Autotest – Fiat 500X (2018)
Nieuwe motoren, meer uitrusting
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Fiat heeft met de 500X al jaren een sterke speler in het B-segment van compacte crossovers. In Italië is de Fiat 500X zelfs leider in zijn segment. Om interessant te blijven, introduceert Fiat een sterk vernieuwde 500X. Aan de buitenkant is er niet veel te zien. Onder de motorkap is er heel veel gewijzigd.
Broertjes
Veel mensen realiseren niet dat de Fiat 500X op technisch vlak grote overeenkomsten heeft met de Jeep Renegade. Beide modellen lopen zelfs van dezelfde productielijn in de fabriek in het Italiaanse Melfi. De Renegade onderging onlangs een milde facelift en technische opfrisbeurt. Het belangrijkste nieuws was de komst van twee nieuwe benzinemotoren: de 1.0 MultiAir met 120 pk en een 1.3 MultiAir met 150 pk. Fiat lepelt in het vervolg dezelfde motoren ook in de Fiat 500X, maar geeft ze wel een eigen naam: FireFly Turbo.
Highlights vernieuwde Fiat 500X (2018) – AutoRAI TV
1.0 FireFly Turbo
De driecilindermotor van 1,0-liter met 120 pk (88 kW) heeft genoeg trekkracht, want dankzij een turbo beschik je al over 190 Nm bij lage toerentallen waardoor deze driepitter genoeg jus heeft om de 500X vlot te verplaatsen. Het is een turboblok en dat betekent dat doorhalen tot bovenin de begrenzer zinloos is. Alles speelt zich onderin en in het middengebied af. Het blok voelt stevig aan en moet even ‘moed’ verzamelen om op stoom te komen. De motor is op de achtergrond aanwezig en heeft best een zuinige dronk. We noteerden 1:17 gemiddeld. Veel powerreserve heeft het blok niet. Op snelwegen is terugschakelen verplicht voor een vlotte inhaalactie. Voor het Nederlandse verkeer én landschap is deze 1.0 FireFly Turbo een prima keuze.
“De nieuwe FireFly-motoren moeten even ‘moed’ verzamelen om op stoom te komen.”
1.3 FireFly Turbo
Meer powerreserve heeft de 1.3 FireFly Turbo. Deze viercilinder produceert 150 pk (110 kW) en met 270 Nm aanzienlijk meer koppel dan zijn driecilinderbroertje. Ook dit is een fijne krachtbron. Nog makkelijker om te rijden dankzij het hogere vermogen, maar wel wat dorstiger en duurder natuurlijk. Voor de caravanrijders onder ons is deze vierpitter met een geremd trekvermogen van 1.200 kilogram de slimmere keuze, maar in de basis is de 1,0-liter meer dan toereikend met een geremd trekvermogen van 1.000 kilogram, een top van 188 km/u en een 0-100-tijd van 10,9 seconden. De 1.3 haalt 200 km/u en sprint in 9,1 seconden naar 100 km/u.
Aandrijving
De 1.0 FireFly Turbo wordt in Nederland uitsluitend met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak geleverd. De 1.3 FireFly Turbo – die pas eind 2018 of begin 2019 komt – heeft een automatische zestraps transmissie met dubbele koppeling alsook voorwielaandrijving.
“De Fiat 500X loopt na deze facelift weer mooi in lijn met de kleinere 500.”
Gevuld
De liefhebber van de Fiat 500 heeft het vast al gezien. De Fiat 500X loopt na deze facelift weer mooi in lijn met zijn kleinere nog altijd immens populaire broertje, de 500. Met name aan de achterkant valt dat goed op. Fiat heeft nieuwe achterlichten gemonteerd waarbij het binnenste deel is ‘gevuld’ met carrosseriekleur. De kleine 500 en diens Abarth-versies hebben dat ook. Fiat past verder nieuwe bumpers, LED-koplampen en nieuwe dagrijverlichting toe.
Veiligheid
In het Italiaanse Turijn – heilige grond voor Fiat – nemen we plaats achter het stuur. Wat direct opvalt is niet alleen het kleurrijke dashboard of het nieuwe stuurwiel, maar met name de nieuwe klokkenwinkel met twee analoge klokken met daartussen een 3,5-inch TFT-kleurendisplay. Eveneens nieuw is het standaard aanwezige 7,0-inch Uconnect HD Live-infotainmentsysteem. Dit systeem werkt vlot en is overzichtelijk. Apple CarPlay en Android Auto – tegenwoordig onmisbaar in een auto voor vele autokopers – wordt natuurlijk ondersteunt, net als bluetooth. Het systeem heeft standaard een AUX-poort en twee USB-aansluitingen. Optioneel kan het Uconnect-systeem worden uitgebreid met een achteruitrijcamera en een TomTom 3D-navigatiesysteem. Een USB-poort voor de passagiers achterin is ook mogelijk.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheidssystemen zijn Traffic Sign Recognition (verkeersbordenherkenning), Speed Advisor (snelheid met druk op de knop afregelen op toegestane maximumsnelheid) en Lane Assist standaard. Dat laatste systeem waarschuwt tussen 60 en 180 km/u voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Optioneel levert Fiat nog dodehoekdetectie (Blind Spot Alert), een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter de auto (Rear Cross Path Detection) en een Safety Distance Manager: een door de marketingafdeling verzonnen naam voor adaptieve cruise control. Ook optioneel is een automatische noodremassistent (Autonomous Emergency Brake).
“Het nieuwe 7,0-inch Uconnect HD Live-infotainmentsysteem werkt vlot en is overzichtelijk.”
Kleur bekennen
Het is een gewoonte bij een facelift: nieuwe kleuren en velgtypes. Fiat levert in totaal veertien carrosseriekleuren, waarvan de parelmoerlak Bianco Perla en de metalliclakken Azzurro Italia en Verde Tecno nieuw zijn. Verder is er keuze uit zeven velgdesigns en zeven verschillende interieurthema’s. Urban, City Cross en Cross zijn de namen van de uitvoeringen die Fiat van de 500X levert. Ongeveer 85 procent van alle klanten kiest voor een City Cross of Cross. Daarnaast zijn er nog optiepakketten om deze compacte SUV verder te personaliseren.
Zo rijdt de vernieuwde Fiat 500X
Fiat heeft zich bij deze opknapbeurt vooral gericht op de motoren. Noodzakelijk natuurlijk, want nieuwe auto’s met motoren die niet voldoen aan de nieuwe WLTP-norm worden niet meer toegelaten. Fiat moest dus wel iets doen en ontwikkelde om die reden de FireFly Turbo benzinemotoren. Alles pakt goed uit, want de nieuwe FireFly-motoren vormen stuk voor stuk een prettige metgezel, maar zoals gezegd bouwen de motoren het tempo rustig op. Je moet ze even leren kennen. Aan de al goede basis van de Fiat 500X was weinig verbetering nodig. Het is nog altijd een comfortabele familie-auto met vóór en achterin voldoende hoofd- en beenruimte en een prima afwerking van het interieur met zachte materialen. Met 17-inch wielen is de 500X het meest comfortabel, 18-inch maakt hem al een stuk stugger. De bagageruimte laat weinig te wensen over. In het algemeen is zo’n Fiat 500X dus gewoon een goede keuze. Niet de goedkoopste, maar wel een Italiaanse allemansvriend.
“Aan de al goede basis van de Fiat 500X was weinig verbetering nodig.”
Opening Editions
Fiat start in Nederland met de levering van de 500X Opening Editions. Voor die modellen – leverbaar als Urban en City Cross in combinatie met 1.0 FireFly Turbo met 120 pk en handbak – gelden de volgende vanafprijzen:
- Fiat 500X FireFly Turbo 1.0 Urban Opening Edition: 25.395 euro
- Fiat 500X FireFly Turbo 1.0 City Cross Opening Edition: 26.995 euro
Geen diesels
De prijzen van reguliere versies maakt Fiat later bekend. AutoRAI.nl verwacht een startprijs van ongeveer 22.000 tot 23.000 euro. De 1.3 komt zoals gezegd later. MultiJet-dieselmotoren – die in andere landen nog wel leverbaar zijn – komen voorlopig niet naar Nederland. “Deze dieselmotoren zijn op dit moment niet relevant voor de Nederlandse markt. De vraag naar benzinemotoren is groter”, aldus de woordvoerder van Fiat Nederland.