Autotest – Jeep Compass 1.6 diesel
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Het SUV-aanbod is inmiddels zo groot, dat we al lang de tel zijn kwijtgeraakt. En dan komt ook Jeep nog eens met een model dat je niet zomaar kunt negeren. We hebben het over de nieuwe Compass. Vorig jaar reden we al met een benzineversie, nu gaan we op pad met een diesel die bedoeld is voor veelrijders.
1.6 MultiJet
De Jeep Compass die wij rijden, is uitgevoerd met een 1,6-liter MultiJet turbodiesel van Fiat, het moederbedrijf van Jeep. Het gaat hier om een uiterst moderne Euro 6-motor met de schoonste techniek van dit moment. De motor levert een vermogen van 88 kW (120 pk) en 320 Nm trekkracht en is gekoppeld aan een handbediende zesbak.
Een dieselmotor is nog altijd de aantrekkelijkste aandrijfvorm voor automobilisten die heel veel kilometers rijden. En een hoge kilometrage betekent dat je veel op de snelweg zit. Pure performance is dus van ondergeschikt belang. Op de snelweg wil je een krachtbron die lekker zuinig en stil is, maar ook voldoende pit heeft voor een moeiteloze inhaalmanoeuvre. Dat is precies wat deze 1.6 MultiJet biedt.
Stil en zuinig
De Jeep Compass 1.6 MultiJet is geen sprintkanon, maar levert wel voldoende koppel om in de zesde versnelling abrupt te kunnen versnellen. Het is een fijne kilometervreter die zijn taak uitstekend uitvoert. Wij verbruiken gemiddeld 5,0 l/100 km en met een volle tank kun je een afstand van 1.000 km afleggen.
Als je de Jeep Compass ook gebruikt als trekwagen, als je bijvoorbeeld een caravan bezit of regelmatig een aanhanger onderweg bent, dan is de zwaardere 2,0-liter dieselversie wellicht een betere optie. Die komt overigens standaard met vierwielaandrijving.
Goede kwaliteit
Zoals we eerder al aangaven, is nieuwe Compass misschien wel de belangrijkste Jeep van de afgelopen jaren. Het model biedt een uitstekende mix van design, ruimte, formaat, prijs en uitrusting. Hij ziet er honderd keer beter uit dan de vorige Compass en niet te vergeten: hij zit vooral erg goed in elkaar.
In het interieur zien we mooie materialen die goed aanvoelen. De afwerking is van hoog niveau. Ook kun je rekenen op veel luxe. In de Limited-uitvoering die wij meekregen, zit je op fijne stoelen met mooi leder. In het midden zit een groot beeldscherm waarmee bijna alle functies van de auto zijn te bedienen.
Ook noemenswaardig is het audiosysteem met speakers van het merk Beats. Die klinken harstikke goed, werkelijk waar. Ook als je de bas vol openzet, klinkt het geluid loepzuiver. Hiermee test je ook de degelijkheid van het interieur. Je hoort in de Compass geen kraakje of piepje. Behalve een fantastische geluidservaring kun je in deze SUV dus ook rekenen op een goede bouwkwaliteit.
Uitstekend voor het gezin
Verder biedt de Jeep Compass veel comfort en ruimte. Op de achterbank hebben volwassenen voldoende hoofd- en beenruimte. Het is een perfecte gezinsauto met een grote kofferbak waar je van alles in kwijt kunt. Je zit lekker hoog en hebt vanuit de bestuurdersstoel goed zicht op de motorkap wat het gevoel van hoogte extra versterkt.
Het onderstel is nadrukkelijk afgestemd op veercomfort, zoals we kennen van Jeep, net als het overhellen in bochten en de ietwat trage reactie van de besturing. Voor een scherp sturende, sportieve SUV ben je bij Jeep aan het verkeerde adres. Jeep staat voor comfort en terreinvaardigheid.
Al met al is de Jeep Compass een auto waar de concurrentie zich best wel zorgen om moet maken. De door ons gereden uitvoering, de 1.6 MultiJet Limited, is er vanaf een kleine 40.000 euro. Gezien de uitstraling, ruimte, degelijkheid, rijeigenschappen en uitrusting zeker niet te duur.
Net als de eerder gereden benzineversie bewijst ook deze dieselversie aan dat je de Jeep Compass in dit segment serieus moet nemen. Hij bezit alle eigenschappen om in dit overvolle segment hoge ogen te gooien.