Autotest – Mazda CX-3 (2018)
Goed geluisterd
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In het populaire B-segment van compacte crossovers speelt de Mazda CX-3 sinds 2015 mee in de bovenste regionen. De reden? Het is gewoon een ontzettend fijn ding. Maar er waren verbeterpunten. Heeft Mazda goed geluisterd naar feedback van kopers? Tijd om te rijden in de vernieuwde Mazda CX-3.
De nummer twee
De CX-3 is een van de bestverkochte modellen van Mazda in Europa. Ook in Nederland is de vijfzitter populair. De CX-5 staat nog altijd op één met een aandeel van 50 procent, de Mazda CX-3 volgt op twee met zo’n 30 procent. Mazda probeert het succes van de CX-3 vast te houden, zo niet een extra impuls te geven met de vernieuwde CX-3.
“Ook de geluidsisolatie is verbeterd. Zelfs op plekken waar je het normaal niet zou verwachten.”
AutoRAI TV: Hoe goed is de vernieuwde Mazda CX-3 (2018)?
Hoger niveau
Wat is er nieuw? Simpel, de zaken die bij een facelift altijd onder het mes gaan. De koplampen en achterlichten hebben nu LED-techniek, Mazda introduceert een gewijzigde grille, er zijn andere bumpers, nieuwe wielen, de nieuwe exterieurkleur Soul Red Crystal en de interierafwerking is naar een hoger niveau getild.
Vaarwel handremhendel
De vertrouwde, instinctief te vinden handremhendel heeft helaas – zoals je ook ziet bij andere autofabrikanten – plaats moeten maken voor een kleine drukknop. Afijn, het levert volgens Mazda wel wat meer interieurruimte op. Mazda kon nu bovendien een armsteun tussen de twee voorstoelen kwijt, inclusief een opbergbox. Dankzij de elektronische handrem heeft Mazda direct een autohold-functie kunnen toepassen om eenvoudiger weg te kunnen rijden op een heuvel.
“Mazda heeft de dynamiek naar een hoger plan getild door verbeteringen aan de vering, dempers en het stuurhuis.”
Overbodig
De HMI Commander – de draaiknop voor het bedienen van het MZD Connect infotainmentsysteem – is meer naar voren geplaatst. Een goede keuze, want je hand valt er nu sneller op. Zaken die overbodig waren, heeft Mazda verwijderd. Het geheel oogt strak en clean en steekt zoals gewoonlijk bij een Mazda keurig in elkaar. Alles zit onder handbereik en Mazda’s infotainmentsysteem werkt als vanouds erg prettig.
Geluidsisolatie
Ook de geluidsisolatie is verbeterd. Zelfs op plekken waar je het normaal niet zou verwachten. De hemelbekleding bijvoorbeeld was voorheen 6 mm dik. Nu is dat 8 mm. Ook het urethaanschuim in de stoelen belooft meer geluidsisolatie en dempend vermogen alsook extra comfort. Nu was zitten in de CX-3 al sinds het begin geen straf. En ook nu niet. Sterker nog: het zit gewoon erg goed, ook achterin, maar daar is de CX-3 dan weer niet de ruimste in zijn segment. En als je achterin zit, dan kun je voortaan – afhankelijk van de uitvoering – ook twee bekers plaatsen in de armsteun. Mooi.
“De CX-3 stuurt met veel gevoel en heeft een goede wegbalans.”
Wielophanging
De Mazda CX-3 is een auto voor de liefhebber van rijden. Wie niets met auto’s of rijden heeft, mag deze CX-3 vergeten en een meer no-nonsense model kopen. Na deze facelift is dit meer dan ooit van toepassing. Mazda heeft de dynamiek naar een hoger plan getild door verbeteringen aan de vering, dempers en het stuurhuis. Het resultaat: de CX-3 stuurt met veel gevoel, heeft een goede wegbalans en is zelfs op hogere snelheid lekker stil. Een goede zitpositie vinden is heel eenvoudig, dankzij uitstekende verstelling van de stuurkolom en stoel.
De menukaart
Het motorenprogramma is lekker overzichtelijk. Er is één diesel en er staan twee benzinetypes op de menukaart. Mazda serveert een 2,0-liter SkyActiv-G viercilinder benzinemotor met 121 pk (88 kW) of de iets pittigere versie met 150 pk (110 kW). In beide gevallen levert het blok 207 Nm koppel. Mazda knijpt het vermogen van de versie met 121 pk softwarematig af.
“Het geremde aanhangergewicht bedraagt in alle gevallen 1.200 kilogram.”
1.5 wordt 1.8
Dieselen kan met een nieuwe 1,8-liter SkyActiv-D viercilinder met 115 pk (84 kW) en 270 Nm. Deze krachtbron vervangt de 1.5-diesel van het uitgaande model. Door de motorinhoud te vergroten kon Mazda de emissies en het verbruik verlagen. More is less dus, in plaats van andersom.
Aanhangergewicht
In de markt voor vierwielaandrijving? Dan zit je automatisch vast aan de SkyActiv-G 150 die Mazda standaard met 4WD levert. Er is wel keuze uit een handbak of automaat, beide met zes verzetten. De SkyActiv-G met 121 pk en de SkyActiv-D 115 hebben altijd voorwielaandrijving en zijn er met zestraps handbak of automaat. Het geremde aanhangergewicht bedraagt in alle gevallen 1.200 kilogram. Niet heel interessant voor caravanrijders dus. De CX-3 is simpelweg te licht – 1.150 kilogram – waardoor het aanhangergewicht wat lager uitvalt. Doorsparen voor een CX-5 kan een oplossing zijn.
“Ons advies: laat de S-variant staan.”
Charme
Ons advies: voor Nederland is de 121 pk sterke motorvariant met handbak een ideale aandrijflijn. Je moet hem wel uitwringen tot hogere toerentallen, maar dat is juist de charme van een motor zónder turbo. De dieselvariant is misschien nog wel een betere aandrijflijn voor de CX-3. De extra trekkracht brengt de CX-3 lekker vlot op tempo. De diesel is wel duurder natuurlijk.
Vanafprijs
Prijzen, laten we daar eens over praten. De prijs van de vernieuwde Mazda CX-3 begint bij 24.490 euro voor de benzineversie met 121 pk en handbak. De automaatversie kost alweer 29.390 euro. Dat is een prijsverschil van zo’n 5 mille! Het valt gelukkig uit te leggen. De 24.490 euro geldt voor de S-basisversie. De automaatversie wordt standaard als TS geleverd. Ons advies: laat de S staan. Je hebt dan wel airco en een radio/MP3-speler met AUX- en USB-aansluiting, maar het infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen ontbreekt. En dat wil je hebben.
“Voor Apple CarPlay moet je altijd bijbetalen.”
De TS, op z’n minst
Ga dus op z’n minst voor de TS. Die zit veel beter in de spulletjes en kost 27.390 euro. De TS+ en GT-M zijn de overige uitvoeringen, waarbij de laatste nagenoeg alle toeters en bellen heeft. “Ongeveer 50 procent van onze kopers kiest voor de GT-M”, aldus de woordvoerder van Mazda Nederland. “Er is nu ook een Sport Selected leverbaar die gebaseerd is op de TS+ maar wat extra’s van de GT-M heeft. Die kost 27.990 euro versus 31.490 voor de GT-M.”
Apple CarPlay
Voor Apple CarPlay moet je altijd bijbetalen (349 euro). “Android Auto is op dit moment nog niet beschikbaar in Nederland, het is ook nog niet bekend wanneer het leverbaar wordt”, zegt de woordvoerder. En dan nog iets: Mazda kiest er nog altijd voor om het adaptieve deel van adaptieve cruise control (ACC) niet uitschakelbaar te maken. Iets om rekening mee te houden. Wij zien liever een uitschakelbaar systeem waarbij de gebruiker zelf kan kiezen of er met normale of adaptieve cruise control wordt gereden, simpelweg om de reden omdat er in Nederland kort op elkaar gereden wordt en ACC hier niet op ingespeeld is.
“Goedkoop is de Mazda CX-3 nooit geweest.”
Conclusie
Mazda heeft goed geluisterd naar alle feedback. Op eigenlijk alle fronten is de CX-3 weer net wat beter geworden. Hij stuurt heerlijk, is praktisch, ruim genoeg en is zelfs met de basismotor een fijne metgezel. Goedkoop is de Mazda CX-3 nooit geweest, maar dat neemt niet weg dat het nog altijd een van de best rijdende compacte crossovers is van dit moment.