Autotest – Land Rover Defender 110 D240 (2020)
Een geslaagde opvolger?
Het moet een vreselijke opdracht zijn geweest, het ontwerpen van de nieuwe Defender. De iconische 4×4 heeft veel trouwe fans, die eigenlijk willen dat hij altijd blijft zoals hij is. Kan Land Rover iedereen pleasen? We zoeken het uit!
Nieuwe Land Rover Defender
Wat heeft het lang geduurd. Er zijn volwassen mannen en vrouwen – inclusief ondergetekende – die nog nooit een introductie van een nieuwe Defender hebben meegemaakt. De vorige generatie komt uit 1990 en de generatie daarvoor – de eerste generatie – komt officieel uit 1948. Er zit wel vaker wat tijd tussen generaties dus.
De nieuwe Defender mochten we vorig jaar in juli al zien, ver voordat de rest van de wereld hem te zien kreeg. Toen nog in het geheim en achter slot en grendel, nu mogen we er in Nederland de weg mee op.
Groot!
Ons valt hij meteen op hoe groot hij is. De vijfdeurs Defender 110 is vijf meter lang en twee meter hoog en breed. Er zit zelfs een apart menu in het infotainmentsysteem waarin je de afmetingen kunt zien. Handig om snel te checken als je bijvoorbeeld onder een slagboom door moet bij een parkeergarage.
Met onze jonge benen springen wij zo in en uit de Defender, maar boven de vijftig is het voor sommigen wellicht een hele opgave. Gelukkig kan de Defender dankzij luchtvering tot de grond zakken, om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Elegant Arrival heet deze functie.
Design
Voordat we instappen, lopen we eerst een rondje om de auto. Land Rover heeft de Defender een radicaal nieuw uiterlijk gegeven. Er zijn wel veel subtiele knipogen naar de oude Defender. Dat zal de fans goed doen. Zo is hij nog steeds hoekig, vooral de achterkant. De voorkant is ronder, maar dat heeft ook een functie.
Auto’s moeten tegenwoordig nou eenmaal aan bepaalde regels en voorschriften voldoen. Voetgangersveiligheid is belangrijk bijvoorbeeld. De vorige generatie Defender veerde met zijn compleet vierkante voorkant niet bepaald lekker mee bij een aanrijding met een voetganger. Dus is de nieuwe Defender wat ronder gevormd aan de voorkant.
Details Defender
Er zijn nog veel meer verwijzingen naar de oude Defender. Denk aan safariramen, het reservewiel dat achterop gemonteerd zit, een achterdeur die zijwaarts opent en z’n brede heupen natuurlijk. De twee kleine buitenste achterlichten zijn een verwijzing naar de twee kleine ronde achterlichten van de vorige Defender.
Interieur
Ook binnenin de nieuwe Defender leeft het robuuste karakter van het vorige model voort. Het interieur straalt klasse uit, maar je hoeft niet bang te zijn om het vies te maken. Dit is geen Range Rover. Dankzij het gebruik van zachte rubberachtige materialen is het dashboard eenvoudig schoon te maken. Wel met een doekje, een tuinslang gaat nog iets te ver.
Hightech
Dat de Defender hypermodern is zien we aan het razendsnelle multimediasysteem, maar ook aan de binnenspiegel. Deze kun je namelijk in een scherm veranderen, waardoor je geen last hebt van het reservewiel dat het zicht blokkeert. Het scherm is verbonden met een camera bovenop het dak, die zorgt voor een uitstekend zicht op de weg. Alsof je met een periscoop met breedbeeld op het dak rijdt.
Zwitsers zakmes
De Defender is een echt Zwitsers zakmes. Overal waar je kijkt kom je handigheidjes en slimmigheden tegen. Sommige dingen veranderen echter nooit. Zo slaat de achterdeur nog steeds naar rechts open. Handig als je in een land woont waar ze links rijden, maar voor de rest van de wereld is het wat onpraktisch. Je zult altijd vanaf de straatkant moeten laden en lossen. Typisch Brits, maar we kunnen er wel om lachen. Aan ruimte gelukkig geen gebrek, er is 916 tot maximaal 2.233 liter bagageruimte.
Je kunt de Defender natuurlijk zo praktisch en veelzijdig maken als je wilt. Wij rijden nog met een vrij ‘kale’ Defender, maar er is een lange lijst met praktische opties.
Enkele accessoires Land Rover Defender:
- Uitklapbare ladder
- Snorkel
- Imperiaal
- Daktent
- Tegen zijkant gemonteerde koffers
- Opblaasbare luifel achterkant
- Afspoelsysteem met slang en douchekop
- Geïntegreerde luchtcompressor
Comfortabel
De grootste verandering merken we pas als we eenmaal onderweg zijn. Want de Defender is comfortabel, iets waar de vorige generaties totaal niet om bekend stonden. Dankzij de luchtvering zweven we over de weg, alsof we in een Range Rover zitten.
De besturing zelf vergt ook weinig moeite, een ware kind-kan-de-was-doen-situatie. Dat was vroeger ook wel anders. Bij de vorige Defender – met stalen ladderchassis en handmatig vergrendelbare differentiëlen – was de bestuurder vooral een machinist. Alleen stoere mannen en vrouwen die wisten hoe de techniek in elkaar stak konden echt alles uit de Defender halen.
In de nieuwe Defender tik je op het scherm aan welke ondergrond je van plan bent te betreden en de auto regelt zelf alle techniek. Het klinkt niet romantisch, maar het werkt verdraaid goed. De Terrain Response-technologie houdt strak controle over het vergrendelbare midden- en achterdifferentieel, het toerental, de automaat, werkelijk alles wat je vroeger zelfs moest bedienen.
Conclusie
De nieuwe Land Rover Defender is meer dan een geslaagde opvolger. De auto is uiterst comfortabel, maar is nog steeds prima inzetbaar in oorlogsgebieden. Hij doet vooral aan de buitenkant nog echt denken aan het vorige model en dat zou ook hardcore fans van dat model toch over de streep moeten trekken. Anders moeten ze er maar even een rondje in rijden, dan willen ze echt niet meer terug.
Prijs Land Rover Defender
De nieuwe Land Rover Defender 90 (driedeurs) heeft een vanafprijs van 96.500 euro. Voor het vijfdeurs (Defender 110) instapmodel betaal je 102.500 euro. Begin 2021 komt er een plug-in hybride variant naar Nederland. Deze Defender P400e PHEV met dik 400 pk heeft een lagere CO2-uitstoot en dat maakt hem met een vanafprijs van rond de 85.000 euro direct de goedkoopste en dus de versie waar veel Nederlanders voor zullen gaan. Meer pk’s en een aantal volledig elektrische kilometers, voor minder geld. What’s not to like?