Autotest – Jaguar F-Pace P400e (2021)
De goedkoopste F-Pace heeft dik 400 pk!
Je mag drie keer raden: wat is de snelst verkopende Jaguar ooit? De XJS? S-Type of toch de I-Pace? Fout, de eer gaat naar de eerste SUV van het merk: de F-Pace uit 2015. Het bewijst maar weer eens dat SUV’s gloeiend hot zijn. Je kunt de F-Pace voortaan ook als een plug-in hybride krijgen, met maar liefst 400 pk. Wij gingen ermee op pad.
Aantrekkelijk aanbod
De F-Pace is vernieuwd en is nu extra interessant voor onze markt. De goedkoopste benzineversie is in ons land nu namelijk de sterkste. De 404-pk sterke F-Pace P400e is namelijk een plug-in hybride en is op papier zuinig. De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit op 49 gram per kilometer.
Waar bij iedere andere SUV met dik 400 pk het prijskaartje minimaal bij 100.000 euro begint, moet je voor de F-Pace P400e 76.335 euro neerleggen. Nog steeds een stevige som geld, maar in ons land een schappelijk bedrag voor het vermogen en formaat auto dat je krijgt.
Wil je toch een lekker roffelende zescilinder? Dan mag je dankzij de hogere CO2-uitstoot 30.000 euro extra overmaken, dat direct naar de belastingdienst gaat.
Indrukwekkende cijfers
Voorin de P400e ligt een 300 pk sterke 2,0-liter viercilinder, die we al kennen uit de sportieve F-Type. Hij krijgt hulp van een elektromotor, die het totale systeemvermogen brengt tot 404 pk en 640 Nm. Dat zijn geen malse cijfers. Een sprintje naar 100 km/u duurt slechts 5,3 seconden.
De motoren werken goed samen en er zijn geen merkbare overgangen wanneer de motoren van stuivertje wisselen. Zolang het accupakket voldoende lading heeft doet de elektromotor al het werk. Tenzij je aangeeft lading te willen besparen voor een later moment, of wanneer je het gaspedaal diep intrapt, dan springt de benzinemotor direct bij.
Accupakket
Het volle vermogen heb je alleen als er elektronen in het accupakket van zitten. Deze moet je dus zoveel mogelijk opladen om optimaal gebruik te maken van de plug-in hybride aandrijflijn. Opvallend genoeg kun je dit bij een snellaadstation doen. Hij kan namelijk tot 32 kW snelladen, waardoor de accu van 17 kWh binnen een half uur tot 80% geladen is.
Fijn als je tijdens een lange rit op de snelweg nog even wilt bijladen, voordat je de stad ingaat en daar overgaat op de EV-modus. We gokken echter dat de meeste eigenaren gewoon lekker verder rijden op de benzinemotor, wat dat is natuurlijk een groot voordeel van een PHEV.
Thuis of bij een openbare laadpaal duurt het minstens anderhalf uur voordat de batterij volledig vol zit. Op papier kun je dan tot 53 kilometer volledig elektrisch rijden. Wij kwamen niet verder dan 40 kilometer, maar gezien onze frisse testperiode en vele kilometers op de snelweg vinden we dat nog netjes.
Sportieve looks
De sportieve looks van de F-Pace zijn nagenoeg hetzelfde gebleven. De LED-koplampen zijn wel nieuw en zijn ook verkrijgbaar met Pixel LED-technologie. Ze vallen extra op door de J-vormige-dagrijverlichting. Het Adaptive Driving Beam systeem is een prettige optie en past de verlichting automatisch aan elke situatie aan. Zo rij je in het donker bijna altijd met grootlicht, zonder tegenliggers te verblinden.
Jaguar I-Pace
Aan de achterkant zijn de uitlaateindstukken verdwenen. Bij de duurzame P400e zitten ze verstopt achter de bumper. De achterlichten zijn wat bijgepunt en zijn nu meer in lijn met de verlichting van de volledig elektrische Jaguar I-Pace.
Minder bagageruimte
Tot nu toe een hoop voordelen dus, maar aan de plug-in hybride aandrijflijn kleven ook nadelen. Zo heeft de P400e minder bagageruimte dan de reguliere uitvoering. Een flinke hobbel in de laadvloer maakt meteen duidelijk waar het accupakket ligt.
Het scheelt dat de F-Pace een grote auto is, dus je zult niet heel snel ruimte te kort komen. Wat we achterin ook wat jammer vinden is het ontbreken van twee simpele hendels om de achterbank naar beneden te klappen. Je moet zelf naar voren lopen en dit handmatig doen, wat niet handig is als je even snel je fiets of lading koffers achterin wilt gooien. Auto’s uit een veel lager segment hebben dit al. Dankzij de standaard aanwezige elektrische achterklep zien we het door de vingers.
Apple interieur
Naast de plug-in hybride aandrijflijn is er nog een grote verandering aan de vernieuwde F-Pace: het interieur. Het is compleet nieuw en dat verrast ons enorm. De auto heeft namelijk slechts een facelift gekregen en een compleet nieuw interieur is dan vrij bijzonder.
Het maakt ons wel erg enthousiast, want het ziet er gelikt uit. Het is een grote verbetering ten opzichte van het vorig model en we zouden er graag nog uren in willen doorbrengen.
Alle aandacht gaat naar het centraal geplaatste 11,4-inch touchscreen, wat lijkt te zijn ontworpen door de beroemde voormalig hoofdontwerpen van Apple, Jony Ive. Dankzij de strakke hoeken lijkt het haast een iPad Pro en het licht gebogen scherm is haarscherp en drie keer helderder dan het scherm van voorheen. Het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem is vliegensvlug, overzichtelijk en maakt de Apple-esque ervaring compleet.
Leer in overvloed
Niet alleen het scherm straalt klasse uit, maar de rest van het dashboard doet vrolijk mee. Verschillende houten- en aluminium sierelementen geven je het idee dat het prijskaartje van de F-Pace aanzienlijk hoger zou moeten zijn. Is het mooier dan het interieur van een Bentley Bentayga? Nee, uiteraard niet, maar het komt verdomd dicht in de buurt.
Stoelen van 1.500 euro
De luxe kuipstoelen die in onze testauto zitten kunnen we van harte aanbevelen. Je moet er 1.500 euro extra voor neerleggen, maar veranderen de ervaring achter het stuur compleet. Behalve dat ze eruit zien alsof ze direct uit een Bentayga geplukt zijn, omarmen ze je volledig, zonder dat het oncomfortabel wordt. Heerlijk als je een flink potje wilt sturen, maar ook prima voor een lange trip naar het buitenland.
Sportieve rijeigenschappen
Bij Jaguar denk je niet direct aan hoge SUV’s, toch heeft de F-Pace rijgeigenschappen die je van een Jaguar verwacht: sportief en toch comfortabel. Het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor maken de P400e misschien wel de leukste F-Pace die we tot nu toe gereden hebben. Op de vernieuwde F-Pace SVR met de 5,0-liter V8 met 550 pk na dan. Maar dat is een heel ander verhaal, en een ander prijskaartje: 161.000 euro. De test met deze angstaanjagende uitvoering lees je hier
Wil je weten hoe de F-Pace P400e rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan snel de video hieronder: