Autotest – Ford Transit Connect Sport (2021)
Zuinige besteller met sportieve aankleding
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De Ford Transit Connect in de uitvoering Sport: flitsend wel, met die sportieve striping over motorkap, dak en zijkanten.
Benjamin in de Transit-familie
De Ford Transit Connect is de Benjamin in de Transit-familie. De prestaties zijn echter groots, helemaal bij de uitvoering Sport. De voor deze klasse behoorlijke forse laadruimte is dan gekoppeld aan de krachtigste aandrijflijn die Ford voor dit model levert. Dat is een 1,5-liter EcoBlue dieselmotor met 88 kW (120 pk) vermogen. Bij de Sport behoort tevens een 8-traps automaat tot de standaarduitrusting.
Stoere Ford Transit Connect Sport
Door de speciale striping van voor tot achter midden over de carrosserie is de Sport een stoer ogende bestelauto. Talrijke stylingdetails wekken begeren, zoals de aluminium afdeklijst op de achterbumper of de specifieke stylingaccenten op de voor- en achterbumper. Standaard zijn aluminium dakrails en lichtmetalen 17-inch velgen.
Verwarmbare voorruit
In het interieur is de uitbundige lijn doorgetrokken. De stoelen zijn deels bekleed met leer en ook het vierspakige stuurwiel. Op comfortabele zaken is niet beknibbeld. Een verwarmbare voorruit is in dit segment van kleine bestellers best uniek. De parkeersensoren en de achteruitrijcamera maken parkeren en manoeuvreren uiterst gemakkelijk.
Automaat standaard bij de Sport
Samen met de prettig schakelende automaat met dubbele koppeling heb je met de Ford Transit Connect Sport een bedrijfsauto die qua uitrusting en rijcomfort maar in weinig onderdoet voor een personenauto.
Fijn sturende besteller
De Transit Connect stuurt bijzonder goed, een karaktertrek die meer modellen van Ford kenmerkt. De besturing is direct met veel feedback en vergt weinig kracht. Vering en schokdemping zijn eigenlijk best soepel. Zelfs onbeladen is geen sprake van een over hobbels stuitende achterkant, wat wel eens wil voorkomen bij bestelauto’s. De rijstabiliteit van de Transit Connect is ronduit prima. De Side Wind Stabilisation helpt bij winderig weer.
Bergvakken en meer
Het is natuurlijk een bedrijfsauto, dus let je ook op praktische zaken. In de cabine zijn er de nodige handige bergvakken, zoals dat eigenlijk hoort. De portiervakken zijn groot genoeg voor flessen en tussen de voorstoelen zitten twee grote bekerhouders. Bovenop het dashboard zijn er vakken voor papieren en die zijn er ook boven het hoofd tegen het dak.
Afmetingen en laadcapaciteit
De Ford Transit Connect Sport, zoals je die hier ziet, is de lange uitvoering. De laadvloer heeft dan een lengte van 1,9 meter. Bij de korte versie is dat 1,5 meter. De laadcapaciteit is respectievelijk 3,6 kubieke meter en 2,9 kubieke meter. Twee openslaande deuren achter en een schuifdeur rechts aan de trottoirzijde zijn standaard.
Diesel en automaat
De dieselmotor is bij optrekken te horen, bij kruissnelheid nauwelijks. De 8-traps automaat houdt het toerental zo laag mogelijk, wat gunstig is voor geluid. Is dat ook gunstig voor het verbruik? Ford vermeldt een gemiddelde van 5,4 liter over 100 km voor de lange versie met 1,5 EcoBlue diesel van 88 kW (120 pk) vermogen en automaat. Bij kortere ritten zal dat wat hoger uitpakken.
FordPass Connect
Functies in een auto bedienen en controleren via een smartphone is niet nieuw, maar bij een bedrijfsauto is dat nog een bijzonderheid. De FordPass Connect app maakt het mogelijk bij de Transit Connect. Het is een modem waarmee de auto het internet op kan en waaraan tot tien mobiele apparaten zijn te koppelen. Via de smartphone kun je brandstofniveau controleren, of de deuren vergrendelen of ontgrendelen. Ook is de Transit Connect op een kaart te traceren. Handig is ook de 230 volt aansluiting voor bijvoorbeeld het opladen van de laptop of telefoon.
Veiligheid en assistentie
De uitvoering Sport heeft standaard een startknop. Je hoeft de sleutel niet uit de zak of een tas te halen. De auto herkent de sleutel. Ford biedt tevens een reeks veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen die het leven met en rijden in de Transit Connect nog makkelijker maken. Veelal zijn die optie, maar ze zijn prettig geprijsd. Het Driver Assistance Pack is er bijvoorbeeld vanaf 850 euro (ex btw en bpm). Dat bevat een flink arsenaal aan systemen: Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Aid, Intelligent Speed Assist, Traffic Sign Recognition en Pre-Collision Assist.
Conclusie
De uitvoering Sport is de duurste bij de Transit Connect. Hij is er vanaf 24.840 euro (ex. btw en bpm). Dat is heel wat meer dan de basisversie voor 13.595 euro. Vergelijken is eigenlijk ondoenlijk. De Sport is afgeladen met extra’s en stylingdetails. De Sport zal ook een ander type gebruiker aanspreken. Mensen die luxe in een bedrijfsauto op prijs stellen en die zich willen onderscheiden met een beetje opvallende besteller. Ach, in deze uitvoering is het een geinige verschijning, waarin je met plezier flinke afstanden en dagelijks veel kilometers kunt afleggen. En, de lange versie heeft echt een flinke laadruimte.