Autotest – Fiat Panda Cross
Het avontuurlijk broertje van de Panda
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De Fiat Panda Cross is uniek in zijn soort. Het is de enige stadsauto met het DNA van een terreinwagen en die op alle soorten ondergrond prima uit de voeten kan. Je kunt je afvragen of je er écht wat aan hebt in Nederland, maar wij weten het zeker: dit is de leukste uitvoering in de Panda-reeks.
Kleine alleskunner
Een Fiat Panda 4×4 met vierwielaandrijving is er altijd al geweest. De eerste dateert alweer van 1983, toen de Panda nog een koekblikje was. Hij zag er een beetje knullig uit, zo hoog op z’n wielen en met die grote spatlappen. Maar het werd al snel een geliefd autootje.
Want dit compacte Fiatje dat je probleemloos door de krappe Italiaanse straatjes kon manoeuvreren, bleek ook uitstekend te presteren op onverharde wegen en in de winterprut. Veel Panda’s 4×4 werden dan ook verkocht in de Alpen, aan mensen die wel het hele jaar door onbelemmerd van A naar B moesten kunnen reizen, maar niet per se veel ruimte nodig hadden.
Vijfendertig later is in dat opzicht niet veel veranderd. Er staat nog steeds een vierwielaangedreven Fiat Panda in de showroom, met dezelfde basisprincipes als het origineel. De 4×4 van tegenwoordig luistert naar de naam Fiat Panda Cross. Hij kwam op de markt als het extra ruige broertje van de Panda 4×4 Climbing die vorig jaar uit het aanbod werd geschrapt.
LEES OOK: Top-5 zuinigste niet-hybride benzineauto’s van 2018
Extra ruige look
Het design van de Climbing was niet wezenlijk anders dan dat van de reguliere Fiat Panda, maar dat geldt niet voor de Cross. Die is meteen te herkennen aan de hoog geplaatste mistlampen, grote zilveren beschermplaten voor- en achter, flankstootlijsten met Cross-logo en zwarte beschermdelen rond de wielkasten en koplampen. Het model staat beduidend hoger op z’n wielen, aan de voorzijde zitten twee rode sleepogen en het is de enige Panda met led-dagrijverlichting.
Als je de Panda Cross in de straat parkeert tussen andere auto’s zie je pas hoe hoog hij eigenlijk is. En als je hem zo ziet staan met die royale bodemvrijheid heb je ook meteen zin om een rondje door de modder te raggen, of expres even met twee wielen in de berm te rijden.
Outdoor-interieur
Binnenin zien we een fris en vrolijk dashboard met een hoog geplaatste versnellingspook en alle knoppen perfect binnen handbereik. De grijze stoelbekleding met delen in bruin leer past goed bij dit avontuurlijke model.
De ruimte zit vooral in de hoogte. Je zit erg rechtop waardoor je benen minder ver uitsteken. Mede hierdoor lukt het om binnen een lengte van slechts 3,70 meter genoeg ruimte te creëren voor vier volwassenen en de wekelijkse boodschappen. Ook opvallend is de vrij hoge zitting. De zithoogte is bij de Panda Cross zelfs gelijk aan die van sommige SUV’s. Makkelijk in- en uitstappen en prettig voor het overzicht dus.
Verder is de Cross standaard uitgerust met zo’n beetje alles dat voor de Fiat Panda beschikbaar is, waaronder climate control en het Uconnect-multimediasysteem. Laatstgenoemde biedt connectiviteit via USB, Bluetooth en Aux. En als je een smartphone in de houder op het dashboard plaatst, heb je ook toegang tot diverse apps die speciaal voor de Panda ontwikkeld zijn. De functies zijn te bedienen via het scherm, knoppen op het stuurwiel of spraakbediening.
Indrukwekkende techniek
Dat de techneuten van Fiat serieus werk hebben gemaakt van de Panda Cross, blijkt uit allerlei technische snufjes die het rijgedrag en de veiligheid op onverharde wegen en in winterse omstandigheden verbeteren.
Tussen de voorstoelen zit een schakelaar met drie standen. Een simpele draai aan de knop volstaat om de stand ‘Offroad’ te activeren. In dit geval wordt het 4×4-systeem met variabele krachtverdeling tot leven geroepen.
Samen met de anti-slipregelaar, de Electronic Locking Differential en de standaard gemonteerde all-season-banden met wat grover profiel heeft de Fiat Panda Cross geen enkele moeite met grote keien, diepe kuilen, steile hellingen en ga zo maar door.
De Panda Cross is ook voorzien van Hill Descent Control. Dit systeem houdt de auto op een constante lage snelheid bij steile afdalingen. Je hoeft de pedalen niet aan te raken en alleen te sturen. Het slimme 4×4-systeem van de Panda zorgt voor een gecontroleerde afdaling op elke soort ondergrond. Het is indrukwekkend wat zo’n autootje allemaal kan.
Fiat levert de Cross uitsluitend met de 66 kW (90 pk) sterke TwinAir Turbo benzinemotor die onder alle omstandigheden voldoende kracht levert, en zo’n 1 op 18 verbruikt als je het rustig aan doet.
LEES OOK: Reportage – Typisch Turijn met de Fiat Tipo
Maar wat moet je ermee?
Leuk, als die slimme techniek. Doet het vast goed op verjaardagen. Maar de gemiddelde Nederlandse automobilist heeft niets aan Hill Descent Control, laten we eerlijk zijn. Je kunt je afvragen of je er écht wat aan hebt, maar toch: de Panda Cross is vreselijk leuk. Om naar te kijken én om in te rijden. En behoorlijk waardevast. Moet je voor de grap maar eens zoeken naar een gebruikte Panda 4×4.
Maar wat dacht je van Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer, hulpdiensten en Schiphol? Voor veel werkzaamheden hebben zij helemaal geen grote auto nodig. Wel een auto waarmee de werknemers het hele jaar door onbelemmerd hun werk kunnen doen. In dat opzicht is de Fiat Panda Cross een ideale auto. Er zijn te veel instanties die in onnodig grote dure auto’s rijden. Met een Panda Cross ben je voor 21.195 euro klaar.