Autotest – Ford Fiesta ST-Line (2017)
Al het goede komt in drieën
Geinig wel: drie deuren, drie zijruiten en een motor met drie cilinders. Het flitst in gedachten bij het beschrijven van de Ford Fiesta ST-Line. Die mag de sportieve eer hoog houden tot de komst van de 200 pk sterke Fiesta RS.
Blits ogend karretje
De zevende generatie van de Fiesta rolde in augustus 2017 de Nederlandse showrooms binnen. De tijd vliegt, dat blijkt als je beseft dat de eerste generatie al weer dik veertig jaar ten tonele verscheen, te weten in 1976. Tsja, daar zit een wereld van verschil tussen qua design en techniek. De jongste generatie is gewoon een blits ogend karretje. Een model dat zich heeft losgeweekt uit de ietwat anonieme functionaliteit van de voorgaande generaties.
“Losgeweekt uit de ietwat anonieme functionaliteit.”
Grootste showbink van de familie
We rijden met de ST-line. Dat is op dit moment de grootste showbink van de familie. Een sportieve versie met een iets verlaagd onderstel, te weten 1 centimeter. En met dikkere stabilisatorstangen. Het gevolg: een hardere vering en een zeer directe besturing. Een modelversie die de sportieve honneurs moet waarnemen tot de komst van de Fiesta RS volgend jaar. Wil je meer comfort dan is de Fiesta Trend of Titanium een goede keuze.
Driecilinder
Opmerkelijk: in de driedeursuitvoering van de ST-Line 1,0-liter EcoBoost levert de driecilinder 92 kW (125 pk). De vijfdeursversie heeft dezelfde motor, maar dan met 74 kW (100 pk). Een lekker soepel blok, dat bij hogere toerentallen er nog een flinke schep boven doet. Een krachtig dessert van smaakvol lopende en klinkende driepitter. Doe je kalm aan, dan is hij best zuinig. 1 liter op 20 kilometer lukt dan.
Specifiek Ford Fiesta ST-Line
De ST-Line herken je aan de van de andere versies afwijkende voorbumper, met een zwarte grille en een spoilerrand aan de onderkant. Specifiek voor de driedeurs is de dakspoiler achter. En de achterbumper is ook specifiek voor de ST-Line, met een donkergrijze diffuser aan de onderzijde. Het interieur van de Fiesta ST-Line onderscheidt zich van andere versies door gekleurde stiknaden, glanzende zwarte carbon-look sierstroken in het dashboard en aluminium pedalen.
Hé, dat zit best goed!
De Ford Fiesta heeft prettig zittende stoelen, met verstelbare rugsteun. Dat verstellen vereist geen acrobatische armoefeningen, want dat doe je handig met een draaiknop voor aan de stoelzitting. Slim! Net zo slim zijn de automatische uitklappende rubberen portierrandbeschermers. Ze floepen om de rand bij het openen van de deur. Scheelt enorm veel kleine beschadigingen, ook bij naast de auto geparkeerde auto’s.
Bang & Olufsen, dat klinkt ook goed!
Ten opzichte van de vorige generatie Fiesta is het zeker twee keer zo grote touchscreen een grote vooruitgang. Dat is beter afleesbaar en bovendien dichterbij geplaatst. Bij de ST-Line is het audiodeel van Bang & Olufsen. Best bijzonder in deze klasse. Het geluid is voortreffelijk, zoals je mag verwachten van dit Deense topmerk.
Ruim voorin en redelijk wat bagageruimte
De Fiesta is voorin ruim genoeg. Vooral de hoofdruimte is fors voor een model in deze klasse. Achterin moet je als volwassene rekenen op wat beperkte beenruimte. De kofferbak is met bijna driehonderd liter daarentegen net weer iets groter dan bij menig concurrent.
“Rubberen beschermers floepen om de rand bij het openen van de deur.”|
Veilig?
Opvallend hoe solide de Ford Fiesta aanvoelt. De carrosserie is zeer stijf. Dat merk je als je langzaam over een drempel rijdt. Ford maakt gebruik van sterk Boron-staal. Mede door die sterke carrosserie haalde de Fiesta het hoogste puntentotaal in zijn klasse in de Euro-NCAP botsproef. De standaard voetgangersherkenning in het donker, automatische noodstop om aanrijdingen te voorkomen en lane departure control legden ook gewicht in de schaal. De Fiesta is dus ook veilig.
Pluspunten
+ Sportief uiterlijk
+ Zeer stijve carrosserie
+ Souplesse en kracht van de motor
+ Super directe besturing
+ Complete uitrusting: veel waar voor je geld
Minpunten
– Stoterig onderstel op klinkerwegen
– Beenruimte achterin
– Grote C-stijlen hinderen zicht naar achteren