Autotest – Kia Sorento Plug-in Hybrid (2021)
Zuinig ruimteschip
In 2020 bracht Kia de volledig nieuwe Sorento op de markt. In Nederland alleen nog als hybrid, maar het aanbod wordt nu uitgebreid met een plug-in hybrid. Op papier kan de Koreaanse SUV 57 kilometer volledig elektrische rijden. Hoe gaat dat in de praktijk?
Indrukwekkend
De Sorento is het topmodel van Kia. Alles wat Kia te bieden heeft is aanwezig in de gigantische 7-zitter. Er zijn zelfs zaken aan boord die we in dure premium SUV’s niet eens tegenkomen. Zo heeft de derde zitrij een eigen klimaatzone en bijbehorende bediening daarvoor. Daarnaast kun je vanaf de achterbank met een knopje de bijrijdersstoel naar voren zetten, zodat je zelf meer beenruimte krijgt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, kijk onze video onderaan het artikel straks maar eens.
Prijs Kia Sorento PHEV
Toch is de Sorento best vriendelijke geprijsd. De Hybrid begint vanaf 45.995 euro en de Plug-in Hybrid vanaf 49.595 euro. De basisuitrusting is al behoorlijk indrukwekkend, maar bij onze testauto is iedere optie aangevinkt en betaal je dus wat meer, namelijk 58.500 euro.
Aandrijflijn
Bij de PHEV-uitvoering bestaat de aandrijflijn uit een 180 pk en 265 Nm sterke 1,6-liter viercilinder benzinemotor, die standaard gekoppeld is aan een zestrapsautomaat. Tussen de brandstofmotor en de transmissie zit een 91 pk sterke elektromotor gemonteerd, waardoor het totale systeemvermogen uitkomt op 265 pk en 350 Nm.
0 tot 100 doet hij in 8,7 seconden en hij heeft een trekvermogen van 1.500 kilogram. Dat is 150 kilo minder dan de hybrid-variant, maar de PHEV kan wel langere stukken volledig elektrische rijden.
Elektrische rijden
Volgens de WLTP-cijfers kun je dankzij een 13,8 kWh accupakket 57 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat aantal halen we niet, omdat tijdens onze testweek in juni een kleine hittegolf uitbreekt, met temperaturen tot 35 graden.
We kunnen je daardoor wel melden dat de airconditioning uitstekend werkt, evenals de stoelventilatie. Het blijft bijzonder om te zien dat je in een Kia tegenwoordig gekoelde stoelen kunt krijgen. Ons advies: deze optie meteen aanvinken als je vaak met de auto op vakantie gaat.
Goed voor de actieradius zijn al deze energievreters niet, maar we weten toch nog zo’n 43 kilometer te halen, voordat we verder moeten op benzine. Een nette score, want we leggen vooral snelwegkilometers af, en de verkoelende apparatuur slurpt energie.
De accu volladen duurt bij een laadpaal of wallbox zo’n vier uur. De Sorento PHEV is zoals zoveel PHEV’s niet geschikt voor snelladen. Kia geeft je er ook een 220V-laadkabel bij en zo kun je hem gewoon via een huishoudelijk stopcontact laden. Dit duurt wel aanzienlijk langer, en zouden we alleen aanraden als het echt niet anders kan.
Ruimteschip
De vierde generatie Sorento is een opvallende verschijning. Met zijn lengte van 4,81 meter en breedte van 1,90 meter is het een lel van een auto. Binnenin is het een balzaal op wielen. Passagiers op de tweedezitrij hebben genoeg hoofd- en beenruimte en kunnen hun eigen stoel naar voren- en achteren schuiven.
Hierdoor kun je ook passagiers op de derde zitrij meer beenruimte geven. Deze plek is het meeste geschikt voor kinderen, maar volwassenen kunnen het hier ook wel een uurtje uithouden. Achterin krijg je zelfs USB-poorten, bekerhouders, ventilatieroosters en een knop om de airco te bedienen. Er zijn weinig zevenzitters waar je het achterin zo goed hebt.
Verhuiswagen
De stoelen van de derde zitrij kun je via een lus handmatig naar beneden klappen. De tweede zitrij kan ook in twee delen naar beneden, maar dit kan elektrisch via twee knoppen die je achterin kunt bedienen. Zodra alle stoelen naar beneden zijn ontstaat er een zee van ruimte. Je kunt er zo een matras inschuiven en met twee personen gaan kamperen.
De grote hoeveelheid ruimte achterin is mede mogelijk gemaakt door het nieuwe platform waar de Sorento op staat. Er is bij de ontwikkeling van het platform rekening gehouden met elektrificatie. Het accupakket ligt niet achterin, maar onder de voorstoelen en neemt dus geen kostbare bagageruimte in beslag.
Eenvoudige besturing
De Sorento heeft Amerikaanse afmetingen, maar toch rij je er zo mee weg. In het middenconsole zit een ronde draaiknop – die we ook uit elektrische Kia’s kennen – waarmee je de auto in drive kunt zetten. Wegrijden gaat altijd volledig elektrische en dus in alle rust en stilte.
Als het accupakket leeg raakt, schakel je automatisch over op de benzinemotor. Dit gaat verassend soepel, we hebben het vaak niet eens door. Uiteraard kun je energie terugwinnen door middel van regeneratief remmen. Zodra je het gaspedaal loslaat rem je automatisch af op de motor, waarbij energie vrijkomt. Je kunt daardoor veelal met één pedaal rijden en pas het rempedaal gebruiken als je plotseling flink moet remmen.
EV-modus
Als je volledig elektrische wilt rijden – zoals bijvoorbeeld in de binnenstad – dan kun je op de EV-modus-knop op het dashboard drukken. Uiteraard moet je wel genoeg acculading hebben daarvoor. De elektromotor is sterk genoeg om lekker door te rijden, maar het valt ons wel op dat je het gaspedaal niet te sterk moet indrukken. Doe je dat wel, dan springt de benzinemotor meteen bij, zelfs in de EV-modus. Dat mag Kia wel iets minder scherp afstellen wat ons betreft.
Driver only
Op het dashboard zit nog een knop die we regelmatig gebruiken: de Driver Only-knop. Als je die indrukt richt de ventilatie zich alleen op de bestuurder. Hierdoor verspil je geen energie door warme of koude lucht naar de passagiersstoel of achterbank te sturen, terwijl daar niemand zit. Handig bedacht door Kia, want je zit natuurlijk voornamelijk alleen in de auto.
Wil je weten hoe de Kia Sorento Plug-in Hybrid rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan de video hieronder: