Autotest – Ford Transit Custom Trail (2021)
Er is weinig 'custom' aan deze besteller van Ford
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Transit is een begrip in de bestelautowereld. Vrijwel iedereen koppelt de naam direct aan een bestelbus en aan Ford. De Ford Transit Custom zit tussen de grote Transit en de Transit Connect in de modelhiërarchie. Qua formaat neemt de Custom dus een middenpositie in, maar in de stoer uitgedoste uitvoering Trail is het een topper!
Ford Transit Custom Trail in knalrode kleur Race Red
Is dit geen plaatje? De Ford Transit Custom Trail in een knalrode kleur Race Red met lichtmetalen wielen in glimmend zwart is op zijn zachtst gezegd een opvallende verschijning. De zwarte brede opstapdorpels aan de zijkant versterken dat beeld nog eens extra.
Grille á la Ford Ranger Raptor
Die wielen en dorpels zijn uiterlijke kenmerken van de versie Trail. Net zoals de zwarte grille naar het voorbeeld van de Ford Ranger Raptor pick-up, de specifieke voorbumper met zilverkleurige kunststof inzet (skidplate) aan de onderkant en de zwarte striping onderaan de flanken met daarin het opschrift ‘Trail’.
Allesbehalve ‘custom’
Kijk, op deze manier is de Transit Custom allesbehalve ‘custom’ als je dat vertaalt als ‘gewoontjes’. In deze uitdossing prikkelt de besteller de zintuigen en maakt hij het werken en rijden ermee al op het oog een stuk leuker.
Leer in interieur
Het interieur zorgt eveneens voor een smaakvol onthaal. De stoelen en het stuurwiel zijn afgewerkt met leer. De aankleding straalt extra luxe uit, waaraan ook talrijke details bijdragen. Dat zijn onder meer de drie led-spotjes bij de achterbank in deze dubbel cabine-uitvoering.
Bedrijfs- en gezinsauto in een
In deze setting, uitdossing en kleurstelling is de dubbel cabine een perfecte auto voor wie een bedrijfs- en gezinsauto in een zoekt. Waarbij deze lange Transit Custom een behoorlijke laadruimte heeft voor werk gerelateerde spullen of bagage van een heel gezin. De laadvloer heeft een lengte van 1.944 mm en het volume bedraagt 4,3 kubieke meter. Dat is dus 4.300 liter!
Bestseller
De Ford Transit Custom is overigens een frequente verschijning op de weg. Kijk maar eens hoe vaak je deze bestelbus ziet. Dit model is onder de lichte bedrijfswagens al jaren een bestseller. Dat dankt hij aan de prima rijeigenschappen, de compacte buitenmaten in combinatie met de ruimte.
Maar hoe rijdt hij?
De Trail is leuk om te zien, maar uiteindelijk draait het toch om het rijden. Eerlijk gezegd ben je snel vrienden. Ook als je bijvoorbeeld gewend bent aan het karakter van een personenauto. Sturen gaat licht in de Transit, schakelen ook en de koppeling grijpt soepel en vanzelfsprekend aan. Door de hoge zitpositie heb je uiteraard goed zicht rondom en op het verkeer.
Ford Sync 3
Het dashboard is licht gebogen, waarbij het centrale deel net wat meer in het interieur reikt. Daardoor zit het hier ‘zwevend’ opgestelde touchscreen prima binnen bereik van de vingertoppen. Bediening van de vele functies kan ook met gesproken commando’s, dankzij het gebruiksvriendelijke Ford Sync 3 systeem.
Connectiviteit en veiligheid
Tsja, eigenlijk biedt deze Transit Custom de connectiviteit en digitale mogelijkheden die we kennen van de nieuwste generatie Ford personenauto’s. Dat geldt ook voor bestuurdersassistentie- en veiligheidssystemen. Het systeem dat je binnen de lijnen van de rijstrook houdt, kun je overigens supereenvoudig in- en uitschakelen via een toets op de stengel van de richtingaanwijzers. Dat verdient een pluim! Het systeem blijft ook uit bij een nieuwe start.
Opbergen en beenruimte
De Ford Transit Custom heeft talrijke opbergvakken. Ze zitten boven op het dashboard en er zijn vakjes en bekerhouders op veel plekken. De portieren bieden een arsenaal aan vakken en ook boven tegen het plafond is er een vakje voor spullen. Op de achterbank komen de inzittenden er wat dat betreft wat bekaaider vanaf. Er zijn in de schuifdeuren enkel kleine bekerhouders. De beenruimte achterin is daarentegen zeer groot.
Dieselmotor
De Trail heeft een 2,0-liter dieselmotor van 96 kW (130 pk), die uitblinkt door veel trekkracht bij lage toeren. Je kunt prima in de zesde versnelling rijden met slechts 1.500 toeren, gas geven en direct respons voelen. Een erg soepele motor is het dus. Door de lage toeren kun je verbruik goed beheersen. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl en de belading. Maar met veel snelweggebruik en een beheerst gas geven is 1 op 15 mogelijk!
Mechanische sper
De aandrijflijn van de Trail is bovendien voorzien van een mechanisch sperdifferentieel. Op een gladde ondergrond koppelt die bij het wegrijden de voorwielen om wielslip tegen te gaan. Je komt gemakkelijker van de plek, ook als je met een aanhanger op pad bent. Ook in bochten zorgt dit systeem voor meer stabiliteit.
Conclusie en prijzen.
De Ford Transit Custom is met dubbele cabine vooral een optie voor ondernemers of kleine zelfstandigen die de Ford Transit Custom ‘op de zaak kunnen zetten’. Dat scheelt BTW en BPM. Dan is deze veelzijdige krachtpatser betaalbaar met een prijs vrij van belastingen vanaf 31.050 euro (korte versie). Met belastingen schiet de prijs door richting de 50 mille, maar dan nog is dat niet eens zo’n heel hoge prijs als je ziet welke mogelijkheden en vooral ruimte deze auto biedt. De prijzen voor de dubbele cabine versie zitten daar fractioneel boven. Met een waslijst aan opties is de Transit Custom zelf in te kleuren. De Trail heeft echter een behoorlijk complete uitrusting. Zo is er zelfs een verwarmbare voorruit die je gaat waarderen als de ruit in de winter is bevroren. Met een ijskrabber ben je lang bezig en je kunt er aan de bovenkant niet eens bij zonder op een trapje te gaan staan. Nu volstaat een druk op een knop, waarna de ruit in een paar minuten is ontdooid. Die verwarming is ook een prima wapen tegen een beslagen ruit.