Autotest – Ford Ranger Raptor (2020) – De RAM-killer?
Ondernemers verzamelen!
Ken je die mop van de Ford Ranger Raptor die niet naar Nederland kwam? Juist…die kwam toch! En wij mochten een week met het eerste exemplaar in ons land rijden. Het ging er wild aan toe!
Pick-up voor ondernemers
De ZZP’ers en ondernemers van Nederland hebben de pick-up ontdekt. Het lijkt in ons land soms net alsof je door de zuidelijke staten van Amerika rijdt, je komt pick-ups steeds meer tegen. En terecht, want Amerikanen zijn niet voor niets gek op deze werkpaarden. Ze zijn praktisch, hebben veel trekkracht en laten we eerlijk zijn, ze zien er stoer uit.
Ford pick-up
Ford is in Amerika de koning van de pick-ups. Ze verkopen omgerekend ieder uur van de dag 100 F-150’s, zeven dagen per week. De gigantische F-150 past nauwelijks op onze Europese wegen, maar Ford heeft gelukkig nog een ‘kleine’ pick-up: de Ranger. En die komt nu naar Nederland. En niet zomaar een Ranger, maar de meest brute uitvoering die er bestaat: de Ranger Raptor.
Ford Performance
Ford Performance – de high-performance afdeling van Ford – is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Ranger Raptor. Je herkent de Raptor direct aan zijn agressieve uiterlijk. In de grille zijn in koeienletters de merknaam Ford verwerkt en de wielkasten zijn dankzij composiet panelen extra breed. Als je de Raptor in je binnenspiegel ziet aankomen, schuif je waarschijnlijk snel een rijstrook op.
Ford Ranger
De Ranger is het kleine broertje van de F-150, maar er is eigenlijk niets kleins aan deze pick-up. Misschien de ventieldopjes, maar zelfs die lijken groot. De pick-up is 5,37 meter lang, 2,02 meter breed en 1,87 meter hoog. Het is ook bepaald geen lichtgewicht, hij weegt 2.510 kilogram.
Het onderstel maakt de Raptor-uitvoering echt uniek. De Raptor is voorzien van Fox Racing Shox-dempers en gigantische BF Goodrich-terreinbanden. Deze dempers kunnen op hoge snelheden de meest slechte terreinen aan. Als je de pick-up in de Baja-modus zet, hoef je bij een verkeersdrempel niet meer te remmen en krijg je bijna de behoefte om gas bij te geven.
Grommende diesel
Onder de motorkap ligt een 2.0 liter EcoBlue BiTurbo dieselmotor. De vierpitter is goed voor 213 pk en 500 Nm. Dankzij de flinke hoeveelheid koppel en een tientrapsautomaat – die uit de F-150 komt – trek je met de Raptor alles wat je er achter hangt door de blubber een berg op.
De Raptor heeft een trekvermogen van 2.500 kilogram en een laadvermogen van 620 kilogram. Het trekvermogen is 1.000 kilogram lager in vergelijking met de traditionele Ranger, omdat de bladveren ingewisseld zijn voor een sportieve ophanging.
Indrukwekkende prestaties
Geen dikke V6 of V8 onder de motorkap dus, maar de viercilinder dieselmotor krijgt al het gewicht nog best rap in beweging. In 10,5 seconden zit de dik vijf meter lange pick-up op de 100 km/u. Last van je nek krijg je dus niet, maar voor zijn omvang is het best indrukwekkend.
Bovendien doet hij er niet veel langer over als deze sprint plaatsvind op een onverharde weg met kuilen, stenen en bulten. Daarnaast is het geluid van de EcoBlue BiTubro-motor helemaal niet slecht. Als wij niet beter wisten, hadden we gegokt dat er een veel groter blok onder de motorkap zou liggen.
Robuust
Eenmaal in de Raptor kijken we uit op een mooi afgewerkt dashboard, met harde en zachte materialen. De harde plastics zijn geen kostenbesparing. Een pick-up wordt intensief gebruikt en wordt meestal niet alleen vanbuiten vies, maar ook vanbinnen. De verschillende plastic panelen zijn makkelijk schoon te maken en bovendien krasbestendig. De magnesium schakelflippers, blauwe stiksels en een stuur met rode 12-uurs markering geven nog eens aan dat dit geen normale Ranger is.
Instappen en wegwezen
Ondanks zijn formaat, rij je zo weg met de Raptor. De dieselmotor en automaat zijn goed op elkaar afgestemd, en dankzij een reeks sensoren en een achteruitrijcamera is parkeren zelfs in hartje Amsterdam geen probleem. Als er een plekje van dik vijf meter vrij is uiteraard.
Op de snelweg tuur je heerlijk over alles heen en kun je af en toe even zwaaien naar de vrachtwagenchauffeur naast je. Ondanks de gigantische BF Goodrich banden heb je weinig last van afrolgeluid. Of dat nou komt door de goede isolatie rondom de cabine en wielkasten of omdat de wielen zover van je af zitten durven we niet te zeggen, we houden het op beide.
Prijzen
Er is natuurlijk nog een reden waarom speciaal ZZP’ers en ondernemers – zoals bijvoorbeeld loodgieters en schilders – voor een pick-up kiezen. Die kunnen namelijk deze grote pick-up op grijs kenteken aanschaffen. Voor een auto op grijs kenteken hoef je als zakelijk rijder geen BPM te betalen. Zonder deze regeling zou de Ranger Raptor al snel onbetaalbaar worden. De vanafprijs voor de Ranger Raptor op grijs kenteken is € 49.075.
Deze prijs is inclusief ombouw. Ford heeft de auto zelf namelijk aangepast, zodat hij voldoet aan de eisen voor een grijs kenteken. De Raptor is daarom o.a. voorzien van een tussenschot met gesloten rooster, geblindeerde ramen en de achterbank is verwijderd. Omdat deze ombouw door Ford zelf is gedaan, is de kwaliteit van de ombouw van zeer hoge kwaliteit. Op de tussenwand staat zelfs het Raptor logo, alsof hij zo uit de fabriek is komen rollen.
Wil je weten hoe het precies zit met een grijs kenteken, lees dan hier verder.
Off-road
Voor het betere off-road werk moet je eigenlijk niet in Nederland zijn. Wij testen de pick-up daarom voor dit artikel zoals hij voornamelijk zal worden gebruikt in ons land: op het asfalt. Gelukkig hebben we de off-road-mogelijkheden van de nieuwe Raptor ook mogen ontdekken op onverharde grond, een ervaring die we niet snel zullen vergeten. Wil je weten hoe goed de Raptor kan vliegen? Bekijk dan snel de video: