Autotest – Kia Stinger GT (2018)
Van Pride naar 'proud'
Van Kia Pride naar Kia Stinger: hoe je in een tijdspanne van slechts 25 jaar een wereld van verschil kan maken. De Koreanen kunnen dat!
Kia Pride
Kia zette ruim 25 jaar geleden de eerste prille schreden op de Europese markt met de Pride, een kloon van de eerste generatie Mazda 121. De Koreanen waren er trots op. Het ligt opgesloten in de naam, zullen we maar zeggen.
Opmars van Kia
Inmiddels is het merk niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De Picanto is al jaren een hit en hij rijdt geweldig voor een auto van dit formaat. De Sportage zorgde enkele jaren geleden voor een frisse designtaal onder de crossovers. En belangrijk: hij was niet aan te slepen. Het is een kleine greep uit de succesvolle en snelle opmars van Kia.
‘Proud to have a Kia’
De volgende missie staat op de rol. Dat is die van ‘proud to have a Kia’. Dat je vrienden zeggen: ‘Dat doe je goed!’ als je vertelt dat je een Kia hebt gekocht. Als een model die missie moet volbrengen dan is het wel de nieuwe Kia Stinger en dan vooral de GT.
Lees ook: 5 vragen aan Michael Cole, Kia Motors Europe.
Missie van Kia Stinger GT
De Kia Stinger GT is van de Koreaanse buitencategorie. Hiermee neemt het merk de handschoen op tegen uit de kluiten gewassen sportieve sedans van BMW, Mercedes-Benz en Audi. De Stinger GT heeft een 3,3-liter V6-benzine met turbo. Vierwielaandrijving zorgt ervoor dat 366 pk vermogen en 510 Nm koppel met minimale wielslip wordt omgezet in voorwaartse beweging. Brembo remmen, goed zichtbaar achter de 19-inch wielen, zetten de sprint moeiteloos om in een krachtige vertraging.
Aircell Support
De acceleratie imponeert, de prima schakelende achttraps automaat (ZF) ook. De rugleuningen met Aircell Support drukken aangenaam tegen de rug, en dat voelt ook erg fijn in bochten. De vering is plezierig ook onder dit geweld. Zelfs in de meeste dynamische setting van de elektronisch geregelde demping voelt de Stinger GT niet spijkerhard aan. Comfort dat een GT waardig is.
‘Prachtig, maar wat is het?’
Imponerend is ook het design. Illustratief in dit opzicht is een vraag die we kregen bij het tanken. Een man in een BMW 3-serie doet het raam omlaag en wil heel graag weten wat het voor een model is. ‘Meneer mag ik u in de eerste plaats complimenteren met uw auto. Prachtig! Maar wat is het?’ De verbazing is van zijn gezicht te lezen als we merk en model noemen. Hij blijft kijken. Zien we iets van begeren? Het zou kunnen. Feit is dat er wordt omgekeken. Dat is wat Kia met de Stinger GT beoogt. De missie lijkt geslaagd.
Stijlvol interieur
Over geslaagd gesproken, dat is ook het interieur. Smaakvolle materialen, zoals geborsteld aluminium en geperforeerd leer, geven het interieur stijl. Net zoals de sfeervolle verlichting, maar die zie je bij steeds meer modellen en zeker niet alleen in de hogere klasse.
Grote sedan
Voorin en achterin is er meer dan voldoende ruimte. Het is gewoonweg een grote sedan. Dat zie je niet alleen aan de lengte, dat merk je ook als je erin zit en als je moet parkeren. Dan heb je de standaard parkeersensoren en achteruitrijcamera beslist nodig.
Gebald vuistje
Opvallend is het clean ogende dashboard. Geen woud aan schakelaars maar een strak geheel met in het midden een los staand touchscreen, zoals je dat tegenwoordig ook ziet bij Mercedes-Benz. De middenconsole tussen de voorstoelen is hoog en volledig met aluminium afgewerkt. De bedieningshendel voor de automaat is een soort gebald vuistje.
Deze Kia kost wat…
Tot slot is de prijs van de Kia Stinger GT imposant. 97.995 euro kost hij. Daarvan gaat een aanzienlijk deel als BPM-belasting naar de schatkist. Sinds de hoogte van deze fiscale heffing is gekoppeld aan de hoeveelheid CO2-uitstoot zitten auto’s van deze buitencategorie in Nederland in de top met de prijzen.
Prijsverschil
Voor wie de GT te prijzig vindt is een Stinger met een 2.0 Turbo benzinemotor (245 pk) of een 2.2 CRDi dieselmotor (200 pk) een betere optie. Kia levert ze als GT Line, dus met de looks van de GT. Natuurlijk is het inleveren op prestaties. Het prijsverschil is echter verleidelijk groot. De diesel is er vanaf 62.995 en de 2.0 benzine vanaf 68.995 euro. Allebei standaard met de fijne achttraps automaat, maar dan in combinatie met achterwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving.
Lees ook: test Kia Stinger CRDi