Autotest – Ford Transit Connect (2018)
Laten staan of mag er een strik omheen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De tweede generatie Ford Transit Connect verscheen in 2013 op de markt. Vijf jaar later vindt Ford het tijd worden voor een facelift. Is het nog steeds plezierig zakendoen met zo’n Transit Connect?
Verkoopprestaties
Eerst maar eens even kijken naar de verkoopprestaties van het uitgaande model. Ford doet het niet heel slecht in dit segment. De absolute marktleider is de Volkswagen Caddy, gevolgd door de Peugeot Partner. Ford staat met een marktaandeel van 13,4 procent op een knappe derde positie met de Transit Connect. Andere modellen in dit segment zijn de Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Mercedes-Benz Citan, Opel Combo en Renault Kangoo. Het totale segment van de Transit Connect was in 2017 goed voor ruim 20.500 exemplaren.
LEES OOK: Autotest – Ford Transit Courier
Aandeel benzine
Je kan de Ford Transit Connect krijgen met de befaamde 1,0-liter driecilinder EcoBoost-turbobenzinemotor met 100 pk en handgeschakelde zesbak, maar slechts 2 procent van de kopers kiest voor een Transit Connect met benzinemotor. “In de toekomst neemt dat aandeel benzine wellicht toe, omdat diesel nu meer onder druk staat. Toch blijft diesel de belangrijkste motor voor de Transit Connect”, aldus Bob van Loon, Brand Manager van de Transit Courier, Transit Connect en Ranger.
“Het aandeel van benzinemotoren neemt wellicht toe, omdat diesel nu meer onder druk staat.”
Herkennen
De vernieuwde Transit Connect herkennen is niet heel moeilijk. Hij heeft een nieuwe neus met de inmiddels bekende Transit-grille (leverbaar met actieve kleppen) én smallere lichtunits met naar wens bi-xenon technologie en LED-dagrijverlichting. De grootste aanpassingen heeft Ford doorgevoerd in het interieur. Het instrumentenpaneel is opgefrist met nieuwe bedieningselementen. Optioneel levert Ford een infotainmentsysteem met een 6-inch touchscreen en het SYNC3-besturingssysteem en DAB+. Dit alles kost je 1.250 euro, exclusief BTW en BPM en is alleen op de Trend leverbaar. Niet op het instapmodel Ambiente.
SYNC3
SYNC3 ondersteunt spraaksturing alsook Apple CarPlay en Android Auto. Het systeem werkt erg prettig en reageert vloeiend op aanrakingen. Ook handig is de inductielader voor smartphones (100 euro), verscholen in een vakje net onder het touchscreen. Kwestie van je telefoon in dit vak leggen en het opladen start automatisch. Je telefoon moet er wel geschikt voor zijn. Het dashboard steekt goed in elkaar en is afgewerkt met robuuste kunststoffen. Ford heeft ook de bekleding sterker gemaakt. Goed voor de duurzaamheid.
Veiligheidssystemen
Het aanbod veiligheidssystemen is uitgebreid. De Transit Connect is nu leverbaar met een Intelligent Speed Limiter waarmee de snelheid automatisch aan de toegestane maximumsnelheid wordt aangepast. Ook leverbaar zijn het noodremsysteem Pre-Collision Assist met voetgangersherkenning, zijwindstabilisatie en Active Park Assist. Met dat laatste systeem kan de Transit Connect parallel en loodrecht inparkeren terwijl jij ondertussen een boterhammetje eet.
“Nieuw is een achttraps automaat.”
Must-have opties
Ford heeft enkele ‘Must-have’-opties. Denk aan een 13-polige trekhaak met Trailer Sway Control (TSC) voor handgeschakelde varianten (200 euro) en cruise control (200 euro).
AutoRAI TV: Ford Transit Connect (2018), dit moet je weten
Nieuwe dieselmotor
Ford introduceert met de komst van deze vernieuwde Transit Connect een nieuwe 1,5-liter EcoBlue-turbodieselmotor. Die kennen we onder meer uit de nieuwe Focus. Een prima krachtbron. Ford levert deze dieselmotor standaard met een handgeschakelde zesbak die erg prettig schakelt. Voor meer comfort is er voortaan ook een nieuwe achttraps automaat met koppelomvormer leverbaar. Deze transmissie vervangt de zestraps Powershift-transmissie met dubbele koppeling.
Diesels aan de top
Ford biedt drie varianten aan van de 1,5-liter EcoBlue-turbodieselmotor. We noemen ze meteen maar even met de bijbehorende prijzen. De 75 pk sterke 1.5 TDCi is er vanaf 13.875 euro. Voor de dieselversie met 100 pk vraagt Ford minimaal 15.375 euro (automaat: 17.050 euro) en voor de sterkste dieselvariant met 120 pk brengt Ford 16.750 euro in rekening (automaat: 18.250 euro). En voor mensen die een benzinevariant wensen: de Transit Connect met 100 pk sterke benzinemotor kost 12.200 euro. Genoemde prijzen zijn exclusief BTW en BPM. Handig om te weten: de dieselmotoren met handgeschakelde transmissie hebben een onderhoudsinterval van twee jaar óf 40.000 kilometer.
Kapur Red
We stappen in de Transit Connect Trend L1, uitgerust met een 120 pk sterke 1,5-liter EcoBlue viercilinder dieselmotor en gespoten in de kleur Kapur Red. Staat hem best goed. Volstaat 120 pk? Absoluut! Voor het ‘klusgevoel’ ligt er achterin een lading van 350 kilogram: een grote houten kist gevuld met zandzakken. Ook met die belading presteert de sterkste dieselkrachtbron bovengemiddeld. Er is voldoende trekkracht onderin het toerengebied en het motorgeluid blijft grotendeels op de achtergrond. Toch is 120 pk eerder een luxe dan noodzaak, want ook met 100 pk is er geen reden tot klagen.
“120 pk is eerder een luxe dan noodzaak, want ook met 100 pk is er geen reden tot klagen.”
Stuurgevoel
Tijdens het rijden valt op dat Ford toch nog wat stuurgevoel heeft weten te realiseren. Best knap, aangezien het toch een bestelauto pur sang is. De demping is erg prettig, ook met zware lading. Daarover gesproken: de Transit Connect is er met korte of lange wielbasis met een laadruimte tot 3,6 vierkante meter (VDA). Het laadvermogen bedraagt 520 tot 890 kilogram.
Goede verstelbaarheid stuurkolom
Heel fijn is de bijzonder goede verstelbaarheid van de stuurkolom. Zowel in hoogte als in diepte is er veel vrijheid. Het stuurwiel kan ook lekker ver naar je toe. Zoals het hoort. De zittingen zijn afhankelijk van je lichaamslengte goed of iets te kort. Met een lengte van 1,85 meter is er geen reden tot klagen, daarboven kunnen de stoelzittingen als kort worden ervaren.
Conclusie
De hoofdvraag: is het nog steeds plezierig zakendoen met de Transit Connect. Jazeker! Ford heeft een product waar eigenlijk al weinig mis mee was op diverse punten verbeterd. Als ‘mobiel kantoor’ is er weinig reden tot lagen met zo’n Transit Connect. Weet wel dat de nieuwste toevoegingen vrijwel allemaal optioneel worden aangeboden. Zaken als de trekhaak, SYNC3 en cruise control wil je gewoon hebben. Daar moet je in totaal 1.750 euro voor bijbetalen. Toch handig om te weten. In de basis is de Transit Connect in ieder geval gewoon een goed ding en daar gaat het om.