Autotest – Lexus UX 250h (2019)
Lexus kruist de degens in populair segment
Steeds meer mensen kiezen voor het voordeel van een hogere auto. Het is dan ook geen verrassing dat Lexus de populaire CT 200h vervangt door een iets hoger model. Rond een zonnig Barcelona gaan we op pad met deze nieuwe hybride crossover, de Lexus UX 250h.
Altijd hybride
De Lexus UX wordt in Nederland uitsluitend geleverd als hybride UX 250h. In sommige landen is de UX ook leverbaar met enkel een benzinemotor, die de typeaanduiding UX 200 krijgt. Voor onze markt is de hybride-aandrijflijn veruit het interessantst.
Dankzij de gunstige CO2-uitstoot van 94 gram/km is het BPM-bedrag (vanaf 1.882 euro) beperkt en de auto concurrerend geprijsd, terwijl het systeemvermogen toch een riante 184 pk bedraagt. De prijslijst begint bij 44.495 euro. De groene versie op de foto’s is de zeer complete Executive Line. Die is er vanaf 56.995 euro, net als de rode F Sport Premium.
Opvallend laag
De Lexus UX ziet er echt uit als een crossover. Hij heeft de kenmerkende Lexus Spindle-grille en een opvallende lichtbalk – met 120 leds – aan de achterzijde. Van een afstandje oogt de UX hoog, breed en dankzij de grote kunststofranden rond de wielen ook behoorlijk avontuurlijk.
Schijn bedriegt, want al snel blijkt dat de meeste Nederlanders het dak met de hand kunnen wassen. Zo combineert Lexus het goede van twee werelden. De stoere looks van een hoge auto en het doorgaans lagere brandstofverbruik van een lage.
LEES OOK: Dit kost de nieuwe Lexus UX 250h
Ruime verstelling
De Lexus UX moet zowel CT 200h-rijders als potentiële SUV-kopers overtuigen met één en hetzelfde koetswerk. Een uitdaging, waar Lexus op eigen wijze invulling aan geeft. Zo is de bestuurdersstoel over een hoogte van maar liefst 6 cm verstelbaar.
In de laagste stand voelt de UX dan ook als een hatchback. In de hogere standen komt daadwerkelijk het SUV-gevoel om de hoek kijken. Wel kom je in de lagere zitpositie met je knie in aanraking met de middentunnel.
Achterpassagiers zijn vaak de gebeten hond in compactere auto’s, maar bij de UX geeft Lexus hen juist voorrang. De hoofdruimte is meer dan voldoende, terwijl ook mijn benen nog voldoende bewegingsvrijheid genieten. Uiteraard is dit afhankelijk van hoe de voorstoelen worden ingesteld en verdient, zoals altijd, een proefzit de aanbeveling.
De aandacht voor achterpassagiers heeft wel een keerzijde, dat is de met 320 liter bescheiden bagageruimte. Maar ook daar is over nagedacht: de bagagevloer ligt hoog en er is geen tildrempel, wat in- en uitladen vergemakkelijkt. Ook slim: de dunne, opvouwbare ‘hoedenplank’.
Remote Touch Interface
Lexus voorziet de UX van de bekende Remote Touch Interface. Deze naamgeving doet een aanraakscherm vermoeden, maar het gaat hier om een centraal scherm dat je bedient met een touchpad naast de pook. Het systeem vergt even gewenning, maar dankzij de ‘haptische feedback’ krijg je al snel meer handigheid in de bediening.
Voor de audiobediening monteert Lexus nu een nieuw bedieningselement, dat zich onder de middenarmsteun bevindt. Hiermee bedien je snel het volume en schakel je tussen muzieknummers of radiozenders. Eenmaal gewend, werkt dit zeer intuïtief. Dat geldt eigenlijk voor het gehele systeem. Wellicht niet het gebruiksvriendelijkste op de markt, maar ook zeker geen dealbreaker.
Schokvrije aandrijflijn
De Lexus UX maakt gebruik van de laatste hybride-technologie van het Toyota-concern. Diverse aanpassingen aan het systeem beloven een nog soepelere aandrijflijn dan voorheen. Dit blijkt geenszins gelogen.
Na het starten blijft de verbrandingsmotor uit, om doorgaans bij enkele kilometers per uur aan te slaan. Waar dit inschakelen soms nog licht voelbaar was blijft dit nu totaal onmerkbaar. Hierdoor is het, zeker met de radio aan, haast onmogelijk om te zeggen of de verbrandingsmotor draait.
Pas bij hogere toerentallen en plotselinge, stevige acceleraties hoor je de atmosferische 2,0-liter werken. De continu variabele transmissie laat de motor dan ineens veel toeren maken, die worden aangehouden tijdens de acceleratie.
Al snel leer je dat veel meer dan halfgas niet nodig is om vlot op te trekken. De combinatie van benzine- en elektrokracht maken dat je gezwind en tegelijkertijd in alle rust accelereert.
Elektrisch rijden
Als het gaat om souplesse laat de hybride Lexus zich het best vergelijken met een elektrische auto. Dat is een groot compliment. Toch voelt de UX minder ‘hybride’ aan dan zijn voorganger CT 200h.
Zo is de transmissiehendel niet langer een kort pookje dat terugschiet naar een middenpositie, maar een echte automaatpook. Ook is de B-stand weggelaten, waarmee de CT 200h sterker op de motor kon afremmen. Een functie die je in de bergen rond Barcelona wel op waarde zou kunnen schatten.
Toch begrijpen we dat Lexus de bestuurder zo weinig mogelijk lastig wil vallen met alle mogelijkheden van de aandrijflijn. De auto regelt het immers allemaal zelf. Vaker dan je denkt staat de benzinemotor helemaal uit of rijd je stukken volledig elektrisch.
Het resultaat mag er zijn, want na een zo nu en dan vlotte rit door de bergen bedraagt het verbruik een keurige 1 op 16. Onder Nederlandse omstandigheden lijkt 1 op 18 of beter geen utopie.
Grote auto-gevoel
De groene auto op de foto’s is de Lexus UX 250h Executive Line. Die is qua uitrusting en rijgedrag gericht op maximaal comfort en dat merk je. In deze trim voelt de compacte UX welhaast als de grote SUV van Lexus, de RX 450h.
De zacht geveerde koets wil in vlot genomen bochten best overhellen, terwijl de relatief stevige dempers ervoor zorgen dat het allemaal niet té beweeglijk wordt. Wat na de rit vooral blijft hangen, is sereniteit die deze auto biedt, een unicum in dit segment.
De UX 250h Executive Line koop je om in alle rust mee over het wegdek te zeilen, niet gehinderd door oneffenheden, rijgeluiden, schakelschokjes en andere storende factoren. Hij geeft een echt ‘grote auto-gevoel’ en daarmee de beleving waarmee we het merk Lexus associëren.
LEES OOK: ‘Lexus UX moet uniek en onderscheidend zijn’
F Sport
Tijdens de perspresentatie geeft Lexus hoog op over de rijdynamiek. De UX 250h weet ons weliswaar te overtuigen, maar doet dat vooral op andere vlakken. Nadat we dit kenbaar maken, wordt ons aangeraden de UX F Sport Line te proberen, voorzien van adaptieve AVS-dempers. We nestelen ons in de sportief gesneden stoelen van deze uitvoering en gaan er eens goed voor zitten.
Het verschil tussen beide uitvoeringen is groot. De aandrijflijn is precies hetzelfde, net zo soepel en schokvrij, maar met dit onderstel is de UX inderdaad een stuk dynamischer. Het overhellen wordt beperkt, de koets reageert directer op stuurbewegingen terwijl vering en demping – afhankelijk van de rijstand – een paar tandjes strakker aanvoelen.
Je krijgt meer stevigheid en betrokkenheid terug, maar de terugval in comfort is gering. Wil je graag een rijdersauto, dan is de UX F Sport met AVS-dempers de auto die je moet hebben.
Onderscheidend aanbod
De Lexus UX is een zeer doorwrochte auto. Met name het raffinement en de rust aan boord maken het tot een unieke aanbieding in het segment. De concurrentie heeft sterke spelers, maar het rijke gevoel van een schokvrije aandrijflijn biedt geen enkel ander model – laat staan het bijzonder gunstige brandstofverbruik.
Dat Lexus twee duidelijk verschillend rijdende varianten levert is eveneens slim. Het standaardonderstel is gericht op maximaal comfort, voor de échte Lexus-rijder, terwijl de F Sport Line sportiever georiënteerde bestuurders aanspreekt.
Met de UX doet Lexus in dit segment een onderscheidend aanbod. Niet alleen op het gebied van uiterlijk, maar ook met een bijzondere combinatie van kwaliteiten. Vergeleken met de concurrentie is ‘ie ook nog eens behoorlijk voordelig, zeker als je de standaarduitrusting meerekent. Rest alleen nog de keuze: F Sport Line of niet?