Autotest – Mercedes-Benz A 250 e (2020), PHEV met forse range!
Doordachte plug-in hybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je ziet het misschien niet direct, maar deze Mercedes-Benz A-Klasse is een plug-in hybride. Je kijkt naar de A 250 e, een compacte vijfdeurs plug-in hybride met prestaties die indrukwekkender zijn dan je zou denken.
In opkomst
Plug-in hybrides zijn weer helemaal in opkomst. Voorheen werd een PHEV vooral gekocht voor het bijtellingsvoordeel. Het opladen van de batterij werd vaak vergeten. Zonde, want door slim om te gaan met de aandrijflijn, kun je grote stukken volledig elektrisch afleggen. Een auto als de A 250 e motiveert je volop om hem op te laden wanneer dat kan, niet wanneer het moet. Deze ‘EQ Power’ plug-in hybride heeft namelijk een stevige elektrische range. Het wordt een sport om zo efficiënt mogelijk te rijden.
Verschil EQ Power en EQ Boost
Maar goed, eerst even wat uitleg. Want ‘EQ Power’, wat is dat voor naam? En dan heeft Mercedes-Benz ook nog de term ‘EQ Boost’. Hoe dat precies? De uitleg is vrij simpel: de term EQ Boost wordt gebruikt op auto’s met een mild-hybride aandrijflijn (48 volt). In het geval van EQ Power is er sprake van plug-in hybrides.
Veel meer compacte PHEV’s
Mercedes-Benz introduceert vrijwel gelijktijdig diverse nieuwe compacte EQ Power-types, zoals een GLA, CLA Coupé, CLA Shooting Brake, B-Klasse en de A-Klasse Limousine. Allemaal hebben ze de aanduiding 250 e. De aandrijflijn is in alle modellen gelijk, maar omdat ze verschillen in gewicht en vorm leveren we wisselende prestaties. Deze A 250 e vormt de meest potente van de compacte PHEV-familie.
Mercedes-Benz A 250 e (2020) – DOORDACHTE PHEV – AutoRAI TV
Achttraps automaat
Voorin installeert Mercedes-Benz een dwarsgeplaatste 1,33-liter viercilinder turbobenzinemotor 160 pk en 230 Nm. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling, door het merk ‘8G-DCT’ gedoopt. Deze automaat schakelt soepel en schokvrij.
Indrukwekkend systeemvermogen
De aandrijflijn bestaat verder uit een 102 pk (75 kW) en 330 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen maakt indruk met 218 pk en een maximumkoppel van 450 Nm. Vooral als de benzine- en elektromotor samenwerken, geniet van je een stevige push in de rug. Zelfs op alleen elektropower is deze A-Klasse vlot. Vooral de acceleratie van 0 naar 60 km/u verloopt bijzonder soepel, daarna ontstaat een aangename versnelling.
A 250 e is lekker vlot
De A 250 e sprint in 6,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 235 km/u. Prima cijfers. In de elektrische rijmodus haalt de A 250 e net als de overige modellen 140 km/u. Leuk om te weten, maar allesbehalve efficiënt. De kilometers vliegen dan uit het accupakket.
Elektrisch rijden met een snelheid van 80 of 100 km/u is veel slimmer. Toch komt deze A-Klasse het beste tot zijn recht in de stad waar je geregeld optrekt en afremt. Dan win je maximaal energie terug tijden uitrollen en afremmen en neemt de elektrische range fors toe.
WLTP-range
Dankzij een 15,6 kWh lithium-ion accupakket kun je op papier 72 kilometer afleggen volgens de WLTP-testnorm. In de praktijk gaf onze boordcomputer maximaal 62 kilometer aan bij een buitentemperatuur van 20 graden Celsius.
Fijn onderstel
Niet alleen in de stad, maar ook op de snelweg blijkt deze A 250 e een heerlijk comfortabele auto. Hij is lekker stil en heeft een fijn onderstel. Mercedes-Benz heeft het onderstel afgestemd op het extra gewicht van deze plug-in hybride.
Hoger gewicht
De A 250 e weegt 1.680 kilogram versus 1.375 kilogram voor een A 200 benzine. Dat hogere gewicht komt natuurlijk door het relatief grote accupakket. Je voelt in bochten het extra gewicht waarmee je op pad bent, toch blijft de A 250 e heel wendbaar.
Slimme packaging
Mercedes heeft duidelijk goed nagedacht over de packaging. Alle componenten zijn slim in de auto geplaatst. Om ervoor te zorgen dat de bagageruimte nauwelijks kleiner is dan bij modellen zonder hybride aandrijflijn, loopt de uitlaat niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt deze halverwege de voertuigbodem, waarbij de einddemper in de middentunnel is geplaatst. De ‘uitlaten’ in de achterbumper zijn om die reden nepper dan nep.
Iets kleinere bagageruimte
Door de integratie van de 35 liter grote brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltage-accu. Er gaat zodoende geen kostbare interieurruimte verloren. Je levert alleen wat liters in de bagageruimte in. Die meet bij deze ‘stekker-A’ 310 liter versus 370 liter voor de A 200 benzine. Een klein verschil waar je in de praktijk nauwelijks iets van merkt. Het trekvermogen van deze A-Klasse komt overigens uit op 1.600 kilogram (geremd).
Opladen
In de rechter zijkant van deze Mercedes-Benz bevindt zich een laadaansluiting, tanken doe je aan de linkerkant. Opladen kan via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC). De batterij is dan binnen 1 uur en 45 minuten opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC. Het oplaadniveau tijdens het laden is te zien op het forse digitale display in het interieur.
Twee laadkabels
Je krijgt standaard twee laadkabels: één kabel voor netstroom om thuis of op het werk op te laden en één laadkabel voor een wallbox en openbare laadstations. Deze laadkabels liggen opgeborgen in tassen in de bagageruimte.
Preconditionering
Preconditionering is mogelijk. Het interieur van de auto is dan nog vóór het starten te koelen of te verwarmen. Dit kan ook worden geactiveerd via een smartphone. Ook slim: De EQ geoptimaliseerde navigatie houdt rekening met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. Het systeem houdt zo rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.
Rijmodi
Je hebt ook zelf invloed op de werking van de aandrijflijn door te wisselen tussen rijmodi. Er is onder meer keuze uit de rijmodi Comfort, Sport, Electric en Individual. In Electric kun je met flippers achter het stuur de intensiteit van energie terugwinnen regelen. In standje ‘D–‘ remt de A 250 e het sterkst af op de elektromotor en win je de meeste energie terug. Helemaal tot stilstand komt de auto niet, maar de auto blijft wel afremmen tot ongeveer 5 km/u.
Wisselen tussen remmen
De aandrijflijn voelt fijn aan. Wegrijden in standje Electric lijkt wel te gebeuren met wat bedenktijd. Verder valt op dat de wisseling tussen remmen op de elektromotor en met de fysieke remblokken soms goed voelbaar is in het rempedaal. Dat vraagt om wat gewenning. Je moet jezelf even trainen om soepel te rijden in deze A 250 e.
Concurrenten
En wat moet dat kosten? Mercedes-Benz brengt minimaal 44.465 euro in rekening. Concurrenten van deze A 250 e zijn de Golf GTE (245 pk | 400 Nm | 60 km range) en de SEAT Leon eHybrid (204 pk | 60 km range). Wat dat betreft heeft deze A 250 e op papier dus de grootste range.
Conclusie
Een doodnormale A-Klasse om te zien, maar onderhuids een zeer doordachte auto met een zeer efficiënte aandrijflijn. Wij kwamen gemiddeld uit op 1 op 33. Dat kan nog veel zuiniger. Want wie binnen een straal van 50 kilometer van zijn werk woont, kan vrijwel altijd elektrisch rijden. Zolang je maar onthoudt dat je deze auto moet opladen wanneer dat kan, en niet wanneer het moet. Onder de streep is deze Mercedes-Benz A 250 e niet alleen een slimme keuze, maar ook een leuke.