Autotest – Hyundai Kona (2017)
Omdat het oog ook wat wil
Mooie uitdrukking: het oog wil ook wat. Wel, bij de nieuwe Hyundai Kona zit dat wel snor. De Zuid-Koreaanse autoproducent heeft zijn nieuwe troef voorzien van een vrolijk stemmend design. Maar hoe rijdt zo’n Kona eigenlijk?
Opvallende en aantrekkelijke verschijning
Fraaie dubbele koplampen, stoer ogende zwarte wielkastranden, een krachtige body met mooie golvende lijnen, ze maken de Kona tot een opvallende en aantrekkelijke verschijning. Waarbij elementen als de zeshoekige radiatorgrille geen twijfel laten over de herkomst. Die trouwens ook nog eens verkrijgbaar is in allerlei kekke kleurtjes met eventueel (meerprijs) two-tone-uitvoering.
Herkenbaar lid
De Hyundai Kona is een herkenbaar lid van de Hyundai familie. Dat geldt ook voor de naam, die de Kona dankt aan een plaats op het exotische eilandenrijk Hawaii. Het is de voortzetting van een traditie, want ook andere SUV’s van Hyundai dragen namen van Amerikaanse steden, zoals Santa Fe en Tucson.
Gemakkelijk sturen
Hyundai claimt met de Kona een SUV in het B-segment te hebben en mikt dus op mensen die een niet al te grote stoere auto zoeken. De auto is 4,17 meter lang, 1,80 meter breed en 1,55 meter hoog. Er wordt ook wel gesproken van een compacte middenklasser, of een stadsauto. Waarmee gezegd is dat zo’n auto zich gemakkelijk laat sturen door het drukke stadsverkeer, maar daarbuiten natuurlijk ook goed uit de voeten kan.
“Als dergelijke Kona’s tegen aanvaardbare prijzen echt beschikbaar komen is de doorbraak van de elektrische auto echt nabij.”
Explosief stijgende vraag
De lancering van de Kona is bepaald geen onlogische stap, al zijn in deze klasse inmiddels al een stuk of twaalf, dertien concurrenten actief. Waar begin je dan nog aan? Er lijkt wellicht keuze genoeg dus, de vraag neemt echter explosief toe. Na de grote SUV rukt de kleine SUV (of crossover) dus pijlsnel op. En zo groot is de stap nu ook weer niet: met de grotere broers Santa Fe en Tucson heeft Hyundai al heel wat verkoopsuccessen geboekt en misschien het segment ook wel een beetje gedomineerd.
Voortreffelijk rijgedrag
De Kona ziet er niet alleen appetijtelijk uit, hij rijdt ook nog eens voortreffelijk. De eerste rijervaringen konden wij opdoen op de overvolle wegen in Barcelona en in de heuvelachtige gebieden rondom deze Spaanse stad. Onder alle omstandigheden leer je de Kona snel waarderen: een goed weggedrag, prettig wendbaar, oneffenheden worden ondanks de relatief korte wielbasis keurig verwerkt, het uitzicht is prima, de stoelen bieden veel zitcomfort en de bediening is geraffineerd maar gemakkelijk. Er is duidelijk – en met succes – aandacht besteed aan de geluidsisolatie.
“Er is duidelijk – en met succes – aandacht besteed aan de geluidsisolatie.”
Binnen handbereik
Van binnen biedt de Kona zowel de bestuurder als de passagiers vóór- en achterin voldoende zit- en hoofdruimte. Connectiviteit en veiligheid zijn vandaag de dag ook in de autowereld sleutelbegrippen, daar is in de Kona ook veel aandacht aan besteed. Zo laat het infotainmentsysteem zich gemakkelijk bedienen, heb je een goed zicht op het display en zitten de instrumenten keurig binnen handbereik. En het audiogeluid is prima. Tegen meerprijs zijn zaken als een draadloze telefoonoplader en veiligheidssystemen als een automatische noodrem met voetgangersherkenning en dodehoekdetectie verkrijgbaar.
Motorvarianten
Hyundai biedt vooralsnog twee motorvarianten: een 1.0-liter driecilinder met 120 pk gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en een 1,6-liter viercilinder met 177 pk met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Die sterkere variant is voorzien van vierwielaandrijving. Dat moet je natuurlijk willen, je betaalt er ook een beduidend hogere prijs voor (vanaf 34.995 euro), maar feit is dat je met die uitvoering wel een bijzonder goed presterende en rijdende auto verwerft.
Stoer rijgedrag
Waarmee niets negatiefs is gezegd over de 1,0-liter driecilinder: je slaat echt bepaald geen modderfiguur in het hedendaagse verkeer als je voor die variant kiest. Integendeel, die 120 pk is meer dan voldoende voor een stoer rijgedrag, mocht je daaraan behoefte voelen. En de doorsnee bestuurder voelt zich vast en zeker helemaal happy met deze motor. Opvallend ook: uit hetzelfde Hyundai-huis komt de onlangs gelanceerde Kia Stonic (staat op een ander platform), maar die is in de basisuitvoering voorzien van een veel minder presterende 1.25 MPI (turboloos) met 84 pk en vijf handgeschakelde versnellingen. En daarmee veel goedkoper.
“De naam dankt de Kona aan een plaats op het exotische Hawaii. Ook andere SUV’s van Hyundai dragen namen van Amerikaanse steden, zoals de Tucson en de Santa Fé.”
Doorbraak nabij: elektrische versies op komst
In het voorjaar van 2018 volgen wat betreft de Kona twee versies met 1.6-liter dieselmotor onder de kap, van respectievelijk 115 en 136 pk. Veel interessanter is de uitbreiding die rond de zomer van 2018 is voorzien: de entree van twee volledig elektrische varianten. De accupakketten krijgen een capaciteit van respectievelijk boven de 40 kWh en 60 kWh, waarmee ze een reikwijdte zouden hebben van rond de 300 en 500 kilometer. Tja, als dergelijke auto’s tegen aanvaardbare prijzen beschikbaar komen is de doorbraak van de elektrische auto echt nabij.
De prijs
Wat betreft de prijzen: de goedkoopste uitvoering staat voor 21.995 euro op de prijslijst. De prijs loopt op tot 38.495 euro voor de duurste variant met vierwielaandrijving en allerhande opties. De Kona is inmiddels gearriveerd bij de Nederlandse dealers. In november start de levering.
Pluspunten Hyundai Kona:
+ Goed presterende motoren
+ Prima weggedrag
+ Aantrekkelijk uiterlijk
+ Ruim van binnen
Minpunten Hyundai Kona:
– Meerprijs voetgangersherkenning