Autotest – Fiat Panda City Cross Hybrid (2020)
Goedkoper en zuiniger, what's not to like?
Automakers die op de Europese markt opereren trekken van alles uit de kast om de CO2-uitstoot van hun auto’s naar beneden te krijgen. Ze krijgen anders straf van Brussel. Bovendien staat een hoge CO2-uitstoot in Nederland gelijk aan een hoog bpm-tarief. Fiat tovert de Panda daarom om in een hybrid. Wat zijn de voor- en nadelen? Wij zoeken het uit.
Populaire stadsauto
De Fiat Panda gaat in zijn huidige vorm al weer acht jaar mee. Toch ziet hij er nog steeds modern uit, helemaal in de City Cross uitvoering die wij testen. Deze robuuste variant staat wat hoger op zijn wielen en is extra stoer aangekleed. Denk nu niet meteen dat je het asfalt kunt verlaten in deze Italiaan. De voorwiel aangedreven Panda voelt zich het meest senang in de stad.
Fiat Hybrid
Het belangrijkste nieuws is te melden onder de motorkap. Daar ligt een nieuwe 70 pk (51 kW) sterke driecilinder 1.0 benzinemotor, die ondersteuning krijgt van een elektromotor. De twee motoren zijn via een riem met elkaar verbonden. Tijdens het optrekken krijgt de benzinemotor wat extra hulp van de elektromotor en tijdens het afremmen werkt de elektromotor als een dynamo. De energie die bij het remmen vrijkomt, wordt opgeslagen in een accu die onder de bestuurdersstoel ligt.
Je kunt ook energie terug leveren aan de accu door te coasten. Hoe dat werkt? Op plekken waar je normaal gesproken je auto zou uitrollen, zet je de auto in z’n vrij. De motor slaat nu automatisch af, waardoor je onnodig brandstofverbruik voorkomt. In het begin is deze handeling even wennen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je al snel vele stukken afleggen zonder een druppel benzine te verbruiken.
Korreltje zout
Net als het woordje cross moet je ook de term hybrid met een korreltje zout nemen bij de Panda Hybrid. Begrijp ons niet verkeerd, de aandrijflijn werkt uitstekend en biedt vele voordelen, zoals een lager verbruik- en uitstoot. Echter kun je niet deels- of volledige stukken elektrisch rijden, wat met een traditionele hybride meestal wel het geval is. Deze Fiat Panda Hybrid valt dan ook in de categorie Mild Hybrid.
Rijervaring
De zuinige Fiat rijdt nog steeds als een echte Panda. Hij is speels en wendbaar. Omdat hij wat hoger op zijn wielen staat, is overhellen in de bochten wel onvermijdelijk als je iets pittiger rijdt. Doorrijden is namelijk prima mogelijk, de driecilinder heeft er geen moeite mee. Of je dan nog zuinig rijdt is een andere vraag.
De Panda City Cross Hybrid is alleen met een handbak met zes versnellingen verkrijgbaar – een automaat zou zorgen voor een hogere CO2-uitstoot. Zeker op de snelweg is de zesde versnelling echt een uitkomst. De motor maakt veel minder toeren, waardoor er rust ontstaat in de cabine. En uiteraard is dit ook gunstig voor het verbruik. Op de snelweg halen we met gemak 1 op 25.
Nog steeds hip
Naast het exterieur, is ook het interieur van de Panda nog steeds behoorlijk hip te noemen. Het dashboard van de Launch Edition die wij testen, is meegespoten in de carrosseriekleur – in dit geval verde rugiada. De deurpanelen zijn gemaakt van hard plastic, maar omdat het woordje Panda er duizenden keren in gedrukt staat geeft dat niets. Het ziet er vrolijk uit.
De Launch Edition van de Hybrid City Cross is tevens voorzien van automatische airconditioning, parkeersensoren en in hoogte verstelbare stoelen van het merk Sequal. De stoelen zitten erg comfortabel en maken gebruikt gerecycled plastic dat uit de zee komt. Lekker duurzaam weer dus! De lederen pookknop en stuurwiel maken het interieur af.
LCD-scherm
Wat je niet in het interieur krijgt is een infotainmentscherm. Iets wat de Fiat 500 Hybrid overigens wel heeft. In de Panda zit een wat ouderwetst LCD-scherm – met van die oranje digitale letters – maar dat heeft wel een reden. Fiat gaat er namelijk vanuit dat je tegenwoordig bijna alles op je smartphone doet. Je gebruikt Google Maps voor navigatie, Spotify voor muziek en ga zo maar door.
In de Panda zit daarom een handige houder, waar je mobiel – ongeacht welk soort – eenvoudig in gaat. Je smartphone kun je vervolgens verbinden met de auto en dient dan als infotainmentsysteem. Via de nabijgelegen USB-aansluiting kun je hem van stroom voorzien.
Het is een slimme oplossing die we steeds vaker in dit segment zien. De Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo hebben al jaren zo’n houder. Dit soort auto’s hebben meestal weinig complexe opties, die je dus ook niet hoeft te bedienen via een infotainmentscherm. Deze oplossing heeft bovendien een bijzonder groot voordeel: de Panda krijgt ongeveer iedere twee jaar een nieuw en modern infotainmentsysteem, als je weer een nieuwe telefoon van je provider mag uitkiezen.
Praktisch
In tegenstelling tot zijn hippe broertje – de 500 – is de Panda wel behoorlijk praktisch. Net zoals het oermodel van de Panda, is ook het nieuwe model behoorlijk vierkant. De bagageruimte is met de achterbank op de normale stand niet extreem riant, maar zodra de bank plat gaat is er genoeg ruimte om een wasmachine te vervoeren.
Op de achterbank zijn drie hoofdsteunen te vinden, maar drie volwassenen kun je er beter niet neerzetten. Twee volwassenen gaat echter prima en er is aan hoofdruimte geen gebrek. Tot 1.90 meter raak je het dak niet. De beenruimte is helaas een ander verhaal. Mensen met lange benen kunnen dan ook beter voorin plaatsnemen.
Prijs Fiat Panda
Een laag verbruik en lage CO2-uitstoot is goed voor de portemonnee. Dankzij de lage CO2-uitstoot staat de nieuwe Panda Hybrid namelijk voor een stuk minder in de showroom dan het uitgaande model.
De Fiat Panda Hybrid begint vanaf 14.590 euro. De stoere City Cross Hybrid rij je vanaf 15.790 euro en voor de Launch Edition van de City Cross Hybrid die wij reden betaal je 16.790 euro
Bekijk de test: