Autotest – Ford Transit Custom Mild Hybrid (2019)
Reageert, voelt en stuurt als een hatchback.
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Met een bestelbus moet je werken. Met een Ford Transit Custom is dat net een beetje leuker. Sterker nog, wij zijn er direct verknocht aan geraakt door de vlotte reactie op het gas, het lichte en directe sturen en de fijne wegligging. Inpakken maar en wegwezen…
Drie formaten Transit Custom
Ford levert drie formaten van de Transit. Van klein naar groot zijn dat de Transit Connect, de Transit Custom en de Transit. De Custom-versie zit in de klasse van de VW Transporter en de Mercedes-Benz Vito. Door de afmetingen zijn dit gewilde bussen bij installatie- en bouwbedrijven. Het moet voor de medewerkers een traktatie zijn om een Transit Custom te kunnen rijden. Gewoon omdat die zo goed rijdt.
Mild Hybrid, wat is het?
Mikpunt van deze test is de Ford Transit Custom Mild Hybrid en die is net toegevoegd aan het gamma. Mild Hybrid betekent dat de dieselmotor elektrische assistentie krijgt om het verbruik te verlagen. De dynamo neemt de taak van elektromotor in. Dat is in dit geval een flink exemplaar, gevoed door een accu van 48 Volt, die onder de bijrijdersstoel is geplaatst. Het systeem levert je tot 10 procent brandstofbesparing op. Bij de test kwamen we op een gemiddelde uit van 1 op 14,5 liter.
Mild Hybrid, wat doet het?
Bij optrekken helpt de dynamo een handje en bij afremmen laadt hij de accu op. En hij heeft een taak bij het start-stopsysteem. Dan start hij de dieselmotor weer als je de koppeling laat opkomen. En hij brengt de auto alvast aan het rollen. Je bent dus veel sneller van de plek dan met reguliere start-stopsystemen. Je merkt het ook bij het naderen van een rood verkeerslicht dat al weer op groen springt voor je stilstaat. Al vanaf circa 15 km/uur stopt de diesel als je uitrolt met rem en koppeling ingedrukt. Kun je weer optrekken voordat je stil staat, dan zorgt die elektrische ondersteuning ervoor dat de aandrijving weer soepel en vlot oppakt.
Ford Transit Custom MHEV (2019) – AutoRAI TV
Trekkracht genoeg
De Transit Custom Trend, zoals die hier staat, is de meest verkochte versie. De Mild Hybrid heeft de 130 pk sterke 2,0-liter dieselmotor. Dat is echt genoeg om vlot van de plek te komen dankzij de hoge trekkracht van 385 Nm. Dat is eigenlijk maar een beetje minder dan de 405 Nm van de 170 pk motor. Dan heb je wel meer pk’s, maar bij een bestelbus wil je vooral trekkracht. Die heb je nodig om ook vlot genoeg met een aanhanger van de plek te komen.
Trailer Sway Assist
Direct sturen en stabiliteit zit al jaren in de genen van de Transit Custom. Met de jongste modelwijziging is op dat punt de lat nog een tikkeltje hoger gelegd. Met maar een halve stuuromwenteling ga je de straathoek om. Overpakken is vaak niet eens nodig. En op de snelweg vlot van rijstrook wisselen: een korte beweging van het stuurwiel is genoeg. Het lijkt alsof de wielen in rails vastzitten, zo stabiel voelt het allemaal aan. Ford levert hem standaard met Trailer Sway Assist, dat geslinger van een gekoppelde aanhanger onderdrukt. De reactie op het gas is al even alert en schakelen is een eitje. De pook zit op het dashboard, goed binnen handbereik.
Laadruimte
Deze korte versie van de Transit Custom heeft een laadruimte van 6 kubieke meter. De lengte van de laadruimte is 2,93 meter en de hoogte ruim 1,40 meter. Er is ook een lange versie en een verhoogd dak mogelijk, waarmee het laadvolume stijgt naar 7,2 kubieke meter. Optioneel is een tweede schuifdeur mogelijk. Die schuifdeur sluit overigens heel soepel. Je hoeft hem niet dicht te gooien. Gewoon ontgrendelen en door de zwaartekracht glijdt hij dicht en valt hij keurig in het slot.
Werkplek
Aan bergvakken geen gebrek. Ze zitten er in de portieren, bovenop het dashboard en onder de zittingen van de bijrijderszitplaatsen. En ook drie bekerhouders, twee links en rechts en in het midden een uitklapbare. In het dak zit nog een klein vakje. De Trend-uitvoering heeft airco, een met leer bekleed stuurwiel, parkeersensoren voor en achter en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. De bestuurdersstoel is achtvoudig verstelbaar en heeft een armsteun. Prima werkplek dus.
Ford Sync 3
Voor 1.250 euro heb je Ford SYNC 3 en dat is echt een aanrader. Het is een geavanceerd audio- en navigatiesysteem waarmee je je telefoon zeer makkelijk kunt koppelen. Bediening kan vanaf het stuurwiel, met spraakopdrachten of met het 8 inch touchscreen via druk- en veegbewegingen. Live Traffic helpt om files te vermijden. Je kunt zelfs een lijst van lokale restaurants opvragen door te zeggen: ‘Ik heb trek’. Dit Ford Sync 3 is echt een hele handige collega. De DAB+ radio zorgt voor acceptabele geluidskwaliteit.
Prijs
Je koopt een Transit Custom vanaf 23.425 euro. De 2.0 dieselmotoren voldoen aan emissienorm Euro 6.2. Je kunt kiezen uit 105 pk, 130 pk en 170 pk. En helemaal nieuw is deze Mild Hybrid met 130 pk. Die kost 27.075 euro. De bedragen zijn zonder BTW en BPM.