Autotest – Kia Sportage (2019)
Hoe bevalt de SUV met een mild-hybride dieselmotor?
Kia werkt hard aan de elektrificering van zijn modellengamma. In showroom staan op dit moment de Soul EV, Niro Hybrid, Niro Plug-in Hybrid, e-Niro en Optima SW PHEV. Ook de Sportage werd onder handen genomen en uitgerust met 48-volt mild-hybride aandrijflijn. Hoe bevalt dat in de praktijk?
Top vijf bestverkochte Kia’s
De Kia Sportage was een van de auto’s die rond de eeuwwisseling de SUV-trend aanwakkerde. Met zijn hoge instap, goede prijs-kwaliteitverhouding en hoog trekgewicht gingen de eerste, tweede en derde generatie Sportage als warme broodjes over de toonbank. De vierde generatie die in 2015 op de markt kwam heeft het dankzij veel concurrentie en de onvermijdelijke BPM een stuk moeilijker. Dat betekent niet dat het een slechte auto is. Integendeel: de Sportage behoort nog steeds tot de vijf bestverkochte Kia’s in Nederland. Recentelijk werd de SUV gefacelift en voorzien van een 48-volt mild-hybride aandrijflijn.
Sportief uiterlijk
Wie bij de term ‘hybride’ verwacht dat het exterieur zich kenmerkt door speciale, efficiënte details heeft het mis. De Kia Sportage die hier staat laat op geen enkele manier zien dat hij een hybride is. De Kia Sportage die je hier ziet is de GT-PlusLine 1.6 CRDi die voor 46.895 euro in de prijslijst staat. Ten opzichte van de standaard versie onderscheidt de GT-Line zich door een aangepaste voor- en achterbumper, een andere grille en standaard 19-inch lichtmetalen wielen. De metallic lak ‘Penta Metal’ steekt mooi af tegen de getinte koplampen en zwarte details.
Voldoende ruimte
Wanneer je instapt valt op dat de Kia Sportage lekker ruim is. Als volwassene van 1,87 meter kun je goed zitten in de sportiefgevormde stoelen die elektrisch te verstellen zijn. De zitting is niet te verlengen, maar is standaard al redelijk lang. Ga je vervolgens achter jezelf zitten dan is er nog genoeg ruimte over. De achterbankleuning helt vrij ver naar achteren, maar dat is deels te wijten aan de aflopende daklijn. De kofferbak meet 503 liter wat meer dan voldoende is in dit segment. Dankzij de dubbele bodem kun je ook nog eens losliggende spullen kwijt.
Erg veel bedieningselementen
Het dashboard is deels opgetrokken uit mooie kunststoffen, maar de onderzijde en middenconsole voelen toch wat hard aan. Het centraal geplaatste infotainmentsysteem is uitgerust met TomTom-software en dat werkt prima. De bediening van het systeem werkt vloeiend en zoekopdrachten worden erg snel opgepikt. Door de lagere plaatsing van het infotainmentsysteem stoort het beeldscherm niet tijdens het rijden. Veel functies kun je ook bedienen met de twee knoppenclusters op het stuurwiel.
Normaalste zaak van de wereld
Per kant zijn er maar liefst acht knoppen aanwezig, dus het is even wennen voordat je alles doorhebt. Onder het infotainmentsysteem zijn ook nog eens vier (!) rijen met bedieningstoetsen geplaatst. Een aantal jaar geleden de normaalste zaak van de wereld, maar met de huidige infotainmentsystemen een tikkeltje achterhaald. Het eerste bedieningscluster bestaat uit snelkeuzetoetsen voor het infotainmentsysteem. Dat is redelijk op de tast te bedienen, maar voor het aanzetten van de stoel- of stuurverwarming raak je al snel afgeleid. Aan de linkerzijde van het stuurwiel zit nog een klein knoppencluster waarmee je diverse assistentiesystemen kunt bedienen.
Dikke diesel
Wat is nu precies het effect van de mild-hybride aandrijflijn? De startmotor van de Sportage is voorzien van een generator die verloren remenergie terugwint en opslaat in het 48-volt accupakket. Tijdens het accelereren wordt de opgeslagen energie benut om extra koppel te genereren en de motor te ontlasten. Op die manier moet het verbruik van de SUV gedrukt worden. Onderweg merken we dat de 1,6-liter T-GDi-dieselmotor in combinatie met de vierwielaandrijving geen enkele moeite heeft met de 1.747 kilogram zware Sportage. Accelereren doet hij met het grootste gemak en ook de zeventraps automatische transmissie kan het prima bijbenen. Het stuurgedrag is lekker direct, maar al snel voel je dat je met een grote en zware auto onderweg bent.
Wat merk je van die hybride?
De hamvraag is natuurlijk of je in de praktijk iets merkt van de hybride aandrijflijn. Daar kunnen we kort over zijn: nauwelijks. Alleen bij het remmen voel je net wat meer vertraging dan je normaliter gewend bent. Het is te vergelijken met de dynamo op een fiets: zodra je stopt met trappen ervaar je meer weerstand dan bij het fietsen zonder dynamo. Op het centrale infotainmentdisplay in het instrumentencluster kun je zien wanneer de elektromotor energie terugwint.
Geen zuinigheidswonder
Het is intelligente technologie, maar het maakt van de Kia geen zuinigheidswonder. Tijdens de testprocedure (normaal rijgedrag: 100 km/u / 130 km/u) scoort de Sportage een verbruik van 1 liter op 16,5 kilometer. Dat is gezien het hoge gewicht en de vierwielaandrijving redelijk, maar er zijn concurrenten die met grotere dieselmotoren zonder mildhybride technologie zuiniger rijden.
Conclusie
De Kia Sportage doet precies wat hij moet doen. Hij is lekker praktisch, heeft een sportieve uitstraling, stuurt prima en de dieselmotor en vierwielaandrijving bieden veel kracht. Prijstechnisch wordt het een heel ander verhaal. De Kia Sportage GT-PlusLine 1.6 CRDi kost maar liefst 58.799 euro, inclusief 18.079 euro BPM. Een flink smak geld waardoor de Kia Sportage al direct tot de duurdere auto’s van het medium SUV-segment behoort.
Flinke aanhanger
De benzineversie is aanzienlijk voordeliger (vanaf 33.395 euro) dan de dieselvariant, maar dan nog blijft hij duurder dan zijn directe concurrenten Peugeot 3008 en Renault Kadjar. Ook de vele bedieningselementen en harde kunststoffen zijn niet van het niveau dat je mag verwachten in dit segment. De Kia Sportage GT-PlusLine 1.6 CRDi is dus vooral geschikt voor diegene die een goedsturende SUV zoekt waarmee je een flinke aanhanger kunt trekken.