Autotest – Ford F-150 Raptor (2017)
The Terminator
Leuk, zo’n bedrijfsbus. Handig ook, want je hebt lekker veel ruimte. Maar sexy? Nee, dat niet. Met een nieuwe Ford F-150 Raptor op grijs kenteken is het veel leuker en stoerder zakendoen. Je koopt met zo’n Ford namelijk The Terminator op wielen. Want man, wat kun je met deze auto ploegen. This is America at its best.
Fotografie: Louis Blom
Ford Performance
De nieuwe Ford F-150 Raptor heeft wat uitleg nodig. De pick-up is onderdeel van het Ford Performance-gamma, met modellen als de Focus RS en de Ford GT. De F-150 Raptor is binnen de Ford-familie de stoerste en snelste pick-up die je kunt kopen. Het is een pick-up met zogeheten ‘Baja’-off-roadcapaciteiten.
AutoRAI TV: Ford F-150 Raptor (2017)
Baja Racing
Baja? Wat is dat? Het zogeheten Baja Racing is off-road racen voor zwaar gemodificeerde auto’s. Vaak met grotere wielen en stevige wielophanging. Tijdens Baja Racing springen voertuigen met gemak over woestijnheuvels. Het is een van de spectaculairste vormen van autosport ter wereld.
Onverwoestbaar
De Ford F-150 Raptor is in feite ook een Baja-racer, maar dan in geciviliseerde vorm. Alle hardware is aanwezig: een krachtige motor, stevige wielophanging en een stijf chassis. Kortom: over heuvels springen is geen enkel probleem. Sterker nog: de pick-up is ervoor gemaakt. De wielophanging, met schitterende Fox Racing-schokbrekers, is gemaakt voor serieus gebruik. En dan bedoelen we ook echt serieus. Alles is haast onverwoestbaar. Dat ervaren we op Experience Island in Loon op Zand, waar we deze pick-up in zijn natuurlijke habitat kunnen ervaren.
“De Ford F-150 Raptor is in feite een Baja-racer, maar dan in geciviliseerde vorm.”
Luxe
Ford heeft al die Terminator-hardware aangevuld met comfortvoorzieningen als airco, een armsteun, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuur, een radio/cd-speler, stuurbekrachtiging, warmtewerend glas en zelfs met een handig trapje dat verwerkt is in de elektrisch bedienbare achterklep. Aan luxe is dus absoluut geen gebrek.
Grote kwestie
De grote kwestie met zo’n Raptor is: wil je uitstralen dat je milieuverantwoord ondernemen hoog op de prioriteitenlijst hebt staan? Sterker nog: de Ford straalt eerder een boodschap uit van ‘ik doe lekker waar ik zelf zin in heb’. Alhoewel: met een gasinstallatie – eenvoudig te monteren – is zo’n F-150 Raptor echt geen verkeerde keuze. De brandstofkosten vallen dan alles mee. Kortom: je kan je keuze best verantwoorden en ondertussen lekker genieten.
“Je kan je keuze best verantwoorden en ondertussen lekker genieten.”
The Hulk
Want genieten doe je voor tweehonderd procent in een pick-up als de Ford F-150 Raptor. Je krijgt allereerst al de kriebels in je buik van het design. De Raptor is allesbehalve een vriendelijk ogende pick-up. Hij heeft de uitstraling van een Amerikaanse bulldog. Hij staat stoer en breed op z’n poten met een super gespierd bovenlijf. Het is eigenlijk de Jerommeke onder de pick-ups. Krachtig, stoer, maar wel met een zacht randje vanwege al het comfort.
Airborn!
Zelfs wanneer de dik 5,9 meter (!) lange pick-up (parkeren is een uitdaging) met zijn meer dan 2.400 kilogram gewicht een jump maakt, vangt de vering de auto perfect en geleidelijk op. Zelfs nog best comfortabel. Geen harde klappen, maar een gecontroleerde landing. Als een ervaren stuntman die de kunst van het vallen perfect onder de knie heeft. De F-150 Raptor staat zijn mannetje in alle soorten terrein. Allereerst dankzij de stoere BF Goodrich KO2-banden die speciaal ontworpen zijn voor de uitgebreide offroadcapaciteiten van de Raptor. Maar nog meer dankzij het Terrain Management System, met de rijmodi Normal, Weather, Mud, Sand, Baja en Rock Crawl. Dankzij dit systeem heeft de Raptor voor elke ondergrond een passend antwoord. Verder zijn er nog drie stuurmodi, te weten Normal, Sport en Comfort.
“Driften, jumps, met hoge snelheid over hobbels rijden, het interesseert deze Terminator op wielen geen moer. Alles mag en kan.”
Van V8 naar V6
De nieuwe Ford F-150 Raptor heeft een ongeveer 250 kilogram lichtere aluminium body dan zijn voorganger en voor het eerst een 3,5-liter V6 EcoBoost-motor. Die is in de basis gelijk aan de krachtbron van de Ford GT. De vorige generatie Raptor had een romige 6,2-liter V8 met 411 pk, maar in tijden van downsizing kon die motor niet meer door de beugel. Ford kiest nu dus voor een V6 EcoBoost met twee turbo’s. Die is lichter en heeft bovendien meer vermogen en trekkracht onder in het toerengebied. Kortom: je mist die achtcilinder geen moment. Ook niet qua soundtrack, want de V6-motor klinkt top. Stoer zelfs, vanwege een diepe hese klank. Genieten! Bekijk de video en oordeel zelf. Een ander bijkomend voordeel: de zespitter springt iets zuiniger om met brandstof. Lees: ietsje zuiniger, want zuinig rijden met zo’n Raptor is haast onmogelijk. Op de snelweg 1 op 8 en bij zware belasting 1 op 5. That’s it.
De supercar onder de pick-ups
Je wordt keer op keer uitgedaagd omdat je weet dat de Raptor alles kan. Driften, jumps, met hoge snelheid over hobbels rijden, het interesseert deze Terminator op wielen geen moer. Alles mag en kan. Heel verantwoord is het allemaal niet, maar leuk absoluut. Dit is misschien wel de stoerste pick-up die je kopen kan. Bovendien heeft de Raptor in pick-upland dezelfde reputatie als een Ferrari of Lamborghini, oftewel een supercar. Iedereen kent hem en weet wat hij kan. Kortom: jij koopt hem, maar iedereen geniet op de achtergrond stilletjes mee van dit beest. Wat een indrukwekkend powerhouse. Hulde aan de makers.
“Ford registreerde in 2017 tot en met september 2017 in totaal 398 Ford pick-up’s, waarvan veertien exemplaren van de Raptor.”
De prijs
Volgens autobedrijf Van Leersum & Zonen in Naaldwijk – naast Wensink (Zwolle) een van de importeurs van de F-150 Raptor – bedraagt de prijs inclusief BTW en BPM 106.187 euro. Exclusief belastingen betaal je ongeveer 81.500 euro.
Pick-ups in Nederland
De pick-upmarkt is in Nederland niet bijster groot, maar wellicht toch groter dan je zou denken. Van januari tot en met september 2017 gaat het om een kleine 1.600 voertuigen. Het segment wordt gesplitst in ‘medium size’ pick-ups – de Europese pick-ups, zoals de Ford Ranger – en de ‘full-size’ modellen zoals de F-150, de F-250 en deze Raptor. De markt is gelijkelijk verdeeld over de medium en de full-size pick-ups. Ford registreerde in 2017 tot en met september 2017 in totaal 398 pick-ups, waarvan veertien exemplaren van de Raptor. Een zeldzaamheid dus, zo’n Raptor.
Pluspunten Ford F-150 Raptor
+ Exclusief
+ Extreme offroad capaciteiten
+ Aardig wat luxe
+ Prachtige aandrijflijn
+ Design
Minpunten Ford F-150 Raptor
– Misschien niet 100% verantwoord
– Parkeren is een dingetje