Autotest – Jeep Cherokee (2019)
Avonturier met nog meer inhoud
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Jeep Cherokee is in zijn segment een beetje een outsider. Waar de concurrenten uit Duitsland (BMW X3, Mercedes-Benz GLC en Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport) stuk voor stuk rondrijden in een strak maatpak, daar doet de Cherokee zich een beetje voor als Rambo. Dat heeft een bepaalde aantrekkingskracht op sommige mensen. De vernieuwde Jeep Cherokee is op diverse punten verbeterd en om die reden een avonturier met nog meer inhoud dan voorheen.
Geen simpele facelift
Jeep kon zich er bij deze facelift vrij makkelijk van af maken. Andere lichtunits, nieuwe bumpers, wat nieuwe kleuren en wielen en Jeep had het recht om te spreken over een facelift. Maar nee, Jeep is duidelijk veel verder gegaan. Het is onder de streep misschien wel de meest uitgebreide facelift van Jeep ooit. Laten we eerst even kijken naar de cosmetische aanpassingen die ‘Rambo’ heeft ondergaan. Allereerst zijn de zijschermen en motorkap helemaal nieuw. Verchroomde mistlampomlijstingen, LED-verlichting voor de koplampen, dagrijverlichting en mistlampen en een nieuw aluminium frame voor de motorkop zijn een aantal andere vernieuwingen.
Composietmateriaal
Er is meer: achterlichten met doorlopende LED-strips, een nu doploze tankopening en tot slot een opnieuw vormgegeven achterklep met hoger geplaatste handgreep. Naar wens is een automatische achterklep leverbaar die met een ‘schop’ onder de achterbumper opent en sluit. Saillant detail: de achterklep van de Cherokee is gemaakt van composietmateriaal om het gewicht te drukken. De kentekenplaat zit voortaan op de achterklep, voorheen zat ie op de achterbumper.
AutoRAI TV: Jeep Cherokee (2018), de highlights op een rij
Interieur
Jeep heeft zich bij de ‘opnames’ van deze nieuwe Rambo-episode vooral gericht op het interieur. De afwerking is merkbaar naar een hoger plan getild door toepassing van betere en zachtere materialen. Tussen de twee analoge klokken bevindt zich nu een 3,5-inch monochroomscherm of een 7-inch kleurendisplay. In dat laatste geval kan je als bestuurder zelf kiezen welke informatie je wilt zien. Denk aan navigatieinstructies, het actuele brandstofverbruik of welke instelling van het 4×4-systeem je hebt gekozen.
Uconnect
Ook nieuw is een Uconnect-infotainmentsysteem met 8,4-inch kleurentouchscreen en geïntegreerde navigatie en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Dit systeem – dat we kennen van de Compass – is prettig in de omgang, maar zoals gewoonlijk kost alles even tijd om er volledig gewend aan te raken. De menu’s laden lekker vlot en ook de graphics zijn van betere kwaliteit. Aan een USB- en AUX-aansluiting is ook gedacht.
Bagageruimte flink gegroeid
Jeep heeft tijdens de ontwikkeling ook gekeken naar praktische aspecten van de Cherokee. De middenconsole bood voorheen niet heel veel opbergruimte. Daarom is de middenconsole herzien waardoor het voorste opbergvak groter kon worden. Je kan er nu eenvoudig een smartphone in kwijt. Ook fijn: de bagageruimte is met 70 liter vergroot van 500 naar 570 liter. Kopers van de uitgaande Cherokee hadden opmerkingen gemaakt over een bagagesplitser die veel ruimte in beslag nam. Die is nu verleden tijd met als gevolg meer ruimte. De boel is versimpeld. Kortom: onder de streep is er meer gewijzigd dan je zou denken.
Littekens
Rambo heeft dus enkele littekens verloren en is er aan de praktische kant flink op vooruit gegaan. Maar vergis je niet: nog altijd is de Cherokee niet vies van modder of mul zand. Avontuur is nog altijd met dikke popnagels verankerd in het DNA van de Cherokee.
Het hij-kan-het-wel-gevoel
Kijk naar de veeruitslag: voor is dat 17 centimeter en achter zelfs 19 centimeter. Rijden over grote obstakels of diepe kuilen is dus nog altijd mogelijk. Of kopers van een Cherokee dit ook daadwerkelijk doen is een andere kwestie. Jeep weet het zelf ook niet, als we navraag doen. Maar het gevoel van ‘hij kan het wel’ stemt verschillende kopers vast gerust. En het levert stoere praat op tijdens verjaardagen. Dat ie het kan, dat offroaden, hebben we geleerd door 1,5 uur te offroaden in de Cherokee. Van mul zand tot rotspartijen, de Cherokee lust er pap van.
Geruststelling
Geruststelling zal er ook zijn als je realiseert dat Jeep het aantal veiligheids- en rijhulpsystemen flink heeft uitgebreid. De Cherokee heeft nu het botspreventiesysteem Active Forward Collision Warning Plus met voetgangersherkenning, LaneSense om de auto tussen de lijntjes te houden, noodstopassistentie Advanced Brake Assist, dodehoekbewaking Blind Spot Monitoring met waarneming van kruisend verkeer achter de auto, de achteruitcamera ParkView met dynamische hulplijnen en een snelheidsbegrenzer. Dit alles is standaard. Jeep levert de Cherokee Limited of Overland die als eerste naar Nederland komen verder nog met de inparkeerassistent Park Assist en adaptieve cruise control (ACC). Over dat laatste hebben we een positieve opmerking. Op het stuurwiel zijn reguliere cruise control en adaptieve cruise control apart te activerem. Slim van Jeep, want ACC is lang niet altijd ideaal, denk aan de overvolle wegen in Nederland. Aan jou de keuze wat je graag gebruikt.
Standaarduitrusting
De Jeep Cherokee Limited is standaard onder meer uitgerust met automatische airco, keyless entry, achteruitrijcamera, nappalederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen met ventilatie- en verwarmingsfunctie, het Uconnect-infotainmentsysteem, de automatische achterklep, parkeersensoren en 18-inch lichtmetaal. De Overland biedt als extra’s onder meer 19-inch lichtmetaal, een elektrisch bedienbaar tweedelig panoramadak, een met leder bekleed dashboardpaneel, stuurwielverwarming en stoelverwarming op de achterbank. Later voegt Jeep nog de Cherokee Longitude en extremere Cherokee Trailhawk toe aan het gamma. Aan die Trailhawk kleeft helemaal een Rambo-gevoel.
Één dieselmotor
De Cherokee komt naar Nederland in twee motorvarianten. Jeep trapt begin 2019 af met een 2,2-liter viercilinder turbodieselmotor met een vermogen van 195 pk en 450 Nm koppel. Je kan hem krijgen met een handgeschakelde zesbak of een negentraps automaat. Een prima krachtbron die zijn noeste arbeid soms iets te veel merkbaar maakt, maar storend wordt het nooit. Het Nederlandse autobelastingbeleid is alleen niet heel vriendelijk voor diesels, dus een verkoopkanon zal deze motorvariant niet worden, ook al is de aandrijflijn bijzonder prettig.
En een benzinemotor
In het eerste kwartaal van 2019 breidt Jeep het motorenaanbod verder uit met een misschien voor particulieren veel interessantere nieuwe 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 270 pk en maximaal 400 Nm koppel. Deze benzinemotor wordt altijd geleverd met een negentraps automaat, die in alle gevallen schakelflippers aan het stuur heeft. Jeep levert drie verschillende soorten vierwielaandrijving met uitschakelbare achterwielaandrijving. Weten welke? Lees dan ons techniekverhaal over de 4×4-systemen van de Cherokee.
Rijgedrag
Jeep geeft ons de mogelijkheid om als eerste Nederlandse automedium te rijden in de vernieuwde Cherokee. Het toneel: Sicilië. Veel heuvels dus en smalle bergwegen, maar de Cherokee voelt zich er uitstekend thuis. Dankzij het hoge koppel van de dieselvariant die we twee dagen reden – de benzinevariant was niet beschikbaar – heb je altijd power, ongeacht het toerental. Rijden in het vlakke Nederland zal voor deze SUV peanuts zijn. Het stuurgedrag van de Cherokee is prettig en ondanks de hoge veerwegen blijft de Cherokee mooi vlak als je het tempo opvoert in bochten. Maar heel dynamisch zoals een X3 of Q5 is de Cherokee niet. Hoeft ook niet, verschil moet er zijn. De stoelen missen wat zijdelinge steun en hebben iets te korte zittingen. Ruimte in de Cherokee is er genoeg, ook achterin waar je als volwassen persoon van 1,90 meter uitstekend kunt zitten.
Conclusie
De Jeep Cherokee blijft een buitenbeentje. Toch geniet je ondanks de stoere Rambo-outfit van een bijzonder vriendelijk ontvangst. Na deze make-over zelfs meer dan ooit. De Cherokee is praktisch, ruim en comfortabel. Een auto voor mensen die graag iets anders kiezen en daar best wat geld voor over hebben. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar reken voor deze dieselversie op een vanafprijs van ongeveer 60.000 euro. Zelfs de instapper is al nagenoeg fully loaded, dus Jeep doet wel meteen een compleet aanbod.