Autotest – Jeep Renegade en Jeep Compass 4xe plug-in hybride
Eerste plug-in hybrides van Jeep in Europa.
Het aantal plug-in hybrides in de Europese autoshowrooms is de laatste jaren enorm toegenomen. Inmiddels heeft bijna elk volumemerk wel een ‘stekkerhybride’ in het aanbod. Ook Jeep hoort nu bij dat rijtje. Lees hier wat je allemaal kunt verwachten van de nieuwe Jeep Renegade 4xe en Jeep Compass 4xe: de eerste plug-in hybrides van het Amerikaanse merk in Europa.
Twee vliegen in één klap
Er is een nieuw tijdperk aangebroken voor Jeep. Het tijdperk van elektrificatie. Je ontkomt er als autofabrikant gewoon niet aan. De CO2-emissies moeten drastisch omlaag. De Europese regels zijn aangescherpt en er volgen miljardenboetes als niet aan de uitstootnorm wordt voldaan. Zo simpel is het.
Dat geldt uiteraard ook voor Jeep, dat niet één maar direct twéé plug-in hybrides introduceert met een CO2-uitstoot van 47 tot 51 gram per kilometer. Daarmee zet het merk een grote stap in het terugdringen van de CO2-uitstoot, terwijl het meteen de concurrentiestrijd opvoert in het gigantisch populaire SUV-segment.
4xe plug-in hybride
De Jeep Renegade 4xe en Jeep Compass 4xe zijn de eerste plug-in hybrides van Jeep in Europa, ontwikkeld en gebouwd in Italië en beide voorzien van dezelfde aandrijftechniek. De aandrijflijn bestaat uit een 1,3-liter benzinemotor die via een zestrapsautomaat de voorwielen aandrijft en een separate elektromotor die de achterwielen aandrijft. De stroom voor de elektromotor wordt geleverd door een 11,4 kWh-batterij die onder de achterbank is weggewerkt. Het opladen van de batterij duurt circa 100 minuten bij een laadvermogen van 7,4 kW.
Aan de benzinemotor zit nog een kleine elektromotor die fungeert als starter/generator. Die ondersteunt de benzinemotor tijdens accelereren en wekt stroom op tijdens remmen en vertragen. Dit systeem staat bekend als mild hybride. Tevens is het mogelijk om een lege batterij met behulp van de benzinemotor tijdens het rijden tot 80% op te laden, al kost dat wel extra brandstof.
Het systeemvermogen, dus als de benzinemotor en de elektromotor tegelijk hun maximale vermogen leveren, bedraagt 140 kW (190 pk) of 176 kW (240 pk), afhankelijk van de uitvoering. De elektromotor levert 250 Nm koppel, terwijl de benzinemotor maximaal 270 Nm naar de wielen kan sturen. Daarmee zijn deze plug-in hybrides niet alleen de zuinigste Regenade en Compass tot nu toe, maar ook de krachtigste.
Hoe rijden ze?
Dat is deels afhankelijk van de gekozen rijmodus. Op de eerste plaats zijn er drie standen waarmee je de werking van het hybridesysteem bepaalt: Hybrid, Electric en E-Save.
In de Hybrid-stand, die altijd is ingeschakeld na het starten van de auto, werken de benzinemotor en elektromotor samen. Enerzijds om het vermogen te optimaliseren, anderzijds om het verbruik zo veel mogelijk terug te dringen. Bij lagere snelheden draait alleen de elektromotor en bij hogere snelheden doet de benzinemotor mee.
Als je de Electric-knop indrukt, zal het systeem overschakelen op 100% elektrische aandrijving, mits voldoende batterijlading aanwezig is. Met een volle batterij kun je een afstand van ongeveer 50 kilometer afleggen. In deze fluisterstille rijmodus is de topsnelheid begrensd op 130 km/u.
Als je de E-Save modus inschakelt, dwing je het aandrijfsysteem om de batterijlading op hetzelfde niveau te houden. Bijvoorbeeld als je nog een flink eind moet rijden en later op de route volledig elektrisch door de stad wilt rijden. De aandrijving wordt dan vooral door de benzinemotor verzorgd.
Dat waren de standen van het hybridesysteem, maar op de middenconsole zit ook nog een knop van het Jeep Selec-Terrain systeem, waarmee je de standen Auto, Sport, Snow, Sand/Mud, Rock (alleen Trailhawk), 4WD Lock en 4WD Low kunt inschakelen. Een hoop keuzemogelijkheden, maar we hebben het dan ook over een Jeep. En die zijn óók gemaakt om te excelleren in het terrein.
Terreinrijden hebben wij voor deze test niet gedaan, dus daar kunnen we weinig over zeggen. Jeep meldt in ieder geval dat de 4xe-uitvoering de beste offroad-kwaliteiten biedt van alle uitvoeringen tot op heden. Dat komt vooral door de hoge trekkracht, de zeer nauwkeurige aansturing van de elektromotor en het feit dat de voor- en achteras zonder mechanische verbinding onafhankelijk van elkaar kunnen werken.
We hebben wél de Sport-stand geprobeerd. Dit is de enige modus waarin het hybridesysteem zijn maximale power levert. Dat is te merken ook. De acceleratie voelt in werkelijkheid krachtiger aan dan de cijfers op papier doen vermoeden. Heel vermakelijk, kunnen we wel zeggen.
Verwacht echter geen sportief rijgedrag. De Jeep Renegade en Jeep Compass laten zich prettig besturen en liggen mooi stabiel op de weg, maar het is vooral het comfort dat hier de boventoon voert. Zoals verwacht, want Jeep focust zich niet op sportiviteit (afgezien van de exclusieve Jeep Grand Cherokee SRT en Trackhawk). Jeep heeft andere merkwaarden: robuustheid, all-terrain en comfort. Dat bevalt goed bij deze modellen. Heerlijk cruisen, hoog in je stoel, met veel overzicht en een fijne zithouding.
Dan is er ook nog het fenomeen ‘eCoasting’. Met dit systeem wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij als het gaspedaal wordt losgelaten. Altijd en iedere keer, ongeacht de ingeschakelde rijmodus.
Uiteindelijk is het gemiddelde verbruik volgens de officiële test (WLTP) vastgesteld op 2,1 tot 2,3 l/100 km, afhankelijk van de uitvoering. Maar hoeveel brandstof je daadwerkelijk verbruikt, is afhankelijk van jouw eigen rijgedrag, de gekozen rijmodus en in hoeverre de batterij bij een laadpunt wordt opgeladen. Als je het opladen van de batterij regelmatig aan de benzinemotor overlaat, zal het gemiddelde verbruik enorm toenemen. Houd daar rekening mee.
Wat valt op?
De kwaliteit. De Jeep Renegade en Jeep Compass maken een uitstekende indruk als je kijkt naar de materialen in het interieur, de afwerking en de hoogwaardige technologie aan boord. Dat was hiervoor bij de Jeep Renegade en Jeep Compass al zo, maar sinds de facelift oogt het allemaal net even beter. Het rijdt ook heel volwassen. Je hoort en voelt aan alles dat je met een heel degelijk product op pad bent.
Andere zaken die positief opvallen, zijn de standaard vijf jaar kilometervrije fabrieksgarantie en het grote centrale beeldscherm waarmee bijna alle functies van de auto zijn te bedienen. Er is ook een uitgebreide smartphone-app waarmee je laadtijden kunt instellen en vanuit je luie stoel alvast de airco/verwarming kunt inschakelen als de auto nog aan de lader staat.
Als koper van een Jeep Renegade of Compass 4xe plug-in hybride is er nog iets interessants: Om de laadtijden te optimaliseren en een handige thuisoplossing te bieden, is de easyWallbox verkrijgbaar die wordt aangesloten op een normaal stopcontact. Dit systeem is exclusief voor FCA (moederbedrijf van Jeep) ontwikkeld door Engie en kan eenvoudig worden beheerd via Bluetooth.
Hiermee kan de batterij van de Renegade of Compass 4xe thuis in minder dan vijf uur worden opgeladen. Bovendien kan de easyWallbox worden opgewaardeerd tot 7,4 kW als de meterkast is voorzien van een 32A-aansluiting. In dit geval duurt het minder dan twee uur (100 minuten) om de batterij volledig op te laden.
Zijn ze een beetje praktisch?
De Jeep Renegade is de kleinste Jeep in het aanbod, maar toch ruim genoeg als volwaardige gezinsauto. De ruimte op de achterbank valt niet tegen voor een SUV in dit segment. Zelfde geldt voor de hoofdruimte, mede door het vrij vierkante ontwerp van de Renegade. De bagageruimte is niet uitzonderlijk groot, maar het volstaat.
De Jeep Compass is wat groter en dus ook ruimer. Op de achterbank hebben volwassenen voldoende hoofd- en beenruimte. Het is een perfecte gezinsauto met een grote kofferbak waar je van alles in kwijt kunt.
Wat voor beide modellen geldt: je zit lekker hoog en hebt vanuit de bestuurdersstoel goed zicht op de motorkap. Hierdoor voelt de auto wat groter aan dan hij in werkelijkheid is. Belangrijker nog: door de slimme plaatsing van de elektrische aandrijfsystemen is de bagageruimte van deze plug-in hybrides vrijwel hetzelfde als bij de reguliere uitvoeringen.
De Renegade 4xe biedt een kofferbak van 330 liter en in de Compass 4xe kun je minimaal 420 liter kwijt. Door deze indeling kan bij beide versies ook nog een reservewiel onder de kofferbak worden ondergebracht. Uiteraard kan de rugleuning plat gelegd worden voor meer bagageruimte. Praktisch? Ja dus.
Hoeveel kosten ze?
De Jeep Renegade 4xe en Jeep Compass 4xe zijn beide leverbaar met keuze uit drie uitvoeringen. De eerste is de Limited Business met een vermogen van de 140 kW (190 pk). De prijzen beginnen bij 42.990 euro voor de Renegade en bij 46.490 euro voor de Compass. De Limited Business is standaard uitgerust met ingebouwde multimedia/navigatie met 8,4-inch touchscreen, lederen bekleding, automatische airco, stoel- en stuurwielverwarming en een uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen.
Na de Limited Business komt de Trailhawk. Deze uitvoering levert 176 kW (240 pk), oogt stoerder en is voorzien van extra terreinfuncties waarmee dit dé beste offroader is in het aanbod. De Trailhawk biedt alles van de Limited Business, inclusief ‘Selec-Terrain System 4WD low’, full-led-koplampen en banden met een grover profiel. De prijzen van de Renegade 4xe Trailhawk beginnen bij 43.990 euro en die van de Compass 4xe Trailhawk bij 46.990 euro.
De meest luxe uitvoering is de ‘S’, ook met 176 kW (240 pk) en met onder andere 19-inch lichtmetalen wielen, exclusieve exterieurdetails, elektrisch bedienbare achterklep, een indrukwekkend audiosysteem van Alpine en Blind Spot Monitoring met Rear Cross Path Detection. Vergeet de uitgebreide optielijst niet te bekijken, waarmee de Jeep Renegade en Jeep Compass nog veel uitgebreider zijn te specificeren.
Conclusie?
Het Amerikaanse merk Jeep staat al bijna 80 jaar bekend om zijn robuuste terreinwagens met geweldige 4×4-kwaliteiten. Het is niet voor niets dat een terreinwagen in de volksmond een ‘Jeep’ genoemd wordt. Met de reputatie van het merk Jeep zit het wel goed en dat bewijzen de Renegade en Compass ook nu weer.
De nieuwe plug-in hybridemodellen zijn niet alleen ontwikkeld om te voldoen aan de CO2-regelgeving, maar als berijder heb je er ook wat aan. Dankzij de elektrische ondersteuning rijden ze beter, leuker, vlotter en milieuvriendelijker. Ze verbruiken minder brandstof en bieden nóg betere terreinkwaliteiten, terwijl je niet inlevert op het gebied van ruimte en functionaliteit. Ook op het gebied van bouwkwaliteit, uitrusting en fabrieksgarantie hebben we niets te klagen. Je krijgt misschien wel meer dan je verwacht in deze prijsklasse.