Autotest – Lexus LC 500h, de auto met het mooiste interieur ooit?
Dit is dus géén conceptcar, maar ook geen supercar
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zin in wat anders dan een BMW 8 Serie Coupé of Mercedes-Benz S-Klasse Coupé? Kijk dan eens naar deze Lexus LC, te krijgen met een romige V8 of best zuinige hybride aandrijflijn. Wij reden de Lexus LC 500h, de hybride dus. En die maakt vooral op één onderdeel heel veel indruk: het interieur.
Lexus LC is géén conceptcar
Laten we allereerst even bij de buitenkant beginnen. Want dit is dus géén conceptcar. Alleen dat zie je er niet aan af. Futuristisch, onderscheidend, cool, trendy, noem de Lexus LC 500h zoals je hem noemen wilt. Een ding is zeker: hier staat wel wat. Check bijvoorbeeld de achterlichten waarin Lexus spiegelreflectie toepast om zo een driedimensionale L-vormige graphic te realiseren. Lexus bouwt de LC overigens in de Motomachi-fabriek in Japan waar voorheen de LFA werd geproduceerd.
“Dit exemplaar heeft nog een bijzondere prijzige optie van 10.895 euro.”
Auto met mooiste interieur ooit? – Lexus LC 500h (ONBOARD!) – AutoRAI TV
LC is ook géén supercar
De Lexus LC is overigens geen supercar, maar een grand tourer met plaats voor twee personen. Lexus spreekt liever over een 2+2, maar op de achterbank kun je eigenlijk alleen kinderen zonder benen kwijt. Zie die ‘achterbank’ dus vooral als extra opbergruimte. Die ruimte komt soms ook best goed van pas, want de ruimte in de kofferbak is niet overdreven groot. Dat komt onder meer door het compacte accupakket met 84 cellen dat geplaatst is tussen de achterste zitplaatsen en de bagageruimte. Op die manier zijn er wat liters aan bagageruimte gesneuveld. Reden voor paniek is er niet, want in de bagageruimte passen nog met gemak een paar weekendtassen of de wekelijkse boodschappen.
Bijzondere ervaring
Instappen in deze Lexus LC 500h is wat je noemt een bijzondere ervaring. Lexus gebruikt prachtige materialen en kiest voor een bijzondere opzet van het dashboard. Het oog voor detail is subliem, alles is met leder of alcantara afgewerkt en alle knoppen voelen solide aan. Of het je smaak is, moet je zelf maar oordelen. Bijzonder is het wel. De fraaie stoelen van de Lexus LC zitten heerlijk en zijn goed instelbaar. Jammer genoeg kan het stuurwiel niet heel ver naar je toe gehaald worden. Was dat wel het geval geweest, dan was een nog betere stuurpositie mogelijk. Fraai is het instrumentarium van de Lexus LC. Deze is geïnspireerd op dat van de Lexus LFA.
ZIE OOK: Groen licht voor Lexus LC Convertible
Touchpad
Alle systemen – denk aan de boordcomputer, verlichting en airco – laten zich eenvoudig bedienen, alleen het infotainmentsysteem werkt wat omslachtig met het zogeheten touchpad. Je vindt die ‘muismat’ eigenlijk in elke Lexus. Feit blijft dat het niet prettig werkt om al rijdend zaken in te stellen op het forse display. Een draai-selectieknop werkt gewoon beter, punt. Er is wel een remedie: spraakbediening. Die werkt voortreffelijk. Gewoon even een bestemming noemen en de rest gaat vanzelf.
Zijdezacht
Het rijden in de Lexus LC 500h is bijzonder aangenaam. Wat zeggen we: dit is met recht een van de meest comfortabele auto’s waarin we ooit hebben gereden. Een zijdezacht en toch sportief onderstel en directe besturing dankzij een meesturende achteras maken van het rijden in deze Lexus LC 500h een zalige experience. Cruise control aan en op naar Zuid-Frankrijk! Het klinkt cliché, maar het is wel wat we graag zouden doen met deze coupé van Lexus.
Extreem stil
Lexus heeft ook duidelijk niet bezuinigd op de geluidsisolatie. Dames en heren: deze Lexus is extreem stil. Behalve als je gaspedaal intrapt. Bij de LC 500 met 464 pk sterke 5,0-liter V8 vult het interieur zich dan met een moddervette brul. In deze LC 500h brult een 3,5-liter V6 het uit.
ZIE OOK: Autotest – Lexus LC 500 met romige V8
Multi Stage Hybrid System
Met wat voor aandrijflijn hebben we dan te maken bij deze LC 500h? Lexus spreekt over een Multi Stage Hybrid System. Deze hybride aandrijflijn bestaat uit een 3,5-liter V6 benzinemotor met 299 pk en 348 Nm én een elektromotor met 179 pk en 300 Nm. Verder heeft de aandrijflijn twee aan elkaar gekoppelde versnellingsbakken – een elektronisch aangestuurde hybride transmissie en een 4-trapsautomaat. Samen leveren ze tien kunstmatige verzetten op. Of anders gezegd: het systeem geeft het gevoel van een 10-trapsautomaat. De LC 500h sprint overigens in 5,0 seconden naar 100 km/u, de V8-versie is 0,3 seconde sneller. Het systeemvermogen van de aandrijflijn komt uit op 359 pk (264 kW).
Gemiddeld brandstofverbruik
Op papier heeft de Lexus LC 500h een gemiddeld brandstofverbruik van 6,4 l/100 km. Wij haalden met cruisesnelheden van 100 tot 130 km/u gemiddeld 7,5 l/100 km. Voor een 2.060 kilogram zware hybride coupé is dat best acceptabel. Overigens moet gezegd worden dat deze Lexus niet aanvoelt als een dik 2.000 kilogram zware auto, eerder als 1.500 kilogram.
Prijzige optie
En wat moet al die moois dan kosten? Je begrijpt dat zo’n LC niet heel goedkoop is. De netto catalogusprijs van de LC 500h begint in Nederland bij 90.019 euro. Met wat BPM en BTW betaal je als consument 120.345 euro (LC 500 met V8 vanaf 170.345 euro). Deze LC 500h – in de champagnekleur Sonic Titanium – heeft nog een bijzondere prijzige optie van 10.895 euro. Dit bedrag betaal je voor het Touring Pack, bestaande uit:
- 21-inch lichtmetalen two-tone wielen met 245/40 (voor) en 275/35 (achter) runflatbanden
- Alcantara / Semi-aniline lederen bekleding Burbank
- Alcantara afwerking van de hemelbekleding en interieurdelen
- Alcantara afwerking van het dashboard
- Carbonfiber dak (glazen dak komt te vervallen)
- Carbonfiber instaplijsten met Lexus-logo
- Dynamic Rear Steering (Actieve 4-wiel besturing)
- Inklapbare achterspoiler
- Torsen Limited Slip Differentieel
- VGRS (Variable Gear Ratio Steering)
- Voorstoelen 10-voudig elektrisch verstelbaar met lendensteun en geheugenfunctie (bestuurder)
- Voorstoelen in SPORT-design
Prijzen concurrenten
Onder de streeep moet deze Lexus LC 500h met Touring Pack dus 131.240 euro kosten. De auto is dan fully loaded. Ter vergelijking: een Mercedes-Benz S 450 4MATIC Coupé – met 367 pk – is er vanaf 147.474 euro en voor een BMW 840iA Coupé – met 340 pk – ben je minimaal 113.275 euro kwijt. Maar dan moeten er nog opties bovenop.
Conclusie
De vraag is dus: wat wil je? Met de Lexus LC 500h weet je in ieder geval zeker dat je een auto rijdt die je vrijwel nooit ziet in Nederland. Je koopt bovendien een auto met de looks van een conceptcar, een bijzonder fijne hybride aandrijflijn en een interieur waar je stil van wordt. Het was oprecht een spijtig moment dat we de sleutels moesten inleveren.