Autotest – Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V (2021)
Hoe goed is de nieuwe i20 van Hyundai?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Lager, breder, langer en ruimer, dat is in een notendop de nieuwe Hyundai i20. Wat styling betreft is de nieuwe Hyundai i20 in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger, maar ook het rijden voelt compleet anders aan.
Vijfdeurs hatchback
Hyundai levert de nieuwe i20 alleen nog als vijfdeurs hatchback. De driedeurs hatchback (i20 Coupé) keert niet terug. De vraag naar driedeursmodellen is sterk afgenomen en dus focust Hyundai zich volledig op de vijfdeurs hatchback.
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V (2021) – HELEMAAL ANDERS – AutoRAI TV
Veel i20-nieuws op komst
Wel komt er een volwaardig N-performancemodel op basis van de 5-deurs i20. Deze i20 N krijgt een 204 pk en 275 Nm sterke 1,6-liter T-GDi-turbobenzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Klinkt goed toch?! Mogelijk komt Hyundai ook met een concurrent van de Ford Fiesta Active, Audi A1 Citycarver en Suzuki Swift All-Grip, kortom een wat ruigere versie van de i20.
Nieuwe vijfdeurs Hyundai i20
Maar goed, dat is allemaal toekomstmuziek. Het is nu eerst tijd voor de nieuwe vijfdeurs Hyundai i20, een auto die dus is gegroeid, ook al is dat op het eerste gezicht niet direct te zien. Wel merk je het aan de interieurruimte. De auto voelt lekker ruim aan, ook op de achterbank en het zicht rondom is goed voor elkaar. De inhoud van de bagageruimte is met 25 liter toegenomen tot 351 liter en dat is meer dan genoeg voor de wekelijkse boodschappen of het vervoeren van een paar reiskoffers.
Personaliseren
Op een ding heeft Hyundai zich sterk gericht: personaliseren. De i20 is om die reden uitgebreid samen te stellen. Hyundai levert de nieuwe i20 met keuze uit acht carrosseriekleuren. Een tweekleurige carrosserie met het dak in Phantom Black – zoals onze testauto heeft – is optioneel. De i20 is verder te personaliseren met diverse stylingonderdelen in de kleuren Phantom Black, Tomato Red of Aqua Turquoise, denk aan zijskirts, een achterkleplijst, bumperbescherming, een mistlampaccent of buitenspiegelkappen.
Interieur flink opgeknapt
Een sterk punt van de nieuwe Hyundai i20 is het interieur. Toegegeven: de meeste componenten zijn gemaakt van harde kunststoffen, maar alles voelt wel goed en degelijk aan. Vooral het stuurwiel ligt lekker in de hand. In het interieur van de nieuwe Hyundai i20 zit eigenlijk alles wat je in een moderne B-segment vijfdeurs hatchback mag verwachten, maar de aankleding is wel sterk afhankelijk van de gekozen uitvoering.
De prijzen en uitrusting
De nieuwe Hyundai i20 is leverbaar in vier uitvoeringen. De basisversie i-Motion – die minimaal 18.635 euro kost – is standaard uitgerust met zaken als handbediende airconditioning, noodremassistent (FCA) met voetgangerherkenning en cruise control met snelheidslimiet.
i20 Comfort
De Hyundai i20 Comfort (vanaf € 20.335) voegt hier een volledig digitaal instrumentenpaneel (10,25 inch), een 8-inch multimediascherm, LED-dagrijverlichting, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen en 16-inch lichtmetalen wielen aan toe. Pas vanaf de Comfort Smart-uitvoering – leverbaar vanaf € 21.335 – krijg je het aan te raden 10,25-inch multimediascherm met geïntegreerde navigatie.
1.2 MPI of 1.0 T-GDI?
Let wel op: we noemen hier de prijzen van de versie met de 84 pk sterke 1.2 MPI-viercilinder benzinemotor. Eigenlijk willen we je adviseren om altijd voor de 1.0 T-GDI driecilinder te gaan met 100 pk, want dit is gewoon een veel fijnere aandrijflijn.
Prijzen 1.0 turbo
De 1.0 T-GDI begint in combinatie met de handgeschakelde zesbak in Comfort-uitvoering bij 21.435 euro, voor de Comfort Smart betaal je 22.435 euro en voor de Premium ben je 24.435 euro kwijt. Wil je de versie met zeventraps automaat, dan betaal je minimaal 23.535 euro voor de Comfort en 26.535 euro voor de Premium-variant.
i20 Premium
De door ons gereden i20 Premium vormt de topuitvoering. Kenmerken zijn een Bose Premium-audiosysteem met zeven luidsprekers en subwoofer, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming, volautomatische airconditioning, autonome rijstrookassistentie (LFA), centrale deurvergrendeling met keyless entry en startknop, een parkeerassistent, privacy glas en regensensor. Er is ook een Premium Sky-versie. Die heeft als extra een schuif-/kanteldak.
Bluelink
De Comfort Smart en Premium hebben het 10,25-inch infotainmentsysteem met navigatie. Dit systeem is ook uitgerust met Bluelink. Met de Bluelink-app is de i20 eenvoudig terug te vinden in een onbekende omgeving met de Find my Car-functie. Je kunt via de app ook op afstand de portieren vergrendelen en ontgrendelen, resultaten naar het navigatiesysteem in de auto te sturen, een pushbericht ontvangen van het voertuigalarm en statusrapport van het voertuig opvragen en rij-informatie ontvangen.
Nog steeds fysieke knoppen
Je hoort het al: de Hyundai i20 is dan helemaal compleet uitgerust. Je betaalt wel wat meer, maar je krijgt ook veel meer. Alles laat zich ook eenvoudig bedienen. En gelukkig kiest Hyundai ervoor om voor het grootste deel nog steeds fysieke knoppen te gebruiken. Die werken gewoon net wat fijner dan aanraakgevoelige toetsen. Het digitale instrumentencluster heeft fraaie, goed afleesbare graphics.
Eco, Normal en Sport
De weergave van het digitale instrumentencluster is eenvoudig te veranderen door op de knop Drive Mode te drukken. Er is keuze uit Eco, Normal en Sport, elk met een eigen weergave. Buiten dat heeft wisseling van de rijmodus ook daadwerkelijk invloed op de gasrespons. In standje Sport reageert alles veel feller, in standje Eco gedraagt de i20 zich zoals jij op zondagochtend doet: take it easy.
Mild hybrid-technologie
Om nog even terug te komen op de motoren: de basisversie van de Hyundai i20 wordt dus aangedreven door een 1.2 MPI viercilinder benzinemotor met 84 pk en handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een prima aandrijflijn, maar niet de beste. De 1.0 T-GDi met 74 kW (100 pk) en mild hybrid-technologie is de betere aandrijflijn. Standaard heeft deze motorvariant een handgeschakelde iMT-zesversnellingsbak (iMT) die ontkoppelt als de bestuurder het gaspedaal loslaat voor extra brandstofbesparing. Een 7-traps automaat is optioneel leverbaar. Deze automaat zit in de door ons gereden i20 en schakelt lekker vlot en soepel op. In standje Sport voelt ie zelfs erg sportief aan. Deze automaat heeft een zogeheten zeilfunctie: laat de auto uitrollen en de transmissie ontkoppelt van de krachtbron.
Rijdt erg lekker!
Het rijden in de i20 is een zeer aangename ervaring. Hyundai weet comfort te combineren met een plezierig en licht sportief weggedrag. Het stuurgevoel is ook prettig en je zit ook op fijne stoelen. Je begint je eigenlijk nu al af te vragen wat Hyundai weet klaar te spelen met de i20 N performanceversie als deze normale i20 al zo plezierig stuurt. De nieuwe Hyundai i20 is een zeer volwassen auto geworden.