Autotest – Hoe goed is de nieuwe Opel Corsa (2019)?
Een potentiële miljoenenhit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Opel Corsa is met een verkoopaantal van ongeveer 14 miljoen exemplaren in de afgelopen 37 jaar een van de succesvolste modellen in de recente geschiedenis van Opel. Een nieuwe Opel Corsa is dus belangrijk nieuws. De grote vraag: moet je hem overwegen?
Van General Motors naar Groupe PSA
Er is het nodige veranderd bij Opel sinds de overname van Groupe PSA in augustus 2017. De generaties Corsa D en Corsa E stonden bijvoorbeeld nog op het zogeheten SCCS-platform, ontwikkeld door General Motors in samenwerking met Fiat. Ook de Fiat Grande Punto stond op dit platform. Beetje bij beetje werkt Groupe PSA alle GM-techniek bij Opel de deur uit en integreert het PSA-technologie in Opel-modellen. De nieuwe generatie Opel Corsa is nu opgebouwd uit enkel PSA-componenten.
“Beetje bij beetje werkt Groupe PSA alle GM-techniek bij Opel de deur uit.”
Van Corsa A tot E
Deze motoren zijn mogelijk in de Opel Corsa
De nieuwe generatie Opel Corsa – de zesde alweer – deelt zijn basis met de nieuwe Franse Peugeot 208 en DS 3 Crossback. De motoren in de Corsa komen overeen met die in de 208. Wat staat er dan op het programma? De basisvariant van de Corsa heeft een 1.2 driepitter met 75 pk (55 kW), maar die laat je beter staan. Ga minimaal voor de 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 100 pk (74 kW) en 130 pk (96 kW). Dat zijn simpelweg de fijnste en leukste benzinemotoren. Opel levert ook nog een dieselmotor: een 1.5 CDTi met 102 pk (75 kW) met handgeschakelde zesbak. De 100 pk benzine heeft dezelfde transmissie en is optioneel met achttrapsautomaat te krijgen. Die automaat zit standaard op de 1.2 Turbo met 130 pk.
Opel Corsa (2019) – REVIEW – AutoRAI TV
Rijdt als een… 208?
De nieuwe Opel Corsa deelt dus zijn techniek met de Peugeot 208, maar voelt de Corsa dan ook aan als een 208? Dat valt reuze mee, maar heel groot zullen de verschillen niet aanvoelen voor iemand die een auto puur als vervoersmiddel ziet. En laten we wel wezen: de groep niet-autoliefhebbers is beduidend groter dan mensen met een flinke scheut benzine in het bloed.
“De zesde generatie Opel Corsa is een doordachte en volwassen vijfdeurs B-segment hatchback.”
Lichtvoetig
Onder de streep voelt de Opel Corsa best comfortabel aan, de besturing is wat licht maar niet gevoelloos. Rolgeluiden zijn goed hoorbaar, misschien is wat meer geluidsisolatie in de wielkasten wenselijk om het interieur nog stiller te maken. De Corsa voelt vooral lichtvoetig aan. Met goede reden, want de nieuwe Corsa heeft een intensief programma van weight watchers gevolgd.
Weg met die kilo’s
Het gewichtsverschil ten opzichte van de vorige Corsa kan oplopen tot maar liefst 108 kilogram. De lichtste variant van de Corsa weegt zelfs maar 980 kilogram. Hoe hebben ze dat bereikt? Het kale chassis is 40 kilogram lichter, de aluminium motorkap scheelt 2,4 kilogram, de stoelen zijn lichter en door hoofdzakelijk driecilindermotoren te gebruiken – met uitzondering van de dieselmotor – weet Opel nog eens 15 kilopakken suiker te besparen. Dat lage gewicht heeft bijkomende voordelen: een gunstiger brandstofverbruik en een lagere wegenbelasting.
“De lichtste variant van de Opel Corsa duikt onder de 1.000 kilogram.”
1.2 Turbo 100 pk mét handbak
In de uitvoerig gereden 1.2 Turbo met 100 pk en handgeschakelde zesbak – verreweg de populairste motorkeuze in Nederland – moet een brandstofverbruik van 1:15 haalbaar zijn, wie echt z’n best doet haalt 1:20. Prima cijfers voor een krachtbron die al bij lagere toerentallen goed oppakt. Het soepel bedienen van de koppeling vergt wat oefening, want die is bijzonder licht.
Proporties
De proporties van de nieuwe Corsa zijn sterk gewijzigd en hebben hier en daar wat trekjes van de Peugeot 208. De daklijn van de Corsa is veel lager: 48 millimeter om wat preciezer te zijn. Omdat inzittenden 28 millimeter lager in de auto zitten, merk je van die lagere daklijn niet veel. Al moet wel gezegd worden dat de Corsa achterin niet de ruimste is, maar oncomfortabel wordt het niet. Je moet alleen niet langer zijn dan 1,85 meter wil je er met voldoende been- en hoofdruimte kunnen zitten. In het geval van een panoramadak komt de daklijn nog wat verder naar beneden, iets om rekening mee te houden. Let bij het instappen achterin op dat je je hoofd niet stoot aan de aflopende dakstijl.
“De proporties van de nieuwe Corsa zijn sterk gewijzigd.”
Fijne werkplek
Op de bestuurdersstoel kun je met een lengte van bijna twee meter goed zitten. Prettig is de royale verstelbaarheid van de stuurkolom. Die is in hoogte en diepte uitgebreid in te stellen. Doordat het stuur ver naar je toe gehaald kan worden, is het vinden van een fijne stuurpositie niet heel moeilijk. De stoel kan ook lekker laag en is goed instelbaar, maar heeft wel wat korte zittingen en mist wat zijdelingse steun. Voor normaal gebruik – rijden op binnensteden of snelwegen bijvoorbeeld – valt hier prima mee te leven. Onder de streep heeft de Corsa gewoon een fijne werkplek.
“Prettig is de royale verstelbaarheid van de stuurkolom.”
Dashboard
Het dashboard van de Opel Corsa is ten opzichte van de vorige generatie sterk verbeterd, al gebruikt Opel nog wel hoofdzakelijk harde kunststoffen. De afwerking is netjes en Opel heeft vooral naar praktisch gebruiksgemak gekeken. We bespeuren bijvoorbeeld is bijzonder diep dashboardkastje, een inductielader (optioneel), twee flessenhouder, ruime portiervakken, twee USB-aansluitingen achterin en een armsteun/opbergmodule. Spullen opbergen is dus geen probleem.
Drie mediasystemen
Optioneel installeert Opel een infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen (Multimedia Navi Pro met 3D-kaartweergave). Verder zijn er nog twee systemen: het basissysteem Mutlimedia Radio zónder touchscreen en Multimedia Navi met 7,0-inch kleurentouchscreen. Vanaf dat systeem is er ook ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
“De kofferbak is ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen.”
Veiligheid
Net als de nieuwe Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Renault Clio en Peugeot 208 – zomaar wat concurrenten op een rij – heeft ook de nieuwe generatie Opel Corsa de nodige veiligheidssystemen aan boord. Denk aan adaptieve cruise control, niet-verblindende adaptieve Intellilux LED Matrix-koplampen (optioneel), een botspreventiesysteem, een te enthousiaste actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning, een 180 graden achteruitrijcamera en parkeerhulp vóór en achter. Zaken die het leven makkelijker moeten maken.
Conclusie
De zesde generatie Opel Corsa is een doordachte en volwassen vijfdeurs B-segment hatchback. Comfort overheerst. Je krijgt bovendien veel waar voor je geld en dat klinkt voor de gemiddelde Nederlander vast heel prettig in de oren. De kofferbak is iets ruimer dan in de Peugeot 208 en ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen. De ruimte achterin kan nog altijd beter, maar voor kortere ritten is het er prima uit te houden. De nieuwe Opel Corsa is een aanwinst in het B-segment en een aantrekkelijke keuze voor iemand die een praktische no-nonsense-auto met veel uitrusting zoekt. Net als z’n voorgangers – waarvan miljoenen exemplaren zijn gebouwd – is ook de nieuwe Corsa een potentiële miljoenenhit.
“Nieuwe Corsa een potentiële miljoenenhit.”
Prijzen en levering Opel Corsa
Opel produceert de nieuwe Corsa in de fabriek van Groupe PSA in het Spaanse Zaragoza. Opel bouwt daar al benzine- en dieselmodellen en levert die per direct uit. De levering van de batterij-elektrische Corsa-e start aan het einde van het eerste kwartaal van 2020. Ook de Corsa-e rolt straks in Zaragoza van de band. De Opel Corsa is er vanaf 16.999 euro voor de 1.2 met 75 pk. De 100 pk benzine is er vanaf 19.199 euro, de 130 pk benzine vanaf 24.649 euro en de 102 pk diesel vanaf 22.499 euro. Voor de elektrische Corsa-e vraagt Opel minimaal 30.999 euro.