Autotest – Mercedes-Benz A200 (2018)
De Mercedes-Benz A200 is groter dan zijn voorganger en koning in connectiviteit
Ken je de Siri-functie van iPhone? Een soort persoonlijke assistent en vraagbaak als je iets wilt weten of iemand uit je telefoonbestanden wil laten bellen. De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse biedt ook iets dergelijks. Je roept Hé Mercedes… en je hoort ‘wat kan ik voor je doen?’ Het werkt voortreffelijk, zoals we ervaren tijdens een korte testrit in de Mercedes-Benz A200.
Digitale vraagbaak
MBUX heet de nieuwe technologie in de Mercedes-Benz A200. Dat is een afkorting van Mercedes-Benz User eXperience. Elke versie van de A-klasse heeft de benodigde hardware aan boord. Je bepaalt zelf of en hoe je gebruik maakt van deze digitale vraagbaak. Kortom, of je alleen de voorgeprogrammeerde functies wil. Dan kun je met MBUX de stoelverwarming aan laten zetten of vragen om het interieur een graadje warmer te maken.
Zelf regie over connectiviteit
Of je kiest voor optionele app’s, waarmee je de online poort volledig opent voor je digitale assistent. Voor de app’s betaal je apart. In feite heb je dus zelf de regie over de mate van connectiviteit in de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse. Die overigens sinds een week in de showrooms van de dealers staat. Daar kun je dus al ervaren en ontdekken wat MBUX te bieden heeft. Tip: een bezoek aan de showroom is de moeite waard, MBUX is een indrukwekkende ervaring.
Mercedes-Benz A-klasse comfortabel
Indrukwekkend is ook het rijden. De Mercedes-Benz A200 oogt weliswaar compact, maar je beleeft een auto die gevoelsmatig van een hoger segment is. Want wat rijdt hij comfortabel. Het onderstel is soepel geveerd. Ook kleine oneffenheden voel je nauwelijks. Toch helt hij niet over en stuurt hij heel direct. Ook de geluiddemping is bovengemiddeld goed. Windgeruis en rolgeluiden van banden hoor je nauwelijks. Bij optrekken klinkt alleen de roffel van de motor, maar dat is niet storend, juist eerder prettig.
Haarscherp widescreen display
Het dashboard is uniek van opzet. Instrumentarium en centrale display zijn in feite een groot beeldscherm dat ongeveer de helft van de bovenzijde van het dashboard bestrijkt. Het is een groot projectiescherm, haarscherp en goed afleesbaar in de zon. De gebruikelijke overkapping boven het instrumentarium ontbreekt dus, want die was niet meer nodig. Dit widescreen display is geheel vrijstaand.
Keuze uit 64 sfeerkleuren
De luchtuitstroomopeningen in de van Mercedes kenmerkende sportieve turbinelook zijn een andere highlight. In die zin dat ze in het donker met led’s zijn verlicht. Ze zijn onderdeel van de optionele sfeerverlichting. Je kunt kiezen uit maar liefst 64 kleuren. Daarbij kun je de sfeerverlichting in de onderste helft van het dashboard laten verschillen van de bovenste helft.
Mercedes-Benz A200 uiterlijk
Het uiterlijk van de Mercedes-Benz A-klasse doet bijna saai aan ten opzichte van het speelse en frivole interieur. Zeker ten opzichte van het vorige model oogt de A-klasse strakker. De gebogen lijnen op de flanken zijn weg en de koplampen zijn hoekiger. Ook de achterlichten zijn strakker. Door ze deels te integreren in de achterklep was een bredere laadopening mogelijk. Daardoor zijn grote spullen makkelijker in te laden. En de kofferbak is groter. Er passen nu zes kratten in plaats van vier.
Meer ruimte
Ook de ruimte achterin lijkt groter, zo ervaren we in de A200. Mercedes meldt dat er meer schouder-, elleboog- en hoofdruimte is plus een verbeterde toegang tot de achterbank. Het bagageruimtevolume bedraagt 370 liter – 29 liter meer dan in het voorgaande model. Dankzij de tweedelige achterlichten is de laadopening 20 cm breder dan voorheen, ook is de bagageruimtebodem 11,5 cm langer.
Voor het eerst kan de A-klasse semi-autonoom rijden in bepaalde situaties. Dat kan door de verbeterde camera- en radarsystemen. Die kunnen maximaal 500 meter vooruit kijken. Het systeem maakt ook gebruik van kaart- en navigatiedata. Zo kan de afstandsassistent DISTRONIC de bestuurder in tal van situaties routegebaseerd ondersteunen en de snelheid anticiperend aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes.
Mercedes-Benz A200 veiligheidssystemen
Ook aan boord zijn bijvoorbeeld de actieve noodstopassistent en de actieve rijbaanwisselassistent. De nieuwe A-klasse beschikt over een uitgebreide versie van de actieve remassistent, die tot de standaarduitrusting behoort. Zelfs bij aanrijdingen met overstekende voetgangers of fietsers helpt het systeem de gevolgen te verminderen, mogelijk kan de aanrijding zelfs worden voorkomen. PRE-SAFE PLUS kan een dreigende aanrijding van achteren herkennen. Als er een aanrijding dreigt, activeert het systeem het remsysteem van de auto indien deze stilstaat, waardoor de kans op letsel als gevolg van het naar voren schieten van de auto bij de aanrijding wordt verminderd.
Mercedes-Benz A200 prijzen
De A200 (120 kW – 163 pk) is er vanaf 36.734 euro. Dieselen is mogelijk vanaf 36.818 euro (A180d, 85 kW-116 pk). De diesel heeft standaard een 7-traps automaat. Bij de benzineversie is die optioneel. De topversie is de A250 benzine (165 kW – 224 pk) voor een prijs van 46.669 euro.