Autotest – Land Rover Discovery Sport TD4 (2019)
Modderpaden, mul zand of dikke lagen sneeuw, hij kan ze hebben, allemaal!
De Land Rover Discovery Sport is het kleinste model van een merk dat iconisch is in de wereld van de vierwielaandrijvers. Past deze Benjamin die reputatie?
Land Rover: van model naar merk
Een model dat een merk wordt. Jeep is een voorbeeld. Een merk waarvoor de basis is gelegd door een General Purpose 4×4-voertuig dat het Amerikaanse leger gebruikte in de Tweede Wereldoorlog. In geüniformeerde outfit heette die GP en als je dat uitspreekt in het Engels krijg je JeePee. Dat werd Jeep.
Land Rover primeur AutoRAI
Ook Land Rover begon ooit als een model. Eigenlijk een afgeleide van de Amerikaanse legerjeep. Na de oorlog diende die als basis en voorbeeld voor de eerste Land Rover, die in 1948 zijn wereldpremière beleefde op de AutoRAI in Amsterdam. Erg basic, vierwielaandrijving en met een interieur waarin zelfs het spreekwoordelijke blinde paard geen schade kon aanrichten. Een alleskunner voor militaire en agrarische toepassingen, die al snel bij andere gebruikers favoriet werd. Mensen met een landgoed bijvoorbeeld. Om aan hun hang naar meer comfort te beantwoorden kwam Land Rover met de Range Rover: goeddeels dezelfde techniek, maar met een chiquere carrosserie. De SUV was geboren!
Lees ook: Deze Land Rover debuteerde in 1948 op de AutoRAI
Opvolger Land Rover Freelander
We maken een sprong van meer dan 60 jaar in de toekomst. Anno nu zijn er zes modellen met van hoog naar laag: Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar, Range Rover Evoque, Land Rover Discovery en de Land Rover Discovery Sport. Deze laatste is opvolger van de Freelander, die in de jaren negentig werd gelanceerd als meer betaalbare instap-SUV om Land Rover daarmee binnen bereik te brengen van een wat grotere kopersgroep, en tevens een luxere tegenhanger voor de van de oer-Land Rover afgeleide Defender. Die staat niet meer in de prijslijst. Een opvolger is echter onderweg.
Lees ook: De nieuwe Land Rover Defender in beeld
Landmark Edition
De Land Rover Discovery Sport in deze test heeft een 2,0-liter turbodiesel van 180 pk. Het is de uitvoering Landmark, onder meer herkenbaar aan de zwarte lichtmetalen wielen en zwart dak. De uitrusting is behoorlijk compleet, zoals onder meer een met leer bekleed interieur en verwarming voor stoelen, achterbank en stuur. De 9-traps automaat is een optie, vierwielaandrijving is standaard: vandaar TD4
Veelzijdigheidstalent
De Discovery Sport is van alle markten thuis. Op de snelweg is hij levenslustig. De dieselmotor levert veel trekkracht bij lage toeren (430 Nm bij 1.750 toeren). Het onderstel en de vering zijn soepel genoeg om verkeersdrempels en pokdalig asfalt met rijcomfort toe te dekken. De afmetingen -hij is ietsje meer dan 4,5 meter lang- zijn compact genoeg om met deze Discovery ook in de stad goed uit de voeten te kunnen. De draaicirkel is voor een vierwielaandrijver trouwens opvallend kort!
En terreinwaardig
Land Rover is het aan zijn reputatie verplicht om elk model te wapenen voor extreme omstandigheden op terrein waar grip ver te zoeken is. Achter het gepolijste uiterlijk van de Discovery Sport gaat een modderkruiper schuil. De gemene blik in de koplampen verraden het al een beetje. Waar grip verdwijnt, stijgt de verbazing.
Prima 4×4
Een volledig met sneeuw bedekte helling van 20%, moeiteloos rijdt de Discovery Sport er tegenop in de rijmodus snow, gravel en mud. De automaat schakelt dan extra behoedzaam en de elektronica sluist kracht naar wielen met de meeste grip. In standje -downhill control- is helling af kinderlijk eenvoudig. Aandrijftechnologie houdt de snelheid in toom, zonodig met de remmen erbij. Die hoef je dan zelf niet te bedienen.
Ingenium motoren
De dieselmotor is van de zogenaamde Ingenium-generatie. Onder die noemer heeft Land Rover een eigen lijn krachtbronnen ontwikkeld, die uitblinken door flink wat vermogen en souplesse. De diesel loopt mooi stil. De automaat vliegt door de verzetten. Bij 50 km/uur zit die al in zijn zes. Zal vast goed zijn voor het verbruik, want het toerental blijft laag en de motor kan het prima aan.
Conclusie
Land Rover geeft een gemiddeld verbruik op van zo’n 6,5 liter op 100 kilometer. In de praktijk moet je op zo’n 15 tot 20 procent meer rekenen. 188 km/uur is de opgegeven topsnelheid en binnen de tien tellen kun je op de 100 km/uur zitten. Als je dat zou willen, maar eerlijk gezegd nodigt de Discovery Sport niet uit om altijd vol het gas in te trappen. Hij legt je een vorm van kalmte op, de neiging om lekker te cruisen en te genieten van de optionele Meridian-geluidsinstallatie. En dan altijd met de geruststellende wetenschap dat je veel power achter de hand hebt en op plekken kunt rijden waar andere SUV’s de handdoek in de ring werpen.