Autotest – Jaguar F-Type SVR (2019), de laatste der mohikanen?
Op pad met de krachtigste F-Type die je kunt kopen
Atmosferische of supercharged V8-motoren zijn een uitstervend ras. Ook in het duurste segment kiezen autofabrikanten steeds vaker voor turbogeladen of hybride ondersteuning. Zijn de ‘old-school’ V8-motoren dan echt uitgestorven? Absoluut niet. Wij gaan op pad met de Jaguar F-Type SVR. Genieten nu het nog kan, maar wel tegen een flinke prijs.
Het sportautorecept
Een langgerekte carrosserie met eindeloos ogende motorkap en kort achtersteven, het is het klassieke recept voor de sportauto. Iets wat ook Jaguar zal beamen. Het Britse merk produceert tenslotte sinds het begin van de twintigste eeuw sportauto’s volgens dit recept: de XK120, E-Type, D-Type, XJS, XK en uiteindelijk in 2014 de F-Type.
Van viercilinder tot supercharged V8
In tegenstelling tot zijn voorgangers is de F-Type een stuk sportiever. Met zijn rétro-lijnen en gedrongen postuur is de Britse gentleman’s racer een directe aanval op de Porsche 911. Maar waar je de 911 uitsluitend met zescilinder boxermotoren kunt krijgen, biedt Jaguar veel meer variatie. Het gamma varieert van een 2,0-liter viercilinder met 300 pk tot aan een versie waarmee wij rijden: een 5,0-liter V8 met 575 pk.
Uitlaten
Hoe houd je al die versies uit elkaar? Simpel, door naar de uitlaten te kijken. De viercilinder- en zescilindervarianten hebben een centraal uitlaatsysteem, waarbij de viercilinder één centrale uitlaatmond heeft en de V6-versies twee uitlaatmonden. De achtcilindervarianten onderscheiden zich met vier vuistdikke uitlaatstukken. Is dat het enige? Nee hoor. Voor de SVR-versie besloot Jaguar nog een stap verder te gaan.
Lees ook: Zo gaat Jaguar Land Rover jou helpen stress te verminderen
Special Vehicle Operations
Voordat we dieper ingaan op de SVR-behandeling van de F-Type is het verstandig om eerst SVR eens uit te diepen. SVR-modellen vallen onder verantwoordelijkheid van Special Vehicle Operations (SVO). Deze afdeling bemoeit zich binnen Jaguar Land Rover met de sportievere modellen. Je kunt het vergelijken met Mercedes-Benz AMG of de M-divisie van BMW. Lijdend voorwerp bij de modellen van SVR is een 5,0-liter supercharged V8-motor met 550, 575 of zelfs 600 pk.
Carbonfiber en alcantara
De SVR is dus de sportiefste versie van de Jaguar F-Type. Behalve de eerder genoemde V8 onderscheidt de SVR zich ook door een afwijkende bodykit, gefixeerde spoiler, het uitbundig gebruik van carbonfiber, een aangepast onderstel, ander uitlaatsysteem en een alcantara interieur.
De bredere voorspatborden met koelsleuven en carbonfiber details maken de F-Type een stuk dikker en lijken gelukkig naadloos op te gaan in het design. Of dat ook van de gefixeerde spoiler gezegd kan worden, is een kwestie van smaak. Feit is dat hij niet zonder reden bevestigd is, want de achterspoiler zorgt bij hogere snelheden voor extra downforce.
Verdraaide nekken
Incognito onderweg zijn? Onmogelijk, dat bleek ook uit eerdere ervaringen die wij met verschillende versies van de F-Type hadden. Het indrukken van de startknop gaat bij elke versie gepaard met heftig gebrul. Onderweg sta je continu in de aandacht. Mensen maken continu foto’s. Dit is een nekkendraaier pur sang. Waar een Porsche 911 soms al als ‘normaal’ wordt beschouwd, is dat bij de F-Type absoluut niet het geval. Mensen denken al snel dat je met een exclusieve sportauto van bijvoorbeeld Aston Martin onderweg bent. Dat, terwijl de basisprijs van het instapmodel vergelijkbaar is met die van een Porsche Boxster. Exclusiviteit gegarandeerd.
Abrupte acceleraties
Dat exclusieve gevoel wordt nog eens versterkt wanneer je in de F-Type SVR rijdt. Je zit diep genesteld in de met leer beklede sportstoelen terwijl je uitkijkt over die lange motorkap met ‘powerbulge’. Ondertussen hebben omstanders in de gaten dat dit geen ‘gewone’ sportauto is, want heel incognito over straat is onmogelijk met deze Jaguar.
Pitbull
De SVR is als een pitbull die je rustig aangelijnd uitlaat, maar waarvan je tegelijkertijd beseft dat hij elk moment zijn spierballen kan laten zien. Uiteraard kun je rustig met cruisecontrol ingeschakeld over de snelweg tokkelen, maar zodra je het gaspedaaal ook maar met je grote teen aanraakt, barst het feest los.
Misselijkmakend snel
De vierwielaandrijving genereert direct grip en de neus komt zelfs iets omhoog. De SVR maakt zich overduidelijk klaar voor een massasprint. Gepaard met het gejank van de supercharger schreeuwt de V8 het uit. Twee keer knipperen met je ogen en je rijdt hoogst illegale snelheden.
Niet gek als je bedenkt dat de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 3,7 seconden in beslag neemt. Van 100 naar 0 is minstens zo indrukwekkend. Dankzij de keramische remschijven sta je misselijkmakend snel stil. En dan hebben we nog de topsnelheid: 322 km/u!
Achttraps automaat
De SVR is niet een pure muscle car die alleen maar rechtdoor wil, ook bochten verslindt hij met gemak. Je voelt letterlijk dat de vierwielaandrijving de auto de bocht door sleurt. De achttraps automaat doet prima zijn werk, maar voor de echte sportieve beleving kun je het beste zelf schakelen met de flippers achter het stuur.
Weke knieën
Weke knieën en een grote glimlach, dat is wat het rijden in de F-Type SVR oplevert. Het geluid en vermogen van de supercharged V8 is één brok emotie. Zijn er dan ook nadelen? Natuurlijk. Het infotainmentsysteem laat zich niet altijd even gemakkelijk bedienen en de navigatie kiest soms een andere route dan je zou willen.
I-Pace
Verder merk je ook aan de bedieningselementen dat de jaren van de F-Type beginnen te tellen. De nieuwe generatie Jaguars – zoals de I-Pace – biedt bijvoorbeeld een strakker interieur met meer hightech functies.
Beleving
De F-Type is misschien niet de beste of krachtigste sportauto die je kunt kopen, maar zijn lijnenspel en 5,0-liter V8 motor maken dat goed. Hij biedt beleving en dat is – wat ons betreft – meer waard dan specificaties op papier. Hij kost als coupé overigens 197.660 euro en als convertible zelfs 204.760 euro. Niet goedkoop dus, maar wel zo lekker. Dit is oldschool genieten.