Autotest – Fiat 500X Sport (2019)
Niet alleen voor de show
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Fiat is goed in het weggeven van een showtje. Inwoners van de Italiaanse stad Turijn moeten nog bijkomen van de enorme feestpartij die Fiat in 2007 hier hield om de komst van de nieuwe 500 te vieren. De Vijfhonderdjes vlogen letterlijk door de lucht. Dus toen we mochten rijden met een nieuwe Sportversie van de Fiat 500X dachten we: het zal wel allemaal show zijn. Hadden wij het even mis…
Fiat 500X is beetje showmannetje
De nieuwe Fiat 500X Sport is wel een beetje een showmannetje. Kijk hem daar nou staan, met z’n dubbele uitlaat, speciale bumpers, zijskirts en brede wielkast-randen. En ligt-ie nou dichter bij de weg dan de andere versies van de Fiat 500X? Jawel, om precies te zijn met 13 millimeter. En dat staat de auto heel goed. Andere showelementen zijn de titaniumkleurige deurgrepen, optionele 19-inch lichtmetalen velgen en Sport-logo’s op de 5-deurs carrosserie.
Heus sportonderstel
De Fiat 500X Sport is niet alleen show. Fiat heeft serieus werk van de 500X Sport gemaakt. Door de crossover uit te rusten met een heus sportonderstel bijvoorbeeld. En door de stuurinrichting dusdanig aan te passen dat je als bestuurder een preciezere en directere respons ervaart. Fiat belooft verder dat de wegligging van de 500X verbeterd is zonder aan comfort in te boeten. Toch is het onderstel best straf, zo merken we als we met de Sportversie de groene heuvels rond de Italiaanse stad Florence oprijden waar Fiat de auto aan de media voorstelt.
Fiat 500X Sport heeft standaard automaat
Rechte wegen vind je maar zelden in een heuvellandschap. En dus kunnen we beamen wat Fiat zegt: de 500X Sport stuurt inderdaad preciezer en directer dan we van de 500X gewend zijn. Je kunt met recht spreken van rijplezier. De 6-traps automaat met dubbele koppeling (DCT, Dual Clutch Transmission, zoiets als DSG van Volkswagen) vinden we minder plezierig; hij lijkt in en rond Florence soms een eigen leventje te leiden door op onverwachte momenten op of terug te schakelen. De automaat is standaard op de sterkste 500X Sport.
Alcantara in het interieur
Fiat rust de sterkste 500X Sport uit met een viercilinder 1,3-liter 16V benzinemotor met turbo en 110 kW/150 pk. Die motor is vlot genoeg voor de 500X maar niet nieuw. Wel nieuw – en totaal anders – zijn de interieuraccenten van Alcantara op de bovenkant van het instrumentarium en op het stuurwiel, dat voor een extra sportief accent aan de onderkant afgeplat is. Voelt lekker zacht aan, maar we raken ook harde kunststoffen aan, zoals het dashboardkastje en op de middenconsole.
Fiat 500X Sport ook als 1.0
Voor wie meer van show houdt en minder van inhoud, levert Fiat de 500X Sport ook met een kleinere, minder sterke 1.0 benzinemotor met turbo en 88 kW/120 pk. Die versie heeft wel een handbak, met eveneens zes versnellingen. Toch wil je de 1.3, want die is simpelweg sneller (0-100 km/uur in 9,1 i.p.v. 10,9 seconden en 200 km/uur versus 188 km/uur). En dat verwacht je toch van een Sportversie.
Geen rood, maar ‘Rosse Seduzione’
Voor het overige is de 500X Sport een 500X zoals elke andere. Dus: een hip gelijnde 5-deurs crossover carrosserie, een wat hoge instap, ruimte voor vijf volwassenen en een aantrekkelijk design, vinden we. Dat de 500X in Nederland veel minder populair is dan in thuisland Italië – waar de auto zelfs marktleider in zijn segment is – kunnen we dan ook niet helemaal verklaren. De nieuwe kleur rood (zie foto’s) staat de 500X Sport goed. Omdat Fiat wel van een beetje show houdt, heet het rood overigens ‘Rosso Seduzione’.
De prijzen van de Fiat 500X Sport zijn bij het schrijven van deze test nog niet bekend.