Autotest – Fiat 500C Riva
Luxepaardje speelt voor zeepaardje
Stel nou hè, je twijfelt tussen de aanschaf van een auto en een luxe speedboot. Misschien een ietwat merkwaardig luxeprobleem, maar toch, je zal er maar mee in je maag zitten. Fiat biedt een oplossing: de Fiat 500C Riva. Een beetje auto en een beetje boot. Met een autotest zochten we uit of dat een beetje bevalt. Of misschien wel meer dan een beetje.
Klein wagentje
Dat ‘beetje auto’ slaat op het formaat van de Fiat 500C, net 3,5 meter lang, en beslist niet op zijn uitrusting. Die is dik in orde. Met onder andere het uitgebreide infotainmentsysteem Uconnect met TomTom-navigatie, digitale radio en muziekstreamingdienst Deezer. Uiteraard kun je je smartphone koppelen. En met my:Car kun je je 500 terugvinden als je niet meer weet waar ie staat – het is immers een klein wagentje. Voordat we vertellen wat er verder allemaal op en aan de 500C Riva zit, doen we uit de doeken hoe ‘ie ontstaan is.
Geïnspireerd op Riva Aquarama
Voor de 500C Riva nam Fiat contact op met, je raadt het wellicht al, Riva, producent van luxe speedboten en jachten. Want hoe tof zou het zijn om een exclusieve Riva-uitvoering van Fiats evergreen uit te brengen? Eentje die inspiratie vindt in de beroemdste speedboot van Riva, de Aquarama. Een overeenkomst is er: zowel de Riva als de Fiat was al in de jaren 60 van de vorige eeuw leverbaar.
“De 500 Riva biedt fraaie extra’s waar Fiat wel een stevig prijskaartje aan hangt”
La Dolce Vita
Fiat ziet nog een reden voor een samenwerking, maar daarin gaan we niet mee. De gemeenschappelijke ‘La Dolce Vita’-uitstraling. Die heeft de van fraai mahoniehout gemaakte Aquarama met brede lederen stoelen en comfortabel achterdek beslist. De oorspronkelijke 500 is echter zo kaal als een luis. Pas later zag de elite de charme van het ‘rugzakje’ in. Neemt niet weg dat de hier in een autotest ten tonele gevoerde 500C Riva wel degelijk een zeer luxe uitstraling heeft. Een enorm contrast met zijn beroemde voorganger. Uiterst geslaagd ook.
Lago d’Iseo
Voor de 500C Riva mocht Fiat van de gerenommeerde jachtenbouwer in zijn magazijnen in La Spezia aan de Ligurische Zee en Sarnico aan het schitterende Lago d’Iseo duiken. Hier haalde het prachtig bewerkt mahoniehout uit de schappen. Dat paste Fiat vervolgens toe op het dashboard van de 500. En ook de pookknop van de handgeschakelde 6-bak en dorpellijsten zijn van de luxe houtsoort gemaakt.
“Een overeenkomst is er: zowel de Riva als de Fiat was al in de jaren 60 van de vorige eeuw leverbaar.”
Aangespoeld stukje drijfhout
Het hout met een mooie warme gloed geeft het knusse interieur een heel chique uitstraling. Het is op een mal van koolstofvezel aangebracht. De esdoornhouten inlegdelen zijn vervolgens met de hand aangebracht. Je zou bijna denken dat Fiat ook de magazijnen van het adellijke Rolls-Royce bezocht heeft, zo mooi ziet het eruit. Het is ook terug te vinden op de zijkanten van de carrosserie, met ‘500’ erin verwerkt. Het stripje op de vloer van het kofferbakje had van ons dan weer niet gehoeven; dat ligt er een beetje als een aangespoeld stukje drijfhout bij.
Koninklijke kleur
Het leder binnen is ook zoiets; ook dat ziet er prachtig uit. De ivoorkleur hiervan en donkerblauwe biezen passen mooi bij de carrosseriekleur ‘Blu Sera’. Die kleur is trouwens niet zomaar boven komen drijven. De opvolger van de Aquarama – het motorjacht Aquariva Super – wordt volgens Fiat vaak in juist diezelfde koninklijke kleur besteld. Hij is exclusief voor de 500 en 500C Riva. Het stoffen dak van de 500C is uitgevoerd in dezelfde donkerblauwe kleur en is eveneens niet leverbaar op de andere uitvoeringen. Het aquamarijnkleurige lijntje rond de carrosserie maakt het fraaie plaatje af, net als bij de klassieke Aquarama.
“Je zit een beetje ‘op de bok’ en het is niet de ruimste in zijn klasse.”
Verlangen naar Costa Smeralda
Buitenspiegels en deurgrepen heeft de Aquariva Super niet. Maar als ie ze had, waren ze ongetwijfeld chroomkleurig, net als bij de 500C Riva. Ook chroom op de 16-inch lichtmetalen wielen die wederom alleen op de Riva-uitvoering van de 500 zitten. Het Riva-logo komt terug in de rugleuningen van de stoelen en – in esdoornhout – op het dashboard. En start je de motor, dan verschijnt in het digitale instrumentarium eveneens het woord Riva, tegen een azuurblauwe achtergrond. Het deed ons ogenblikkelijk verlangen naar de gelijk gekleurde zee van de wonderschone Costa Smeralda op Sardinië.
Je eigen naam op een plaatje
De 500 Riva biedt dus fraaie extra’s waar Fiat wel een stevig prijskaartje aan hangt, namelijk 22.995 euro voor de dichte 500 en 25.995 euro voor de open versie – die uiteraard ook dicht kan. In beide gevallen krijg je wel een plaatje met je naam en een serienummer op de auto. Cool. (Je moet wel met een vijl aan de gang als je een tweedehands exemplaar aanschaft.)
“Het aquamarijnkleurige lijntje rond de carrosserie maakt het fraaie plaatje af, net als bij de klassieke Aquarama”
Sneller dan de Aquarama
Nu je de prijs weet niet meteen kijken of je water ziet branden. De 500C Riva is namelijk uitgerust met de sterkste tweecilinder turbobenzinemotor die Fiat heeft, namelijk die uit de 500C Sport 105HP, vanaf 22.895 euro. Je hebt 77 kW/105 pk tot je beschikking. En daarmee ben je veel sneller dan de maximaal 50 knopen van de Aquarama die Wikipedia opgeeft, namelijk 188 km/u. Uit de autotest blijkt dat je in 10 seconden vanuit stilstand op 100 km/u zit.
Abarth 595
De 875 cc grote (…) tweecilinder is een fijn motortje waarmee je serieus snel door het verkeer kunt laveren. Het torretje pakt lekker gretig op. En aan het brommerige motorgeluid wen je vanzelf. Het past juist wel bij de 500 die oorspronkelijk immers alleen als tweecilinder leverbaar was. Het leuke is bovendien dat de snelheidsbeleving er alleen maar groter door wordt. Daarbij ligt de 500 Riva goed op weg en is-ie niet vies van een bochtje of meer. Laat je dus niks wijsmaken door zijn chique voorkomen; hij komt tamelijk dicht in de buurt van de op de 500 gebaseerde sportieve Abarth 595.
“Je zou bijna denken dat Fiat ook de magazijnen van het adellijke Rolls-Royce heeft bezocht”
Amore
Waar je ook aan moet wennen, is dat de koppeling nogal laat aangrijpt. De 500 Riva is verder een 500 zoals we die al jaren kennen. Je zit een beetje ‘op de bok’ en het is niet de ruimste in zijn klasse. En door de korte wielbasis ontwijk je venijnige drempels liever. Maar die looks hè. Je moet wel een hart van steen hebben, wil je de 500 niet veel, zo niet alles vergeven. En daar hoort ook het prijskaartje van de 500C Riva bij. Doet dat dekselse 500-tje het toch weer; we zijn verliefd. Amore.
PS: Twijfel je na het lezen van deze autotest niet langer tussen een speedboot en een auto, en heb je je zinnen gezet op de 500C Riva? Wacht dan niet te lang met de aanschaf; volgens een woordvoerder van Fiat Nederland zijn er nog enkele exemplaren beschikbaar.