Autotest – Ford Focus ST (2020) – Ford flikt het weer
Leukste hot hatch van dit moment?
Ford lepelt de 2,3-liter viercilinder EcoBoost uit de Mustang en de vorige generatie Focus RS in de nieuwe Focus ST. Het resultaat is misschien wel de leukste hot hatch van dit moment. AutoRAI.nl ging er mee op pad en moet nu even een paar dagen bijkomen.
Een auto voor autoliefhebbers
Echte autoliefhebbers weten het: bij Ford weten ze hoe ze een sportief onderstel moeten maken. Ford heeft het ontwikkelen van snelle hatchbacks tot een kunst verheven. De Fiesta ST uit 2018 zorgde al voor heel wat smiles per miles en de nieuwe Focus ST doet daar nog een schepje bovenop.
Vijf dagen hadden we de sleutels van het nieuwe scheurijzer van Ford. De Focus ST is een ouderwetse hardcore hot hatch. Termen als duurzaamheid, cilinderuitschakeling of eco-modus zul je niet tegenkomen in dit artikel. Al zal dat bij de volgende generatie wellicht anders zijn, dus nog even extra genieten nu dus.
Dikke uitlaten
Aan de buitenkant is duidelijk te zien dat de Focus ST geen normale hatchback is. Maar het zijn toch vooral de twee vuistdikke uitlaten en felrode remklauwen die echt weggeven dat dit geen sportief aangeklede ST-line uitvoering is, maar the real deal.
De uitlaten vallen enorm op. We zien wel vaker grote dikke uitlaateindstukken, maar dit is gewoon bijna ordinair! Wij houden er wel van…
Must-have
De rode remklauwen maken onderdeel uit van het Performance Pack. Een must-have, als je het ons vraagt. Het pakket kost 1.200 euro, maar dan krijg je instelbare dempers, vier rijmodi (Slippery, Normal, Sport en Track), Rev Match, Launch Control, Shift Lights en Multi Color Ambient Lightning.
Recaro
Voordat we de motor starten, kijken we even rond in het interieur. Je kunt nog steeds met het hele gezin op stap in de hatchback. Je bent alleen wat sneller op je eindbestemming. Zaken die in de normale variant van de Focus zitten – zoals het SYNC 3 infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto – zijn uiteraard nog gewoon aanwezig.
In het interieur zitten uiteraard enkele ST-logo’s en een carbon-strip die over het hele dashboard loopt. Wat speciale aankleding betreft blijft het daarbij. Voorin zitten wel twee met alcantara bekleden Recaro-sportkuipen, die je zelfs in de meest scherpe bochten op je plaats houden. En geloof ons, in deze auto is dit absoluut geen overbodige luxe.
Mustang
Er lijkt geen nieuwe Focus RS te komen, maar Ford maakt dat wat ons betreft goed door het blok van de vorige RS in de ST te gooien. Deze motor ligt ook in de Mustang en is goed voor 280 pk en maar liefst 420 Nm. Er is geen C-segmenter met meer koppel dan de Focus ST. In de zesde versnelling op de snelweg nog even flink aanzetten is dan ook geen probleem, terugschakelen is eigenlijk overbodig. Brute kracht, zo kunnen we het blok het beste omschrijven.
In bedwang houden
Soms is het lastig om een auto in bedwang te houden, maar in de Focus ST is het lastig om onszelf in bedwang te houden. Om de auto hoef je je geen zorgen te maken, zelfs je schoonmoeder kan zo de Nordschleife bedwingen in de Focus ST. De auto lijkt namelijk oneindig grip te hebben en dankzij het grote hoeveelheid koppel hoef je het koppelpedaal enkel los te laten om rustig weg te rollen.
Maar onszelf in bedwang houden blijkt veel lastiger. Want wat rijdt deze auto leuk. Binnen 5,7 seconden sprint je naar de 100 km/u en daarboven blijft hij gewoon als een maniak doortrekken. Op de openbare weg moet je je rechtervoet dus goed onder controle hebben, anders stapelen de bekeuringen zich al snel op.
Michelin Pilot Sport
Rechtdoor is het een groot feest dus, maar in bochten is het helemaal dolle pret. De voor de Focus ST ontwikkelde Michelin Pilot Sport-banden geven de bestuurder direct vertrouwen. In het begin lijkt dat misleidend, want zijn we nou zo goed of zitten we nog lang niet aan de grenzen van zijn kunnen? Het is het laatste natuurlijk, deze auto kun je heel ver pushen voordat hij toegeeft.
Onder ander een elektronisch sperdifferentieel zorgt ervoor dat de bestuurder zich veel kan permitteren. Het systeem – wat Ford eLSD noemt – zorgt ervoor dat de power naar het juiste voorwiel wordt gestuurd.
Zelf schakelen
Ford produceert de Focus ST met een automaat of handbak, maar alleen de laatste variant is leverbaar in Nederland. Precies zoals wij het graag zien in zo’n auto, al is deze keuze voornamelijk gemaakt vanwege de hogere CO2-uitstoot die een automaat-variant in Nederland prijziger maakt.
De handbak met zes versnellingen laat zich eenvoudig bedienen. Tijdens de eerste meters die we maken worden we verrast tijdens het terugschakelen. Want ondanks dat onze voet niet op het gaspedaal staat, horen en zien we toch echt dat er gasgegeven wordt. Het blijkt het automatische tussengasfunctie te zijn. Kijk, dat zijn leuke verassingen!
Conclusie
De Focus ST is een auto voor echte liefhebber. Het interieur is wellicht niet zo dik aangekleed, zoals je zou verwachten van een auto van 49.330 euro, maar daar draait het niet om bij deze auto. Je koopt een Focus ST omdat je gek bent op auto’s en gek bent op rijden. En de ervaring achter het stuur is het geld dubbel en dwars waard. Geen enkel alcantara bekleed dashboard of futuristisch infotainmentsysteem kan daar tegenop. Na vijf dagen achter het stuur moeten we echt even bijkomen, en een groter compliment kun je een auto niet geven.
We reden al eerder met de nieuwe Ford Focus ST in Frankrijk. Die spectaculaire ervaring in de bergen zie je hieronder: