Autotest – Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost (2018)
Met een smaak versterkend snufje SUV...
Boeiend wel dat het Ford met een paar simpele ingrepen gelukt is de Fiesta groter te laten lijken. En deze versie heet Active.
Wat is er Active aan de Ford Fiesta?
- 19 millimeter meer bodemvrijheid, waardoor je hoger zit en net even makkelijker instapt.
- 10 millimeter meer spoorbreedte, waardoor hij stabiel blijft in bochten.
- Beschermpanelen onderaan de carrosserie, zoals je die vaker ziet bij een SUV
- Dakrails: niet alleen voor de sier, maar ook geschikt om er dragers voor bijvoorbeeld fietsen op vast te zetten.
Waarom doet Ford dit?
Ford ziet het als een slimme en niet al te kostbare manier om van een bestaand model een crossover te maken. Volkswagen heeft dat eerder gedaan. De Polo is op vergelijkbare wijze getransformeerd naar de stoere modelversie Polo Crossover.
Wat verwacht Ford van de Fiesta Active?
Ford speelt in op de grote vraag naar compacte SUV’s en crossover-modellen. ‘Kopers houden van de veelzijdigheid en stoere uitstraling’, stelt Roelant de Waard, vicepresident bij Ford Europa. ‘Daarom hebben we de Fiesta van SUV-kenmerken voorzien. Met het toonaangevende weggedrag en de geavanceerde technologie van de Fiesta past de Active perfect bij de actieve levensstijl van onze klanten.
Zit er nog meer Active in het vat?
Ook van de Focus, de Focus Wagon en de Ka+ zijn of komen er Active-versies. Bijna een op de vijf nieuwe verkochte Fords was vorig jaar een SUV. Dat waren toen de EcoSport, Kuga en Edge. Met de Active-modellen moet dat aandeel verder stijgen.
Rijdt de Fiesta Active anders?
Je zit wat hoger, hebt net wat meer overzicht op het verkeer en dat is gewoon plezierig. Verder voelt de Active-versie een tikkeltje comfortabeler aan. Waarbij we wel moeten opmerken dat we een eerdere kennismaking hadden met de Fiesta ST-line. Die heeft een wat sportiever onderstel.
De Fiesta Active heeft Drive Mode-technologie. Je kunt kiezen uit de rijmodi Normal, Eco en Slippery. Die laatste is best handig bij gladheid. De technologie onderdrukt wielslip. Je hebt kortom beter grip.
Beproefde motor
De motor is de beproefde 1.0 EcoBoost van 74 kW (100 pk). Een andere keuze is er niet. Het is een driecilinder met een best wel energiek karakter. De turbo zorgt ervoor dat de driepitter flink wat trekkracht voorhanden heeft bij lage toeren. Dat rijdt soepel. Het is niet nodig hoog in de toeren door te trekken. Dat scheelt ook brandstofverbruik. In de test kwamen we uit op een gemiddelde van 6,3 liter op 100 kilometer. De fabriek geeft een gemiddelde van 5,0 liter op.
Interieur niet groter
Het interieur van de Fiesta Active is niet groter dan dat van de Fiesta. Voorin heb je ruimte zat, ook als je wat groter van stuk bent. Achterin houdt het dan niet over, maar ja het blijft natuurlijk een model van de compacte klasse.
Portierranden
Elk model van Ford valt op door het gemak waarmee ze zijn te rijden. Je voelt je kortom snel vertrouwd met de auto. Sturen, remmen en schakelen vergt nauwelijks gewenning. De motor geeft bijvoorbeeld zelf al een beetje gas als je de koppeling laat opkomen. Dat is erg prettig bij in- en uitparkeren. En parkeerschade wordt voorkomen door flapjes op de portierranden, die bij het openen automatisch naar buiten komen.
Spraakopdrachten
Audio, navigatie en aangesloten smartphones bedien je met de touchscreen op spraakopdrachten. Je kunt de functies op het screen ook met knijp- of veegbewegingen bedienen zoals bij smartphones. Wat dat betreft heeft Ford de zaken prima voor elkaar bij al zijn nieuwe modellen.
En de prijs?
De Fiesta Active is niet de goedkoopste. Je rijdt immers al een Fiesta Trend vanaf 18.225 euro. De Active is er vanaf 23.075 euro. Echter, daarvoor heb je wel de veel sterkere 1.0 EcoBoost motor standaard, zoals bij de ST-Line. Dan is het verschil heel klein, want deze uitvoering is er vanaf 22.025 euro.