Autotest – Ford Focus ST (2019), hoe leuk is ie?
Complimenten aan Ford Performance
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Best even schrikken, als we tijdens het inleveren van de nieuwe 280 pk sterke Ford Focus ST op de boordcomputer kijken. We noteerden over een afstand van 250 kilometer een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 5,5. Ford kan er hard om lachen. En eigenlijk betekent dit alleen maar dat Ford Performance zijn huiswerk uitstekend gedaan heeft.
Hoe lang nog?
Hoe lang nog? Die vraag spookt met regelmaat rond in ons hoofd. Hoe lang duurt het nog voordat auto’s als de Focus ST met dikke turbobenzinemotor van de markt zijn verdwenen? Hoe lang nog tot volledig elektrische auto’s de rol van hot hatches gaan overnemen? Volgens Ford Performance is er nog meer dan genoeg speelruimte – en dus tijd – om dit soort auto’s te blijven bouwen. “Natuurlijk moet de CO2-uitstoot van deze auto’s omlaag, maar met behulp van elektro-ondersteuning valt nog veel winst te behalen”, zegt Leo Roeks, de Nederlandse techneut en auto- en motorliefhebber, die de leiding heeft bij Ford Performance Europe.
Hoe goed is de nieuwe Ford Focus ST? (2019) – AutoRAI TV – REVIEW!
Elektro-trend
“In de toekomst volgt elektro-ondersteuning. Dat moet wel, want anders haal je de CO2-targets niet. Voor de liefhebbers zal het in het begin een kwestie van wennen zijn aan die elektro-trend, maar over een aantal jaar praat niemand er meer over. Dan is het de normaalste zaak van de wereld”, stelt Roeks. Wanneer elektro-ondersteuning in hot hatches van Ford verschijnt, mag Roeks nog niet vertellen. Logisch ook, want het is concurrentiegevoelige informatie.
280 pk!
Tot die tijd kunnen we nog genieten van auto’s als deze Focus ST: een good old hot hatchback met een beresterke turbobenzinemotor onder de motorkap. Die krachtbron – we praten over een 2,3-liter EcoBoost viercilinder benzinemotor – is een oude bekende. Ford gebruikt hem ook in de Mustang en in de vorige generatie Focus RS. In de nieuwe Focus ST schopt het blok het tot 280 pk en 420 Nm aan koppel. Dat koppel is momenteel het hoogste in het C-segment en is wat je noemt indrukwekkend. Ook bij lagere toerentallen en een hogere versnelling trekt deze Focus ST als een aangelijnde hond met ADHD.
“eLSD is een soort partydrug voor auto’s.”
Partydrug voor auto’s
De prestaties liegen er niet om. Deze Focus sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Omdat de Focus ST voorwielaandrijving heeft en 280 pk gewoon heel veel is, heeft Ford een zogeheten eLSD toegepast. Een wat? Dit is een elektronisch sperdifferentieel dat tractie en stabiliteit optimaliseert. Vooral in bochten, want je kan al heel vroeg op het gas. Het systeem – zie het maar als een soort partydrug voor auto’s – bedenkt dan razendsnel naar welk voorwiel de power moet. Indien nodig kan een wiel tot 100 procent van de aandrijving krijgen. Dit werkt in de praktijk uitstekend. Een geweldige toevoeging aan de complete rijbeleving.
Tussengasfunctie
Daarover gesproken: Ford levert de Focus ST in Nederland alleen met een handgeschakelde zesbak met automatische tussengasfunctie tijdens terugschakelen. Een leuke gimmick die ook bijzonder effectief is omdat het toerental direct naar het ideale niveau schiet. De bak schakelt goed, al lijkt het vinden van het derde verzet soms wat lastig. Dit is vooral een kwestie van oefening. In andere landen levert Ford ook een zeventraps automaat met schakelflippers, maar die variant is volgens Ford Nederland-woordvoerder Sebastiaan van de Pol om CO2-technische redenen niet interessant voor Nederland. Hij zou simpelweg te duur worden door een te hoge BPM-boete. Dus wie de automaat wenst, is aangewezen op de grijze import.
Wat kost zo’n Ford Focus ST?
De prijs, ook interessant in dit verhaal. Want wat kost zo’n Focus ST nu eigenlijk. In Nederland vraagt Ford minimaal 49.100 euro voor de vijfdeurs hatchback. De Focus ST Wagon – wat je noemt een bijzonder snelle pakezel – kost 50.100 euro. Daarmee is de Focus ST best scherp geprijsd, kijk maar.
“De automatische tussengasfunctie tijdens terugschakelen is een leuke gimmick, maar ook bijzonder effectief.”
Concurrenten
Een Volkswagen Golf GTI Performance met handbak kost 42.765 euro, een Seat Leon 2.0 TSI CUPRA 44.700 euro, een Peugeot 308 GTi 263 kost je 45.220 euro en de Hyundai i30 N is er vanaf 46.595 euro. Daarboven volgt de Ford Focus ST met 49 mille. De Volkswagen Golf GTI TCR kost dan weer 50.460 euro en voor een Renault Mégane R.S. 280 betaal je al 51.340 euro. Mooi in de middenmoot dus. Maar bedenk wel dat Ford een all-in pakket levert. Je hebt eigenlijk alle opties, maar vergeet vooral niet om het Performance Pack aan te vinken.
Performance Pack
Voor de Focus ST vijfdeurs hatchback betaal je voor dit pakket 1.200 euro. Je krijgt dan Continuously Controlled Damping (instelbare dempers), Rev Match, Launch Control, Shift Light, Multi Color Ambient lighting en vier rijmodi, te weten Slippery, Normal, Sport en Track. Elke modus heeft een eigen afstemming voor gaspedaal, uitlaatgeluid, eLSD, ESP, de besturing en airco. Het Performance Pack kost op de Focus ST Wagon 400 euro. Roeks: “Dat komt omdat Continuously Controlled Damping niet past onder een Focus ST.” De uitvoering met het Performance Pack is overigens te herkennen aan de rode remklauwen.
Praktisch
In de basis blijft de Focus ST gewoon een Focus. Hij biedt dus dezelfde praktische kwaliteiten. Dat betekent goed zitten achterin, genoeg ruimte in de bagageruimte en ook heel goed zitten voorin. In de Focus ST zelfs nog beter dan normaal dankzij hele fijne Recaro-sportkuipen met perfecte zijdelingse steun en voldoende ondersteuning aan de bovenbenen. Daar komt een perfect instelbare stuurkolom bij. Het SYNC 3 infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto kennen we van andere Ford-types en werkt prima, maar echt fancy zijn de graphics niet.
Rap, echt rap
De Focus ST heeft verder elektronische stuurbekrachtiging die een fijne zwaarte aanbrengt in de besturing. Het voelt gelukkig niet te kunstmatig. Je kan de Focus ST daardoor uitstekend een bocht insturen en eventueel nog corrigeren. Listig wordt de Focus ST nooit. Hij is rap, echt rap, maar op een gecontroleerde manier. Alleen wie het echt bont maakt, laat de achterkant uitbreken. En zelfs dan is de auto heel eenvoudig te corrigeren. Iedereen kan er hard in, maar saai wordt ie niet. Je hebt continu het gevoel dat het nog een tandje sneller kan. Dat is leuk, want zo blijft de auto uitdagend. Nu praten we vooral over lekker scheuren, maar weet dat je een Focus ST ook aan je moeder mee kunt geven. Rustig rijden is namelijk geen enkel probleem. Het is duidelijk een auto met twee gezichten.
Komt er nog wat van?
Dat wordt ook benadrukt met de rijstanden. In Normal klinkt alles normaal en is de Focus ST best comfortabel – al moeten we toegeven dat de demping ook in Normal best stevig is – maar wie Sport of Race Track selecteert, krijgt te maken met een Focus ST met een gretiger karakter. Denk nogmaals aan die aangelijnde hond met te veel energie… De motor begint direct te trekken, de uitlaat wordt luider en in het interieur wordt dat uitlaatgeluid via de speakers benadrukt (daar ben je fan van of niet). De Focus ST lijkt te zeggen: ‘komt er nog wat van?’.
Plakkerig rubber
Nog wat feiten waaraan je merkt dat Ford niet heeft beknispeld op de ontwikkeling van deze Focus ST. Het mocht allemaal wat kosten. Michelin kreeg zelfs de opdracht om speciale banden te ontwikkelen voor de Focus ST. De auto staat standaard op plakkerig Michelin Pilot Sport 4S-banden met uitstekende grip. De remmen zijn ook goed. De voorste remmen hebben een diameter van 330 mm, achter is dat 302 mm. Ook na meerdere stevige remacties blijft het gevoel in het rempedaal optimaal.
Prikkelt
Met de huidige Fiesta ST heeft Ford zo’n beetje de benchmark gezet als het gaat om hoe een hot hatchback moet sturen. Helemaal de nieuwe Fiesta ST is ren voltreffer. Diezelfde kwaliteiten past Ford nu toe in de nieuwe Focus ST. Daarmee ontstaat een auto die zowel de familieman als de scheurneus prikkelt. En nog belangrijker: dat ook blijft doen. Ford Performance, great job!