Autotest – Lotus Exige Sport 410 (2019)
Luid en duidelijk
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Yes, het is de tiende van de maand. Het lot heeft bepaald of jij de gelukkige winnaar bent van een fraaie geldprijs. Stel, je wint ongeveer 130.000 euro, waar geef je dat geldbedrag dan aan uit? Aan een nieuwe Porsche 911? Een gebruikte Ferrari of Lamborghini? Ik zou mijn centen zonder twijfel direct besteden aan deze Lotus Exige Sport 410, want allemachtig, wat maakt deze Britse tweezitter indruk.
Acrobatische streken
Toegegeven, erg praktisch is deze Lotus Exige Sport 410 niet. Voor het in- en uitstappen moet je soms acrobatische streken uithalen door de brede ‘drempel’ (lees: dorpel) die je moet overbruggen. Toch is oefening de oplossing om jezelf stijlvol in en uit deze Lotus te verplaatsen. Als je eenmaal zit, dan voelt zo’n Lotus bijzonder ruim aan.
Boodschappen
Dan is er nog de kwestie ‘waar laat ik mijn boodschappen?’. Tja, heel veel bagageruimte is er niet. Achterin heeft Lotus een compact bagagecompartiment ondergebracht, met een beetje fantasie ruimte genoeg voor twee weekendtassen.
Parkeersensoren
Boodschappen doen wordt een uitdaging, maar dan bestel je ze maar online. Is dat probleem ook weer opgelost. En tot slot: het zicht naar achteren is om heel eerlijk te zien ook niet echt subliem door de koolstofvezel motorkap met louvres. Dat nadeel wordt gecompenseerd door de uitstraling van diezelfde motorkap. In deze Lotus moet je gewoon goed in je spiegels kijken. Een gelukje: zelfs een Lotus heeft tegenwoordig parkeersensoren. Handig!
“Alle benoemde ‘nadelen’ laten mij volkomen koud.”
Hersteloperatie
Om heel eerlijk te zijn: al die benoemde ‘nadelen’ laten mij volkomen koud. In deze Lotus ervaar je hoe het is om te genieten van puur autorijden. Gewoon eerlijk, to the point, communicatief en vermakelijk. Maar ook helemaal niet listig. De grens opzoeken is door de ongelofelijke hoeveelheid grip een lastige opgave. En als ie uitbreekt, dan is het onderstel en de gewichtsbalans zo dik in orde dat een ‘hersteloperatie’ kinderspel is.
Hoofdattractie
De absolute hoofdattractie van deze Lotus schuilt achter de twee koolstofvezel kuipen, die overigens geweldig zitten. Lotus installeert in deze Exige Sport 410 een 3,5-liter aluminium V6 met Edelbrock supercharger. In de basis is dit een Toyota-blok maar zwaar gemodificeerd door Lotus. Sterker nog: je doet deze krachtbron geen eer aan door hem als Toyota-motor te bestempelen. Daarvoor gaan de aanpassingen simpelweg te ver.
Opboksen
Deze zespitter klinkt sensationeel lekker. Alleen al om die reden zou je een Exige willen aanschaffen. Ik durf zelfs te stellen dat deze Lotus een van de best klinkende auto’s is van dit moment. Bekijk onze AutoRAI TV-video maar en oordeel zelf. Deze Lotus kan qua uitlaatsound opboksen tegen de Ferrari’s en Lamborghini’s van deze wereld. Kippenvel, elke keer weer als je de V6 in de toeren jaagt. Verslavend ook. Ik kan er persoonlijk geen genoeg van krijgen.
Sensationeel: Lotus Exige Sport 410 (2019) – AutoRAI TV
Opengewerkt
Ook bijzonder aan deze Lotus is de transmissie. Lotus gebruikte in het verleden transmissies met een gebruiksaanwijzing. Ze waren wat hakerig en miste wat precisie. Met deze laatste Exige heeft Lotus flinken stappen in de goede richting gezet. Klik-klak, elke verzetswisseling is in één keer raak. Dat Lotus een ‘opengewerkt’ schakelmechanise gebruikt is daarnaast ook nog een lust voor het oog. Ohja, geef vooral tussengas. Een machtige ervaring als de V6 even kort zijn toeren opbouwt.
“Je krijgt elke keer een privéconcert van de V6 achterin. De dirigent ben je zelf.”
416 pk
Let’s talk numbers. Want bij deze Exige Sport 410 zijn die heel indrukwekkend. Allereerst nog even de krachtbron. De supercharged V6 levert 416 pk (305 kW) bij 7.000 toeren per minuut en 420 Nm bij 3.500 toeren per minuut. Dat levert in combinatie met een leeggewicht van 1.100 kilogram een 0-100-tijd op van slechts 3,4 seconden. De topsnelheid komt daarnaast uit op 290 km/u. Bij die snelheid genereren de fraaie koolstofvezel achterspoiler en alle andere aerodynamische onderdelen maar liefst 150 kilogram aan downforce, waarvan 60 kilogram op de neurs en 90 kilogram aan de achterkant. Net zo indrukwekkend is de pk/gewichtsverhouding van 384 pk per 1.000 kilogram.
Ontzettend zeldzaam
Stuurgevoel, in autoreviews online en in magazines komt het best vaak voorbij. In deze Lotus Exige Sport 410 weet je pas wat er met stuurgevoel bedoeld wordt. Een auto die dit niveau van communicatie in het stuurwiel kan bieden is ontzettend zeldzaam. Je komt dan uit bij auto’s van Donkervoort en Caterham. Je begrijpt: sturen in deze Lotus is een feest. Elke hobbel in het asfalt wordt doorgegeven. Je moet daarom wel bij de les blijven, want de auto merkt elke oneffenheid in het asfalt op.
“Een auto die dit niveau van communicatie in het stuurwiel kan bieden is ontzettend zeldzaam.”
Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber
Net zo indrukwekkend is het remgevoel. De klauwen van AP Racing bijten zich met veel gevoel vast in de remschijven. Lotus levert de Exige Sport 410 overigens af op plakkerig Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber in de maat 215/45 ZR17 vóór en 285/30 ZR18 achter.
Het beste van twee werelden
Voor straatritten is deze Exige Sport 410 momenteel de beste Exige die je kunt kopen. Hij heeft net dat beetje meer power als de Exige Sport 350 en leent de fenomenale ondersteltechniek van de meer op de circuitgerichte Exige Cup 430. Kortom: het beste van twee werelden. Lotus levert zowel de Exige Sport 410 als de Exige Sport 350 als Coupé met afneembare hardtop of als Roadster met afneembare softtop.
Ook luxe?
En heeft zo’n Lotus ook nog een beetje luxe? Dat ligt eraan wat je onder luxe volstaat. Voor mij volstaat een airco, elektrisch bedienbare rammen, cruise control, vloermatten, een radio met USB-aansluiting, wat bekerhouders en een fraaie alcantara afwerking op het dashboard, de portieren en het compacte stuurwiel. En dat is het wel zo’n beetje. Lekker analoog dus. En die radio zet je trouwens nooit aan, want je krijgt elke keer een privéconcert van de V6 achterin. De dirigent ben je zelf.
“Als geld geen rol speelde, had ik deze Lotus direct na de testrit per pin afgerekend.”
Per pin afgerekend
Wat moet dat alles kosten? Tja, dat is best lastig. De waarde van deze auto komt uit op ongeveer 150.000 euro in de belastingen, maar hij staat te koop voor 126.000 euro. Als geld geen rol speelde, had ik deze Lotus direct na de testrit per pin afgerekend. Dit is een auto om smoorverliefd op te worden. Om de bakken vertrouwen die deze Lotus je geeft, om z’n looks, vanwege de sensationele herrie die uit de uitlaat komt, vanwege zijn puurheid. Dit is in alle opzichten genieten van autorijden. Luid en duidelijk.