Autotest – Mercedes-Benz GLC 200 (2020), de basisversie
Is de goedkoopste GLC ook goed genoeg?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De huidige generatie Mercedes-Benz GLC stamt alweer uit 2015. Om die reden kreeg de middelgrote SUV van Mercedes-Benz in 2019 een opfrisbeurt. Nu viel het ons op dat we alleen maar tests van dikke GLC’s zien, soms met wel 510 pk. Uiteraard worden wij daar ook bijzonder blij van, maar hoe zit het nu met de basisbenzinemotor in de vernieuwde Mercedes-Benz GLC, de GLC 200? Is de goedkoopste GLC ook goed genoeg?
Vanafprijs GLC
Nou ja, goedkoop willen we de GLC absoluut niet noemen. Een SUV van dit formaat en uit deze klasse kost al snel 60.000 euro. En ja hoor, de vanafprijs van de Mercedes-Benz GLC begint in Nederland bij 60.582 euro. Je krijgt dan de Mercedes-Benz GLC 200 met een viercilinder.
LEES OOK: Autotest – Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2020)
Geen normale viercilinder
Geen normale viercilinder overigens, want zelfs de basisversie van de GLC is een mild-hybride, al spreekt Mercedes-Benz liever over EQ Power. Oef, dat klinkt veel beter. Wat EQ Power inhoudt? Om het simpel uit te leggen: Mercedes-Benz installeert een 48V-boordnet met riemaangedreven startdynamo. Dankzij dit systeem kan de aandrijflijn recupereren, boosten en ‘zeilen’. En dat merk je onderweg. Er zit zelfs een heuse EQ Power-meter onder de snelheidsmeter met een indicator wanneer er energie wordt teruggewonnen.
Startdynamo
De startdynamo vervangt de conventionele startmotor. De motor springt dus met een druk op de knop in een keer aan, zonder het horen van een startmotor. Bekijk onze video maar verderop in deze autotest. De dynamo in de GLC kan tot 10 kW (13 pk) extra ondersteuning geven aan de verbrandingsmotor. De GLC 200 heeft een vier-in-lijn turbobenzinemotor met een vermogen van 197 pk. Tijdelijk geniet je dus van 210 pk. Het piekkoppel ligt op 320 Nm. Het resultaat is dat deze viercilinder benzinemotor bijzonder soepel aanvoelt. Er is altijd trekkracht en de combinatie met de 9G-Tronic-automaat is een match made in heaven. Wat een comfort, alsof het volgende verzet met roomboter wordt ingelegd.
Geen normaal faceliftje
Nee, zomaar een faceliftje heeft Mercedes-Benz de GLC niet gegeven. De opfrisbeurt ging veel verder dan dat. Alle viercilinder benzine- en dieselmotoren zijn vervangen. Deze ‘200’ is dus compleet nieuw. Is die dorstig? Dat ligt heel erg aan je rijstijl. Reken bij normaal gebruik op ongeveer 6,0 liter op 100 kilometer. Dat is best acceptabel voor een SUV van dit formaat.
Kleine wielen juist goed!
Wielen maken de auto, dat staat buiten kijf. Deze zilveren GLC 200 oogt wat braafjes, met zijn 17-inch lichtmetalen wielen. ‘Daar had best wat groters onder gemogen’, horen we je denken. Voor de sexappeal van deze compacte SUV misschien wel, maar laat dit wielformaat nu wel voor het meeste comfort zorgen. Er is meer rubber dat de boel kan dempen en dat resulteert weer in meer comfort. En ach, alles went. Na een paar dagen ga je deze grijze GLC steeds meer waarderen.
Stilte
Aan boord van deze GLC overheerst rust en stilte. Rolgeluiden dringen nauwelijks het interieur binnen. Dankzij het aangepaste onderstel met Dynamic Body Control is dat comfort nu nog meer te verhogen. Er is keuze uit de rijmodi Sport, Sport+ of Comfort. Aangezien deze GLC 200 niet de power heeft om sportief te rijden – ga dan voor een AMG-variant – rijden we altijd in de Comfort-stand. Traag is deze GLC 200 overigens niet, want hij heeft een topsnelheid van 217 km/u en een 0-100-tijd van 7,8 seconden. Prima cijfers.
Toch te braaf?
Wie de GLC standaard toch wat te braaf vindt, ga dan voor het AMG Line Exterieur-pakket. Dit kost je 2.783 euro en geeft de GLC AMG-styling, een sportonderstel en chromen elementen.
Mercedes-Benz GLC 200 (2020), ALLE details van de basisversie – AutoRAI TV
De facelift
We zouden het bijna vergeten, maar is die vernieuwde GLC eenvoudig te herkennen? Niet direct, alleen de kenner zal merken dat Mercedes-Benz andere bumpers, een gewijzigde grille en vernieuwde lichtunits heeft toegepast. Kleine verschillen, maar volgens de Duitsers had het ontwerp van de GLC niet veel verfijning nodig. Never change a winning… vul hem zelf maar in.
“Aan boord van deze GLC overheerst rust en stilte.”
MBUX-infotainmentsysteem
Ook in de Mercedes-Benz GLC zit tegenwoordig het MBUX-infotainmentsysteem met bijbehorende persoonlijke assistent die je met de uitspraak ‘Hey Mercedes’ tot leven wekt. Het infotainmentsysteem biedenen kan op vijf manieren: met touchbediening op het display, via de touch control-swipetoetsen op het stuurwiel, via het touchpad, via gebaren of met spraakbediening. Het infotainmentsysteem in de GLC is nog niet zo uitgebreid als in een CLA, A-Klasse of E-Klasse. In plaats van twee displays, heb je in de GLC een fors display centraal geplaatst bovenop het disboard. Dit scherm is er in de maten 7-inch (960×540 pixels) of 10,25 inch (1920×720 pixels). De klokkenwinkel heeft standaard conventionele meters met een centraal kleurendisplay. Tegen meerprijs – ongeveer 900 euro – krijg je een volledig digitaal instrumentencluster met drie weergavestijlen. Fraai, maar niet perse nodig.
Familie-auto?
Jazeker, de GLC is een uitstekende familie-auto. Daarvoor is de GLC ruim genoeg, zowel voorin als achterin. De kofferbak is lekker hoekig en heeft een aangename tildrempel. Daardoor is het in- en uitladen van de wekelijkse boodschappen kinderlijk eenvoudig. Heb je meer ruimte nodig? Klap dan de achterbank neer. Dat kan met twee handige knopjes in de bagageruimte. De achterbank klapt dan automatisch naar voren. Pluspunt: er ontstaat een volledig vlakke bodemvloer. Bij deze testauto is de achterklep niet van de automatische soort. Je moet hem dus met spierkracht openen. Kleine moeite natuurlijk, al is een elektrisch bedienbare achterklep wel optioneel leverbaar.
Interieurstyling
Opties zijn er traditiegetrouw bij Mercedes-Benz legio, ook voor het interieur. In dit geval is de GLC uitgerust met hoogglans zwarte pianolak-sierlementen. Fraai, maar het bekende verhaal is van toepassing: gevoelig voor stof, krassen en vette vingers. Er zijn diverse sierelementen mogelijk, ook hout of aluminium.
“De combinatie met de 9G-Tronic-automaat is een match made in heaven.”
Conclusie
Inderdaad, de Mercedes-Benz GLC 200 vormt de basismotor. Dat klinkt wat oneerbiedig, want deze instapper bewijst dat ie alles in huis heeft om vlot en in comfort van A naar B te reizen. Het is simpelweg een bijzonder prettige motor met een nog betere negentraps automaat. Combineer dat met de nodige luxe aan boord en veel ruimtegevoel en je kan haast niet meer om die GLC 200 heen. Het is een supercomfortabele en stille SUV. ‘Basis’ is in dit geval al heel goed. Wat dat betreft is het verrassend knap dat Mercedes-Benz met diverse componenten van de GLC 200 een comfortcruiser kan maken en van een Mercedes-AMG GLC 63 s 4Matic+ – leverbaar vanaf 175.900 euro – een gewelddadige entertainer.