Autotest – Ford Ranger Raptor (2019) is vies het lekkerst
Werkpaard en pretpakket ineen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Welles! Nietes! Uiteindelijk werd het welles: de Ford Ranger Raptor komt toch naar Nederland. Speciaal voor de liefhebber. We kregen de sleutels van een exemplaar en een vrijbrief om ‘lol te trappen’. We hoeven hem niet eens zelf te wassen. Het werd een mooie middag.
Stoere pick-up
Best bijzonder, die pick-upmarkt tegenwoordig. Op geel kenteken – dus inclusief BPM – zijn we haast niet te betalen. Maar op het zogeheten bedrijfskenteken – ook bekend als het grijze kenteken – wordt dat een heel ander verhaal. Veel ondernemers kiezen er daarom voor om zo’n stoere pick-up te rijden. Dat zijn omdat ze een pick-up nodig hebben om in zwaar terrein te kunnen rijden, terwijl anderen juist een pick-up kiezen vanwege de uitstraling.
In-your-face
Uitstraling heeft die Ford Ranger Raptor als kleine broer van de F-150 Raptor meer dan genoeg. Met dank aan Ford Performance overigens, die de supervisie had over de ontwikkeling. Hij kreeg onder meer een andere grille met een ‘in-your-face’ Ford-logo, stalen treeplanken op de dorpels, flink uitgeklopte wielkasten met composiet panelen, bodemplaatbescherming en carterbescherming met een 2,3 mm dikke stalen plaat.
Ford Ranger Raptor is een BEEST! – AutoRAI TV
Positieve feedback
Al met al een stoer ding toch? In Nederland is ie op geel kenteken helaas wel onverkoopbaar, want je praat over 100.000 euro of zelfs meer. “Na het verschijnen van de eerste berichten over de Ford Ranger Raptor kregen we veel positieve feedback van klanten. Dat heeft ons doen besluiten om de Ranger Raptor toch naar Nederland te halen”, stelt Sebastiaan van de Pol, woordvoerder van Ford Nederland.
Grijs kenteken nu mogelijk
“Omdat Ford de Raptor-versie alleen als Crew Cab levert, heeft deze pick-up altijd twee portieren en een achterbank met drie zitplaatsen achterin. Zonder aanpassingen ben je in Nederland dan BPM-plichtig en heb je een geel kenteken nodig. We voeren nu aanpassingen door om de Ranger Raptor met grijs kenteken te kunnen leveren in Nederland. Zo gaat de achterbank eruit, komt er een tussenschot in het interieur en worden de achterruiten geblindeerd. En dan is de Ranger Raptor op grijs kenteken leverbaar.”
Vanafprijs
En dat moet een hoop munten schelen. Maar hoeveel zo’n Ranger Raptor op grijs kenteken kost in Nederland is nog niet duidelijk. In Duitsland kost een Ranger Raptor ongeveer 56.000 euro exclusief belastingen. Naar onze verwachting kan je deze kleine 60 mille als richtprijs zien voor de Nederlandse markt. Houd overigens nog wel rekening met ombouwkosten.
De krachtbron
Qua aandrijflijn is die Ford Ranger Raptor helemaal niet zo uniek. Die komt namelijk overeen met de Ranger Wildtrak, tot voor kort de meest ‘wilde’ Ranger-uitvoering op de prijslijst. De Ranger Raptor heeft net als de Ranger Wildtrak een 2,0-liter EcoBlue biturbodieselmotor met een vermogen van 213 pk en maar liefst 500 Nm. Ford koppelt die ‘eco’-dieselmotor aan een soepel schakelende automaat met evenveel verzetten als het aantal vingers op jouw twee handen. Die tien verzetten zorgen ervoor dat deze dieselmotor altijd trekkracht heeft. En dat is bijzonder handig in het onverharde terrein.
Trekgewicht
Je merkt aan alles dat deze 2.510 kilogram zware Ranger Raptor gemaakt is voor het serieuze werk. Hij kreeg een stijver chassis, een met 51 mm verhoogde wielophanging, Fox Racing Shox-dempers en stoere BF Goodrich-terreinbanden. De bladveren achter zijn verwijderd voor serieuzere wielophanging. Dat laatste heeft wel een keerzijde, want de Ranger Raptor mag nu maar 2.500 kilogram geremd trekken versus 3.500 kilogram voor de normale Ranger-modellen.
Kamikazepiloot
Is zo’n Ranger Raptor dan snel? Het ligt eraan hoe je dit bekijkt. Op asfalt sprint deze Ranger Raptor in 10,5 seconden naar 100 km/u. Uiteindelijk moet hij een snelheid van 170 km/u halen. Niet overdreven snel dus. Maar snel is deze Ranger Raptor wel in onverhard terrein. Je kan simpelweg het gaspedaal vloeren en als een kamikazepiloot over zandbulten rijden zonder dat er iets kapot gaat. Deze Raptor kan tegen een stootje. Heel veel stootjes.
Klimgeit
En ook bij serieuzer klimwerk stelt de Ranger Raptor niet teleur. Er is keuze uit achterwielaandrijving, vierwielaandrijving met een hoge gearing of AWD met een lage gearing. Die laatste stand heb je nodig als je de Raptor als klimgeit laat optreden. De Raptor rolt steile heuvels op alsof ze niet bestaan. Grip in overvloed en maximaal gevoel van controle.
Blauwe stiksels
En terwijl je de auto aan het werk laat, geniet je in het interieur best van de nodige luxe én comfort, want herrie maakt deze Raptor niet. Je alleen af en toe de dieselmotor ronken. In het interieur gebruikt Ford bewust veel harde, krasbestendige kunststoffen. Fraaie details zijn de blauwe stiksels, magnesium schakelflippers en een sportstuur met Raptor-logo en rode 12-uurs markering. Op de stoelen en vloermatten keert dat Raptor-logo ook terug. Op de instaplijsten siert de naam ‘Ford Performance’ als reminder dat je met iets bijzonders op pad bent.
Uitrusting
De Ranger Raptor heeft verder een SYNC 3 infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen, ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto, stoelverwarming, navigatie en stemsturing. Via een knop op het stuurwiel open je overigens het menu van het Terrain Management System, kortweg TMS. Dit systeem systeem heeft zeven standen. We lichten ze even toe.
- Normal: accent op comfort, brandstofbesparing en bestuurbaarheid
- Sport: snellere reactie voor extra sportiviteit op asfalt
- Grass/Gravel/Snow: maximale off-road prestaties op gladde en ongelijke ondergrond
- Mud/Sand: specifieke afstemming voor optimale tractie in een diepe, vervormbare ondergrond zoals los zand en modder
- Rock: speciaal voor rotsachtig terrein met lage snelheid waar soepele controleerbaarheid centraal staat
- Baja: specifieke afstemming voor off-road prestaties met hoge snelheden, zoals bestuurders nodig hebben in de beroemde Baja Desert Rally
RS-uitmonstering
Zie deze Ford Ranger Raptor als de RS-uitmonstering van de Ranger. Hij is niet zo extreem of luidruchtig als de F-150 Raptor met brullende V6. De Raptor klinkt ingetogen, maar weet door serieuze hardware – waaronder die aangepaste wielophanging met Fox Racing Shox-dempers – heel erg te imponeren. Een op en top werkpaard, maar tegelijkertijd ook een pretpakket. Een zeldzame combinatie. Alleen voor de échte puristen. En als ie dan na al dat harde werk vies is geworden, laat hem dan zo, want dan is deze Ranger Raptor op z’n best.