Autotest – Ford Focus Wagon (2019)
Hoe bevalt de Ford Focus Wagon in de praktijk?
Onze eerste kennismaking met de nieuwe Ford Focus hatchback beviel goed. Nu is het tijd voor zijn praktische broer: de Wagon, die een belangrijke rol speelt op de Nederlandse markt. Tijd voor een nieuwe ontmoeting op Nederlandse bodem. Rijdt de Focus Wagon net zo goed als de Hatchback?
Een verkoopsucces
De Ford Focus heeft een naam hoog te houden als het gaat om rijplezier. Al bij zijn introductie in 1998 viel hij op door zijn rijdynamiek en eigenwijze uitstraling, iets wat het basisrecept vormde voor de volgende generaties. De tweede generatie had een bescheiden vormgeving, maar de derde generatie wist in 2010 het publiek te verbazen met zijn sportieve uiterlijk. Ook kwam er voor het eerst een driecilindermotor en een elektrische variant op de markt. Die generatie werd wederom een verkoopsucces.
Geen revolutie maar evolutie
Er rust dus een zware last op de schouders van de vierde generatie die in de zomer van 2018 geïntroduceerd werd. Anders dan bij vorige generaties koos Ford niet voor een revolutionair nieuw ontwerp, maar juist voor een evolutie van de derde generatie. Toch zijn er genoeg verschillen: de nieuwe Focus heeft een vijf centimeter langere wielbasis, bredere carrosserie en een kortere overhang voor- en achter.
Vier verschillende varianten
Voor het eerst biedt Ford de Focus in meerdere smaken aan. Naast de keuze uit een Hatchback- of Wagon-variant kun je kiezen voor het standaard model, de luxe Vignale, de sportieve ST-line of de Active, die kunststof spatbordverbreders en een grotere bodemvrijheid heeft. Onze testauto is de standaard carrosserievariant in de kleur Chrome Blue met 17-inch lichtmetalen wielen. Het is een Titanium Business-uitvoering (populair onder zakelijke rijders) die aangedreven wordt door een 1,5-liter Ecoboost motor met 110 kW (150 pk) en een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Opgeruimd interieur
In het interieur valt gelijk op dat het dashboard vrij rechtop staat en vrij rustig vormgegeven is. Al helemaal in vergelijking met de vorige Focus die een wirwar aan knoppen op de middenconsole had. Bij deze nieuwe generatie blijft het beperkt tot een 8-inch touchscreen met Ford’s SYNC3 software en een instrumentencluster voor de climate control, voorruitverwarming en stoel- en stuurverwarming.
De met stof beklede stoelen zitten erg goed en bieden veel zijdelingse steun. Ze zijn niet elektrisch verstelbaar, maar de stoelen hebben een lendensteun, kantelfunctie en een uitschuifbare zitting. Een aantal waardevolle opties die helaas geen gemeengoed zijn in dit segment.
Op het stuurwiel zitten twee grote knoppenclusters met veel bedieningselementen, daar moeten we even aan wennen. We dan zijn ook sneller geneigd om voor bepaalde handelingen het touchscreen te gebruiken in plaats van de bediening op het stuur.
1.650 liter bagageruimte
Dat de Focus een langere wielbasis dan voorheen heeft merk je vooral in het interieur. De knieruimte werd met vijf centimeter vergroot en ook de breedte groeide met zes centimeter. Daardoor kun je als volwassene (1,87 meter) prima voor- en achterin zitten. Achterin zijn twee losse zitplaatsen en een tussenstuk aanwezig, wat vrij normaal is in dit segment.
De achterbank is eenvoudig via twee hendels in de kofferbak in een 60:40 verhouding neer te klappen. Ford koos ervoor om de kofferbakbodem iets te verhogen zodat je een volledig vlakke laadvloer krijgt als de achterbank is neergeklapt.
Daarnaast is er een dubbele bodem aanwezig waardoor je losse spulletjes makkelijk onder de vloer kunt opbergen. In het dashboardkastje, de deurvakken of de middenconsole kun je daarentegen een stuk minder kwijt. Je kan wat spulletjes neerleggen op het vlak van de inductielader, maar dat gaat al snel schuiven.
Het rijgedrag
Bij dit onderdeel maakt de nieuwe Ford Focus zijn reputatie meer dan waar. De besturing is zeer direct en met de lichtste beweging stuur je de Focus al de kant op die je wilt. De sportieve rijder zal veel plezier beleven aan het dynamische onderstel, maar ook aan comfort ontbreekt het niet. Drempels en oneffenheden weet de Focus feilloos glad te strijken. Het is knap hoe Ford de combinatie van dynamiek en comfort weet te verwerken in de ophanging.
De 1,5-liter Ecoboost driecilindermotor met 150 pk is geen stoplichtsprinter, maar voor normaal gebruik heb je eigenlijk niet meer vermogen nodig. Op de snelweg hoor je de driecilindermotor nauwelijks, maar bij tussenacceleraties bromt hij er lustig op los.
De handgeschakelde zesversnellingsbak is erg soepel en schakelt zonder enige weerstand of geluid naar de volgende versnelling. Je moet vrij veel schakelen om vlot te acceleren, maar dat is met deze versnellingsbak niet erg. De koppeling is dankzij het zware vliegwiel wel erg licht, dus daar moeten we even aan wennen.
Conclusie
Ford heeft goed zijn best gedaan om ook van de vierde generatie Focus een verkooptopper te maken en dat lijkt gelukt te zijn. Met zijn combinatie van ruimte, standaarduitrusting, rijgedrag en prijsstelling doet de Focus mee aan de top van het segment mee. Zoek je een ruime stationwagen die ook goed stuurt? Loop dan zeker eens een Ford showroom binnen.