Autotest – Jeep Compass
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De vorige Jeep Compass was geen groot succes. Het model worstelde met zijn imago en de leverbare aandrijfcombinaties sloten niet aan op de Europese wensen. De compleet nieuwe Compass daarentegen…
Welkome nieuweling
Jeep staat al decennialang bekend om zijn robuuste SUV’s met geweldige terreinkwaliteiten. Maar aan dat laatste heeft de gemiddelde autokoper geen behoefte, al helemaal niet in Nederland.
We willen wel een SUV vanwege de hoge zitpositie, de ruimte, het comfort, de bruikbaarheid en het gevoel van veiligheid. Maar niet in een al te grote verpakking en graag met efficiënte motoren, want hij moet wel betaalbaar zijn. En je moet de auto ook fatsoenlijk kunnen parkeren in de straat, waar het al zo moeilijk is om een plekje te vinden.
De nieuwe Jeep Compass voldoet aan alle criteria. Sterker nog, dit is misschien wel het belangrijkste model dat Jeep in lange tijd gelanceerd heeft. Op de eerste plaats heeft hij een goede uitstraling met een strak design. Het is net een kleinere versie van de Jeep Grand Cherokee. Hij is stoer en direct herkenbaar als Jeep, maar laat zich niet direct associëren met een robuuste off-roader.
LEES OOK: Nu officieel: de oer-Jeep van de 21ste eeuw
Degelijk interieur
Het model vult het gat tussen de Renegade en Cherokee die behoorlijk van formaat verschillen. De Compass valt er mooi tussen en is met een lengte en hoogte van 4,39 en 1,63 meter een typische, middelgrote C-segment-SUV. Het is een prima gezinsauto met lekker veel ruimte en een kofferbak waar 458 liter aan spullen in past.
Jeep is het enige Amerikaanse automerk dat in Europa een stevige vuist kan maken. De nieuwste modellen maken niet alleen een goede indruk op het gebied van design, rijgedrag en prijs-kwaliteitverhouding. Bij de Compass is dat niet anders.
Het interieur is niet heel anders dan dat van de Renegade, maar daar hebben we ook niets over te klagen. De materialen en afwerking zijn dik in orde, evenals de optionele Uconnect-infotainmentsystemen met groot overzichtelijk beeldscherm.
Uitgebreid aanbod
De voorwielaangedreven versie met 1.4 MultiAir Turbo benzinemotor presteert zoals een ‘Europese’ SUV moet presteren. Met een vermogen van 125 kW (170 pk) komt de Compass niets te kort. Qua stuurgedrag voelt hij heel beweeglijk en de koets helt weinig over in bochten, maar het is vooral het comfort dat opvalt in deze auto.
Het aanbod van de Jeep Compass is overigens bijzonder uitgebreid. Behalve de 1.4 MultiAir Turbo benzinemotor met 103 of 125 kW (140 of 170 pk) is er ook een MultiJet-dieselmotor met vermogens van 88, 103 en 125 kW (120, 140 en 170 pk). En dan heb je ook nog keuze uit een handgeschakelde zesbak of een negentrapsautomaat en twee- of vierwielaandrijving.
De uitvoering die wij reden sluit naadloos aan op de wensen van Europese automobilisten. Maar Jeep zou Jeep niet zijn als er ook een extra ruige terreinversie op de prijslijst staat. Die is er in de vorm van de Trailhawk, met een extra stoere outdoor-uitstraling en die specifiek is aangepast voor nog betere prestaties in ruig terrein. Voor de liefhebber dus.
LEES OOK: Autotest – Jeep Grand Cherokee Summit (2017)
Prijzen
Behalve de vier reguliere uitvoeringen is de Jeep Compass ook tijdelijk leverbaar als speciale Opening Edition. Het gaat hier om een introductiemodel gebaseerd op de uitvoering Limited, inclusief navigatiesysteem met groot 8,4-inch touchscreen en een high-end audiosysteem van het merk Beats. Het voordeel bedraagt hiermee 1.955 euro.
De prijzen beginnen bij 30.990 euro voor de Jeep Compass 1.4 MultiAir Sport en lopen op tot 50.490 euro voor de 170 pk sterke Compass 2.0 MultiJet Trailhawk 4×4 met automaat. De Opening Edition ‘Plus’ kost 37.990 euro. In combinatie met een dieselmotor ben je 46.990 euro kwijt.