4Matic). De Lang-versie met verlengde wielbasis en 4Matic kost op z’n minst 124.715 euro, maar met de nodige opties loopt die prijs hard op. Zo kost een panorama-schuifdak 1.755 euro, het Burmester surround sound systeem – absoluut de moeite waard! – 1.331 euro en betaal je voor de AMG Line zoals deze testauto is uitgevoerd 6.595 euro. De essenhouten sierpanelen in het interieur hebben een prijskaartje van 605 euro. Afijn, je begrijpt dat eigenlijk alles wel mogelijk is. De klant is koning en voelt zich in een S-Klasse ook koning. Wat. Een. Auto. Zalig. Een statement met een hoofdletter S. Wat zeggen we: een technologisch statement. Dat is de Mercedes-Benz S-Klasse.
“Een statement met een hoofdletter S. Wat zeggen we: een technologisch statement.”