Autotest – Mercedes-Benz E-Klasse (2020)
Subliem comfort.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De E-Klasse is de ‘Million Dollar Baby’ van Mercedes-Benz. Het is een absoluut succesnummer. Van de tiende generatie E-Klasse – die sinds 2016 op de markt is – zijn tot op heden wereldwijd al dik 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Mercedes-Benz geeft de E-Klasse nu een subtiele opfrisser. Nou ja subtiel, stiekem is er best veel anders.
Complete E-Klasse familie opgefrist
De E-Klasse is de meest succesvolle modelnaam in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Sinds 1946 verkocht het merk al dik 14 miljoen exemplaren. Om het model ‘actueel’ te houden, ondergaat de E-Klasse een opfrisbeurt. Mercedes-Benz scherpt direct de complete E-Klasse-familie aan. Dat houdt in dat de E-Klasse Limousine, Estate, de All-Terrain, de Coupé en Cabrio en ook de AMG-varianten allemaal een update hebben gehad.
Diverse carrosserievarianten
In Nederland maken we kennis met de meeste carrosserievarianten en stappen we in een zeer interessante uitvoering: de E 300 e, een plug-in hybride. Maar daarover later meer. Wat is er nu precies nieuw aan de E-Klasse?
Design aangescherpt
Het design is aangescherpt, waarbij met name het front van alle modellen is opgefrist. De standaard volledige led-koplampen zijn smaller geworden en ook het binnenwerk van de led-achterlichten is aangepast. Ook nieuw: andere bumpers. Bovendien heeft Mercedes-Benz nieuwe lakkleuren toegevoegd: hightechzilver, grafietgrijs metallic, mojavezilver en patagoniërood.
Aerowielen
Daarnaast zijn er ook nieuwe wielen ontwikkeld, waaronder speciale aerowielen die bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Toevallig zitten die onder ‘onze’ testauto.
Nieuw stuurwiel
In het interieur zijn er ook aanpassingen te vinden. Zo bespeuren we binnenin een nieuw stuurwiel met opvallende dubbele horizontale spaken met geïntegreerde toetsen. Fraai stuurwiel, ligt ook lekker in de hand. Alleen zijn de hoogglans zwarte elementen in de geteste E 300 e plug-in hybride wel heel gevoelig voor vette vingers. Je moet dus vaak poetsen om alles een beetje netjes te houden.
MBUX-multimediasysteem
De vernieuwde E-Klasse is verder uitgerust met de nieuwste generatie van het MBUX-multimediasysteem, dat staat voor Mercedes-Benz User Experience. Het omvat standaard twee grote displays van 10,25 inch (26 cm) die naast elkaar zijn geplaatst. Optioneel levert Mercedes-Benz twee displays van 12,3 inch (31,2 cm).
Duizend pagina’s
Het MBUX-systeem werkt als vanouds voortreffelijk. Je kunt duizend pagina’s voltikken om alle functionaliteiten te benoemen, dus laten we dat maar niet doen. Maar één ding is zeker: het MBUX-systeem is een van de betere op de markt.
Rijhulpsystemen
Ook krijgt de E-Klasse heel veel nieuwe rijhulpsystemen, zoals een actieve afstandsassistent (Distronic), een file-assistent, een stuurassistent, een remassistent, een dodehoekassistent met uitstapwaarschuwing en een parkeerpakket met 360°-camera. Ook handig: de E-Klasse kan voor het eerst automatisch parkeren, niet alleen langs- en dwarsparkeren maar ook op gemarkeerde plaatsen op grote parkeerterreinen.
Elektrificatie
Toch hebben we de belangrijkste noviteit nog niet genoemd, want met de facelift van de E-Klasse tilt Mercedes-Benz de elektrificatie van de aandrijflijn naar een hoger plan. Steeds motorvarianten hebben een transmissie met geïntegreerde startdynamo (ISG) met een 48V-boordsysteem, mild-hybride dus (EQ Boost). De extra boost die de ISG geeft is afhankelijk van de gekozen aandrijflijn.
‘Zeilen’
Energie wordt tijdens afremmen teruggewonnen en opgeslagen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor zodat de krachtbron nog efficiënter wordt.
AMG’s
Een van de topmodellen in het E-Klasse-programma is de Mercedes-AMG E 53 4Matic+ met 3,0-liter zescilinder met 435 pk en 520 Nm. Met een EQ Boost startdynamo heb je tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra power. Het absolute topmodel is de Mercedes-AMG E 63 4Matic+. Die levert standaard 571 pk en 750 Nm. Kies je de E 63 S-uitmonstering, dan geniet je van 612 pk en 850 Nm. Bovendien haalt de Limousine S-versie 300 km/u, de Estate tikt 290 km/u aan.
E 300 e, een plug-in hybride
Maar dat zijn varianten die je niet vaak in het straatbeeld gaat zien, in ieder geval niet in Nederland. Voor de Nederlandse markt is een variant als de E 300 e best interessant. Dit is een plug-in hybride, door Mercedes-Benz ook wel EQ Power genoemd. EQ Power is dus een PHEV en EQ Boost is een mild-hybride systeem.
Bagageruimte
De E 300 e combineert een elektromotor met een benzinemotor en kan dankzij een lithium-ion accupakket – geplaatst bovenop de achteras – ongeveer 49 tot 53 kilometer volledig elektrisch afleggen volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk mag je rekenen op 42 kilometer. In dit geval gaat er wel wat bagageruimte verloren, omdat het accupakket wat ruimte wegsnoept. Er blijft 370 liter over, daar waar een E-Klasse Limousine standaard 540 liter heeft. Toch iets om rekening mee te houden als je de E-Klasse gebruikt voor taxivervoer bijvoorbeeld.
Benzine- + elektropower
De aandrijflijn van de E 300 e bestaat uit een 1.991 cc grote vier-in-lijn turbobenzinemotor met een vermogen van 211 pk (155 kW) en maximaal 350 Nm. De elektromotor heeft 122 pk en een stevige 440 Nm. Dat levert een systeemoutput op van 320 pk (235 kW) en liefst 700 Nm.
Stevige push
Dat zijn aardige cijfers. De prestaties liegen er dan ook niet om. De E 300 e sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 250 km/u. Bij volgas voel je een stevige push in je rug, mede bereikt door dat riante koppel van 700 Nm. En omdat de auto achterwielaandrijving en een langere wielbasis heeft, kun je hem eenvoudig laten uitbreken en controleren. Schakelen gebeurt met een 9G-Tronic automaat die boterzacht alle verzetten inlegt.
Rustig en smooth
De auto weegt 1.990 kilogram, daar waar een reguliere E 300 met 258 pk een gewicht heeft van 1.730 kilogram. Je merkt het gewicht extra op de achteras vooral doordrukken als je het tempo in bochten opvoert. Het kan allemaal prima, maar je wilt zo’n E-Klasse toch vooral rustig en smooth rijden. Want als deze auto ergens in uitblinkt, dan is dat wel in rijcomfort. Zo stil, zo soepel, je komt echt tot rust.
Afmetingen
De E-Klasse is 4.935 mm lang, 1.852 mm breed en 1.481 mm hoog. De wielbasis bedraagt een stevige 2.939 mm en dat betekent dat je nog altijd bijzonder ruim zit. Niet alleen voorin, maar ook achterin. Toch wil je vooral voorin zitten in de E-Klasse, want dan heb je perfect uitzicht op het bijzonder fraaie interieur, afgewerkt met schitterende materialen. Het voelt qua materiaalgebruik en afwerking eigenlijk aan als een S-Klasse.
En wat moet dat kosten?
Wat een nieuwe E-Klasse moet kosten? De prijzen lopen sterk uiteen. Hieronder de prijzen van de vernieuwde Mercedes-Benz E-Klasse Limousine en Estate.
E-Klasse Limousine:
- E 200 Business Solution: 57.808 euro
- E 200 d: 59.735 euro
- E 200: 60.291 euro
- E 200 4Matic: 64.013 euro
- E 220 d: 65.190 euro
- E 300 e: 66.996 euro
- E 300 e 4Matic: 67.145 euro
- E 300: 68.118 euro
- E 220 d 4Matic: 68.183 euro
- E 300 de: 68.597 euro
- E 300 de 4Matic: 71.411 euro
- E 450 4Matic: 85.816 euro
- E 400 d 4Matic: 95.392 euro
E-Klasse Estate:
- E 200 Business Solution: 59.808 euro
- E 200 d: 63.536 euro
- E 200: 64.101 euro
- E 200 4Matic: 66.376 euro
- E 220 d: 69.194 euro
- E 300 de: 70.898 euro
- E 220 d 4Matic: 71.375 euro
- E 300: 71.928 euro
- E 300 de 4Matic: 73.755 euro
- E 220 d 4MaticAll-Terrain: 77.076 euro
- E 450 4Matic: 90.034 euro
- E 450 4MaticAll-Terrain: 97.201 euro
- E 400 d 4Matic: 98.984 euro
- E 400 d 4MaticAll-Terrain: 108.857 euro
Conclusie
De vraag is of je alle nieuwe technologieën in de vernieuwde E-Klasse ooit gaat gebruiken, de auto heeft en biedt zoveel dat je gerust een paar dagen in de auto kunt verblijven om nog steeds nieuwe dingen te ontdekken. Buiten al die technologie om doet de E-Klasse nog steeds waar hij goed in is: personen vervoeren op zeer comfortabele wijze en met meer luxe dan voorheen. Wat dat betreft zal die verkoopteller van de E-Klasse nog wel hard blijven oplopen. Het is gewoon een goed ding. Punt.