Autotest – Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD V6 4WD (2019)
Gewoon een lekkere dikzak
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In de Verenigde Staten is op vrijwel elke straathoek een Jeep Grand Cherokee te vinden. In Europa is dat een ander verhaal. In Nederland is de Grand Cherokee helemaal een zeldzaamheid. Op zich best logisch, want op geel kenteken is de SUV van Jeep geen koopje. Wie de geldsom van minimaal 96.590 euro wel durft over te maken, krijgt daar veel rijgenot voor terug.
Summit
Voor die 96.590 euro krijg je van Jeep de sleutels van een Limited-uitvoering. Het exemplaar dat hier op de foto’s staat betreft de topversie: de Grand Cherokee 3.0 Summit A8 4×4. Je voelt hem al aankomen: die Summit is nog een tikkie duurder. Jeep brengt er minimaal 108.435 euro voor in rekening, maar dan hoef je eigenlijk niet meer door de optielijst heen. Wat heeft die Summit allemaal te bieden? Denk aan 20-inch gepolijste lichtmetalen wielen met een satijnen finish, adaptive Bi-Xenon koplampen, adaptieve cruise control (ook als normale cruise control te gebruiken), Blind Spot Monitoring (BSM) en detectiezone achter auto, een gigantisch panoramisch zonnedak, Forward Collision Warning plus (FCW), geventileerde voorstoelen, een Harman Kardon Audiosysteem met 19 luidsprekers, Lane Departure Warning Plus (LDW), Park Assist inparkeerhulpsysteem en hemelbekleding in een op suède lijkend materiaal. Je koopt kortom een supercomplete SUV met 5 jaar garantie en de nodige luxe.
Toeters en bellen
Correctie: Amerikaanse luxe. Dat wil zeggen dat je echt alle toeters en bellen krijgt, maar dat Jeep niet alle delen afwerkt zoals Europese autobouwers dat zouden doen. Dus iets meer plastic. Desalniettemin geeft deze Jeep wel een gevoel van luxe. Daarnaast moet gezegd worden dat de Grand Cherokee alweer wat jaartjes meedraait. En dat zie je af aan het interieur. De middenconsole barst van de knoppen die bewonderenswaardig wel heel intuïtief zijn te bedienen. Bovendien is het indrukken van een knop onderweg veel handiger dan zoeken in het menu van een touchscreen.
500X
Op het stuurwiel gebruikt Jeep toetsen die ook in de Fiat 500X worden toegepast. Het touchscreen in de Jeep is in principe goed te bedienen en ook goed afleesbaar, maar het systeem heeft soms wel de nodige bedenktijd nodig. Het invoeren van een bestemming via de spraakfunctie kregen we na meerdere pogingen niet voor elkaar. Uiteindelijk waren we sneller klaar door een bestemming via het touchscreen in te voeren. Net zo makkelijk.
“Eenmaal op stoom, dan rijdt zo’n Jeep echt heerlijk.”
Superlatieven
De Grand Cherokee van Jeep is wat je noemt een lekkere dikzak. Bombastisch, groots, indrukwekkend, stoer, je kan de auto bestempelen met diverse superlatieven. In feite verdient deze Jeep ze allemaal. Verfijning is op sommige punten minder van toepassing. De 250 pk (184 kW) en 570 Nm sterke 3,0-liter V6 MultiJet-dieselmotor heeft een wat rauw randje, zowel in zijn loop als in zijn klank. Daarnaast is de achttraps automaat er eentje die soms de nodige bedenktijd nodig heeft. Eenmaal op stoom, dan rijdt zo’n Jeep echt heerlijk.
Luchtvering
En echt niet alleen op de snelweg, maar ook op diverse soorten ondergrond. De instelbare luchtvering – die de auto bij bepaalde snelheden automatisch laat zakken voor een iets betere luchtstroom – geeft het typische Amerikaanse comfortgevoel. Kortom: lekker deinen over de weg. Een zwevend tapijt. Drempels bestaan niet. Dat soort werk. In het nemen van bochten overtuigt de Jeep Grand Cherokee minder. Maar dat hoef je ook niet te verwachten van een auto als deze Jeep Grand Cherokee met een kentekengewicht van 2.303 kilogram (in Noord-Holland 225 euro wegenbelasting per maand).
“Het interieur is wat je noemt ruim.”
Alles draait om comfort
In deze Jeep draait alles om comfort. Bovendien mag je van Jeep in alle vrijheid genieten van al dat comfort. Het interieur is wat je noemt ruim. Zitten doe je op stoelen die haast twee keer zo breed zijn als een Europese autostoel. Het zitcomfort is subliem, de zijdelingse steun wat minder. Achterin is het ook heerlijk zitten dankzij zeeën aan hoofd- en beenruimte. Geen verrassing, want de wielbasis van deze 4.875 mm lange, 1.943 mm brede en 1.792 mm hoge Jeep bedraagt een stevige 2.915 mm. De bagageruimte is ruim zat. Bovendien is de elektrisch bedienbare achterklep op drie manieren te openen: met een druk op de achterklep, een druk op de sleutel of een druk op knop onder de binnenspiegel.
Brandstofverbruik
Vlot is deze Jeep ook. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 8,2 seconden en de topsnelheid komt uit op 202 km/u. Op papier heeft de Grand Cherokee een gecombineerd brandstofverbruik van 7,0 l/100 km. Maar dat is – hoe verrassend – onhaalbaar. In de praktijk haal je met moeite 1 op 11. Wie op de snelweg gewoon 130 km/u rijdt waar dat mag, schopt het tot 1 op 9. De inhoud van de brandstoftank is enorm: 93,5 liter. Daardoor kun je op één tank – bij rustig gebruik – meer dan 1.000 kilometer afleggen. Ook handig om te weten: de Summit mag geremd 2.949 kilogram trekken, de instapversie 3.500 kilogram.
“Ook voor deze Jeep zijn liefhebbers te vinden.”
Conclusie
Hoe moet je deze Jeep Grand Cherokee dan samenvatten? Tja, daar hebben we enige tijd over nagedacht. Uiteindelijk mag je deze Grand Cherokee zien als een lekker sappig Amerikaans biefstuk, zonder al te veel poespas. In Europa serveren ze wellicht een verfijnder biefstukje met fijnere kruiden en meer oog voor detail. Een ding is zeker: ook voor deze Jeep zijn liefhebbers te vinden. Wij zijn er na een kleine week rijden ook stiekem fan van geworden. Gelukkig maar dat je hem ook op grijs kenteken kunt krijgen, want een prijs van 45.366 euro klinkt toch een stuk beter dan bijna 97 mille.