Autotest – Mercedes-Benz B 180 d (2019)
Koninklijk comfort en kampioen met brandstofverbruik
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Bij Mercedes-Benz moet je niet zijn voor de laagste aanschafprijs, maar je kunt gerust bij dit merk aankloppen voor het laagste verbruik. De nieuwe B 180 d bewijst het en hoe!
Extra spaarzaam
1 liter op 20 kilometer haalden we met de Mercedes B 180 d. Voor een auto van dit kaliber is dat keurig. Oké het is een diesel en die is van nature zuiniger dan een benzine. Met het huidige geringe verschil tussen de literprijzen helpt het wel als een diesel extra spaarzaam is om tegenwicht te bieden aan een hogere aanschafprijs en wegenbelasting.
Mercedes-Benz B-Klasse meer Sports Tourer
Mercedes-Benz noemt dit model een Sports Tourer en bij de nieuwe B-Klasse ligt de nadruk meer op -sport- volgens de maker. Dat geldt zowel voor uiterlijk als rijdynamiek. Klinkt leuk, maar wij merkten vooral een zeer comfortabel geveerde auto die voorbeeldig strak stuurt. Dat is fijn, als je lange afstanden aflegt en dat doen mensen per definitie met diesels.
AMG Line als visuele traktatie
Sportief kun je het uiterlijk vinden. Besef dan wel dat het bij deze geteste B 180 d visueel is aangedikt met de optie AMG Line. Grotere bumpers, bredere dorpels en forsere luchtinlaten geven de carrosserie een krachtige designtaal. Bovendien zijn bijpassende 18 inch lichtmetalen AMG-wielen gemonteerd om het sportieve plaatje af te maken. Voor deze opties tel je meer dan 5.000 euro extra neer.
Bijzonder interieur
Het interieur is misschien nog wel het meest veranderd ten opzichte van de vorige B-klasse. Met een apart en stijlvol dashboard inclusief vijf ronde luchtinlaten met de turbinelook die je in andere modellen van Mercedes-Benz ziet. In het donker zijn die inlaten fraai met led-licht geaccentueerd. Lichtaccenten de je ook ziet in de belijning van portierbekleding en middenconsole. Je kunt kiezen uit 64 kleuren en tien kleurwerelden. Moet gek zijn als daarbij niet je favoriete kleur zit.
Augmented reality navigatie
De B-klasse heeft ook de volledig vrijstaande centrale display zoals bij de nieuwe A-Klasse. In de geteste versie zat de breedste variant met augmented reality voor de navigatie. Het beeld van de frontcamera wordt dan op de rechterhelft van het scherm getoond met daarop pijlen en aanwijzingen die aangeven waar je moet rijden of afslaan. Met de optionele head-up display zie je die aanwijzingen trouwens prima in het zicht geprojecteerd in de voorruit.
Stoelen die je fit houden
De zitpositie is sportief laag. De bestuurdersstoel is over een grote lengte verstelbaar. Samen met de bijrijdersstoel is die elektrisch verstelbaar. Kies je hiervoor dan heb je gelijk een nieuw snufje: ENERGIZING-stoelkinetica. Regelmatig verandert minutieus de hoek van de zitting en de rugleuning. Merk je niets van, maar het schijnt je lichaam te ontspannen en goed te zijn voor de rug.
Meer ruimte voor inzittenden
De nieuwe B-klasse is groter dan zijn voorganger. Dat levert vooral meer ruimte voor inzittenden op, juist achterin. De bagageruimte is met 455 liter nagenoeg even groot gebleven. Klap je de rugleuning van de achterbank om dan krijg je 1.540 liter.
‘Hey Mercedes’ en ze luistert!
Nieuw is het Mercedes-Benz User Experience multimediasysteem, kortweg MBUX. De B-klasse is na de A-klasse het tweede model van Mercedes met deze optie. Door Hey Mercedes te roepen kun je veel functies met de stem bedienen. Het werkt zoals Siri van Apple of de Google Assistant van Google. Op de video is te zien wat je allemaal kunt met MBUX.
Mercedes-Benz B-Klasse (2019) – Infotainment Review #13 – AutoRAI TV
Comfortabel en stil
Hoe hij rijdt? Comfortabel, zoals dat geldt voor meer modellen van dit merk die niet per definitie zijn bedoeld als supersportauto. Ook geluiden zijn keurig gedempt. De dieselmotor is op de achtergrond te horen aan een bescheiden, maar totaal niet storen brom. Hij is gekoppeld aan een 7-traps DCT automaat, die keurig schakelt en toerentallen laag houdt. Met de flippers kun je handmatig schakelen.
Diesel of benzine?
De 1,5-liter dieselmotor levert 85 kW (116 pk). Het is vooral door de hoge trekkracht van 260 Nm dat ie best levendig reageert op het gas. De prestaties zijn zeer acceptabel, zeker in Nederland heb je er echt wel genoeg aan. De beloning is natuurlijk het lage verbruik. Trouwens, deze motor wordt ook door Nissan en Renault gebruikt in diverse middenklassers. De B 200 d en B 220 d komen met een 2,0-liter diesel aan 150 en 190 pk. Of toch maar benzine: dan is er te kiezen uit de B 180 (136 pk) en B 200 (163 pk).
Prijzen?
De Mercedes-Benz B 180 d heb je voor 40.378 euro. Dat is inclusief automaat, want deze versie wordt niet met handbak geleverd. De instapuitvoering B 180 (benzine) is er vanaf 34.703 euro en dan met handbak. De prijsstelling verdient een kanttekening, want Mercedes levert de B-Klasse standaard met een heel arsenaal aan veiligheidssystemen. Actieve veiligheid staat bij deze Sports Tourer op hetzelfde torenhoge niveau als bij de S-Klasse.