Autotest – Land Rover Discovery
Misschien wel de veelzijdigste auto van dit moment
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Land Rover Discovery-fans moeten aardig geschrokken zijn toen de nieuwste generatie gepresenteerd werd. De compleet nieuwe ‘Discovery 5’ is bijna onherkenbaar en zijn kenmerkende vierkante koetswerk is ingeruild voor een beduidend sportiever, Range Rover-achtig uiterlijk. Maar heeft de Discovery daarmee ook zijn streken verloren?
Succesvolle voorganger
De Land Rover Discovery werd eind jaren tachtig geïntroduceerd als compromis tussen de robuuste Land Rover Defender en de luxe, comfortabele Range Rover. Toonaangevende terreinkwaliteiten werden gecombineerd met veel ruimte, veel gebruiksgemak en meer comfort dan ooit onder het Land Rover-label werd aangeboden. En met de juiste uitstraling. Of je met geruite petje en kaplaarzen het avontuur opzoekt of in stropdas naar kantoor gaat: de Discovery past in alle settings.
Een kleine dertig jaar later staat de teller op meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren. Een behoorlijk aantal voor een auto in deze klasse. Toch besloot Land Rover de boel grondig te veranderen. Naar eigen zeggen kon het niet anders.
Compleet nieuw
De vorige generatie Discovery weegt bijna 2.600 kg. Om een opvolger te ontwikkelen die in alle opzichten beter en luxer is, zonder dat de gebruiks- en aanschafkosten uit de hand lopen, en die ook voldoet aan steeds strengere uitstootnormen, moest ingrijpend worden vernieuwd. En dan is het beter om opnieuw te beginnen in plaats van te proberen een bestaand concept te verbeteren.
De vijfde generatie kreeg een aanzienlijk aerodynamischer ontwerp en een nieuwe aluminium structuur. De Land Rover Discovery oogde nog nooit zo afgetraind. Het model is in de basis 480 kilo (!) lichter dan zijn voorganger. De meeste uitvoeringen schommelen nu tussen de 2.100 en 2.200 kg. Daarmee is de nieuwe Discovery lichter dan zijn belangrijkste concurrenten: de Mercedes-Benz G-klasse, Jeep Grand Cherokee (Trailhawk) en Toyota Land Cruiser.
LEES OOK: Volledig nieuwe Jeep Wrangler komt eind 2018
Zeer ruim
Wat nog wel hetzelfde is gebleven, is het formaat. De rondingen verbloemen het een beetje, maar de Land Rover Discovery is een enorme SUV. Bijna vijf meter lang, bijna twee meter breed en ruim 1,80 meter hoog. Je raadt het al: dat resulteert in enorm veel binnenruimte. De Discovery biedt standaard zeven goede zitplaatsen voor volwassenen. Door de ‘theateropstelling’ van de stoelen zit je achterin hoger dan voorin. Als de verschuifbare stoelen van de middelste zitrij zo ver mogelijk naar achteren geschoven zijn, kun je bijna je benen strekken. Afhankelijk van de stoelconfiguratie biedt hij 258 tot 2.500 liter bagageruimte.
Het design van de nieuwe Discovery heeft een hoog Range Rover-gehalte, dat geldt ook voor het interieur. Wat een luxe! En de afwerking, zo goed allemaal. De door ons gereden uitvoering biedt een smaakvolle combinatie van leder, hout en geborsteld aluminium. Het interieur ademt de onmiskenbare sfeer van een luxe premium-SUV. We zijn zelfs een beetje verrast, want we hebben het toch over een Land Rover die ónder de Range Rover (Sport) is gepositioneerd?
Alles elektrisch
Wat ook opvalt: werkelijk alles is elektrisch bedienbaar. Enkele voorbeelden zijn de vijf passagiersstoelen achterin, die individueel of allemaal tegelijk elektrisch op- en neerklapbaar zijn. En als de tildrempel te hoog is, kun je met een druk op de knop de vering van de achteras laten inzakken. Of juist verhogen voor als je het reservewiel nodig hebt. Om het allemaal nog aangenamer te maken, is de Discovery voorzien van negen USB-poorten, zes 12-voltaansluitingen en een 4G-wifi-hotspot voor maximaal acht apparaten.
Het luxe karakter van de Land Rover Discovery komt ook tot uiting in het rijgedrag. Het comfort is van zeer hoog niveau. Je zit vorstelijk hoog. Het overzicht is enorm. Maar ook de stilte aan boord is indrukwekkend. De Discovery is een geweldige reisauto. Het is wel goed te merken dat je met een grote, zware SUV op pad bent. Zoals het hoort bij een auto als deze is de besturing wat traag en helt hij flink over in bochten. Na een hobbel voel je de koets ook iets nadeinen.
2.0 SD4 diesel
De Discovery is voor het eerst leverbaar met viercilindermotoren. Wij rijden de 2,0-liter SD4 dieselmotor met twee turbo’s, standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Met een vermogen van 177 kW (240 pk) en 500 Nm koppel presteert de grote SUV fenomenaal. De acceleratie is indrukwekkend. Het gemak waarmee hij naar 140 km/u accelereert, verwacht je eerder van een zescilinder dieselmotor.
Meer kracht heb je niet nodig, zeker niet in Nederland. Tenzij de Discovery met zijn trekgewicht van 3.500 kg wordt ingezet als werkpaard. Dan is een zescilinder dieselmotor met 600 Nm koppel wel prettig. Met de SD4-motor verbruiken wij gemiddeld 7,5 l/100 km.
Terreinvaardigheid
En dan het terreinrijden. Volgens zijn makers is de Land Rover Discovery een van de meest capabele terreinwagens van dit moment. Met de nieuwste off-roadtechniek redt hij zich in vrijwel elk terrein en onder alle weersomstandigheden. Met een draaiknop op de middenconsole kunnen verschillende typen ondergrond worden geselecteerd, waarop de rijsystemen zich aanpassen.
Tevens is de luchtvering in hoogte verstelbaar. In de hoogste stand heb je een enorme bodemvrijheid en kun je bijna niet meer fatsoenlijk instappen. En hij rijdt probleemloos door water van 90 cm diepte.
LEES OOK: Deze landen willen benzine- en dieselauto’s uitfaseren
Prijzen
De combinatie van ruimte, terreinvaardigheid, comfort, luxe en praktische bruikbaarheid maakt van de nieuwe Land Rover Discovery misschien wel de veelzijdigste auto van dit moment. Je kunt er ontzettend veel mee en hij komt verder dan veruit de meeste andere terreinauto’s.
De prijzen beginnen bij 74.360 euro voor de Discovery 2.0 TD4 en lopen op tot 131.510 euro voor de 3.0 V6 benzineversie. In 2018 volgt nog de Discovery SVX met een extra robuuste uitstraling en aanpassingen voor nog betere terreincapaciteiten.