Autotest – Is de Ford Puma ST circuitwaardig?
Hot laps op het Franse La Ferté Gaucher-circuit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Met de Ford Puma ST presenteert Ford Performance zijn eerste hot-SUV. De ingrediënten zijn afkomstig van de Fiesta ST, dus dat is veelbelovend. Is een Ford Puma ST ook geschikt voor op het circuit? Tijd voor een paar hot laps op het Franse La Ferté Gaucher-circuit, ook wel LFG Circuit genoemd.
Weinig concurrentie
Compacte SUV’s in het B-segment zijn razend populair, maar lang niet alle autofabrikanten leveren een gepeperde versie van zo’n SUV. Sterker nog: feitelijk heeft alleen Hyundai een alternatief met de Kona N, alleen is die officieel nog niet leverbaar in Nederland. De Hyndai heeft wel aanzienlijk meer power ten opzichte van de Puma ST, maar de Ford is weer wat lichter.
Bijzonder, zo’n Ford Puma ST
Kortom: best een unieke auto zo’n Ford Puma ST. En leuk dat Ford het in deze tijd nog aandurft om een compacte sportieve SUV met turbobenzinemotor te bouwen. De Puma ST neemt veel technologie over van de Fiesta ST. En dat is op alle fronten fantastisch nieuws, want de Fiesta ST is een van de beste hot hatches van dit moment.
200 pk
Onder de motorkap van de Puma ST ligt een 147 kW (200 pk) sterke 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.
Stijver en sportiever
Het geoptimaliseerde onderstel is voorzien van een stijvere torsieas, een speciale stabilisatorstang en prestatiegerichte demperinstellingen. De besturing is 25 procent directer en de remmen zijn zeventien procent groter dan die van de standaard Puma. Ook de speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport 4S-banden dragen bij aan de sportieve rijbeleving. Speciale Ford Sports Technologies, waaronder een differentieel met beperkte slip en force-vectoring-vering moeten zorgen voor optimaal responsief stuurgedrag in bochten.
“Uiteraard zetten we voor vertrek de Puma ST in de meest sportieve rijstand.”
Mechanisch sperdifferentieel
De Puma ST is de eerste compacte SUV in Europa die leverbaar is met een mechanisch sperdifferentieel (LSD) dat de tractie van de voorwielen optimaliseert in bochten, en onderstuur tot een minimum beperkt. Het sperdifferentieel werkt nauw samen met Torque Vectoring Control. Het speciale differentieel maakt deel uit van het Performance Pack dat ook bestaat uit de Performance Shift Lights en Launch Control dat is ontwikkeld voor gebruik op het circuit.
Rijmodi Puma ST
De Puma ST heeft vier speciale rijmodi, uiteenlopend van een Track-modus voor het meeste rijplezier tot aan de efficiënte Eco-modus die voor het eerst in een ST-model beschikbaar is. De Track-modus levert in theorie de snelst mogelijke rondetijden op. Maar is dat ook het geval? Tijd om de baan op te gaan.
Circuit Technique
Ford heeft voor ons het ‘Circuit Technique’ geselecteerd voor de Puma ST, zoals de naam al doet vermoeden een technisch baantje. De totale lengte komt uit op 1,6 kilometer. Niet al te groot dus, maar op de rechte stukken is het toch mogelijk om snelheden van ongeveer 140 km/u aan te tikken. Een teken dat de Puma ST best grote stappen zet als je het gas flink indrukt.
Alles op scherp
Uiteraard zetten we voor vertrek de Puma ST in de meest sportieve rijstand. Dus met geactiveerde Track-modus en met volledig uitgeschakeld ESP-systeem. Op die manier voelen we precies aan wat de Ford Puma ST in zijn mars heeft. De SUV stelt niet teleur, het is zelfs een meer speelse auto ten opzichte van de Fiesta ST. Met name het kontje komt eerder om, waardoor je best lol kunt trappen in zo’n Puma ST.
Volop tractie
Het Circuit Technique heeft onder meer een supersnelle S-bocht die je volgas kunt nemen. Ook hier blijft de Puma ST keurig in balans, zelfs als er op hoge snelheid van richting wordt veranderd. Een paar haarspeldbochten mogen ook niet ontbreken. Hier blinkt vooral het mechanisch sper uit, waarover onze testauto beschikt. Je kunt bocht-uit veel eerder op het gas, waarna de Puma ST zichzelf keurig door de bocht trekt. De tractie is indrukwekkend, het motorgeluid sportief. Voor een driecilinder is het best een leuke soundtrack, al is het motorgeluid nog best bescheiden.
Lol trappen
Remmen doet de Puma ST keurig. Het pedaal is goed doseerbaar en blijft zelfs na dik 25 minuten knallen gevoel houden. Onder de streep is de Ford Puma ST een auto die verrassend veel feedback geeft op het circuit en waarmee je echt lol kunt trappen. Het levendige achterwerk, de beweeglijke koets en de fijne besturing maken van rijden in deze SUV een feest. Of beter gezegd: een ‘fiesta grande’. De Ford Puma ST is in Nederland leverbaar vanaf 41.525 euro.