Autotest – DS 7 Crossback
Franse luxe en glamour
Wat hij ervan vond, is niet bekendgemaakt, maar de Franse president Emmanuel Macron had het genoegen als eerste een ritje te maken in de DS 7 Crossback. Na zijn inauguratie op 15 mei 2017 werd hij in deze auto over de Parijse Champs-Élysées gereden. En door het speciaal gemaakte open dak zwaaide Macron naar het enthousiaste publiek.
Mondain Parijs
Nu, december 2017, krijgt de internationale autopers de gelegenheid de DS 7 Crossback uitgebreid aan de tand te voelen. In hetzelfde Parijs. Hoe leuk is het om als een van de eersten op een sombere dag eind herfst, begin winter juist in het mondaine Parijs met deze DS 7 Crossback rond te rijden? Hier het testoordeel.
“Extra geinig: het ontwerp is van de hand van de Nederlander Ivo Groen, sinds 2014 design director bij DS.”
Passende keuze
De keuze om de auto te lanceren in de Parijse hoofdstad is in alle opzichten passend. Niet voor niks spiegelt het merk zich aan de haute couture waarmee Frankrijk de wereldstandaard bepaalt. De huidige modellen van DS zijn welbeschouwd gepimpte Citroëns, maar dit is de eerste echte, speciaal ontwikkelde DS. Extra geinig: het ontwerp is van de hand van de Nederlander Ivo Groen, sinds 2014 design director bij DS.
Afwerking
De lat ligt hoog qua afwerking. Waar mogelijk is gekozen voor handwerk. Inspiratie is gezocht en gevonden in de avant-garde, soortnaam voor vernieuwing met een baanbrekend karakter. Het interieur van de DS7 straalt klasse uit, zelfs aan de stiksels is maximale aandacht besteed. De gekozen materialen versterken het luxueuze gevoel. Maar ook qua techniek biedt de DS7 alle denkbare moderniteiten. Uiterlijke eyecatchers zijn de opvallende koplampen met draaiende elementen en de onderscheidende achterlichten.
Ambitie
Het nieuwe merk DS is de vertaling van een grote ambitie van de Franse fabrikant: vaste voet aan de grond krijgen tussen de grote (Duitse) premium merken. Bij zijn aantreden in maart 2014 verkondigde topman Carlos Tavares dat DS een zelfstandig merk moest worden, los van Citroën. “Als toonbeeld van Franse glamour”, stelde hij vast. Vandaar ook de vergelijking met topmerken als Louis Vuitton, Hermes, Chanel en Gucci.
“Hoe leuk is het om als een van de eersten op een sombere dag eind herfst, begin winter juist in het mondaine Parijs met deze DS 7 Crossback rond te rijden?”
Nieuwe markten
DS dicht zichzelf vooral kansen toe in nieuwe markten, vooral in China. Daar wordt immers de grootste groei van dit segment verwacht. Toekomstvorsers hebben DS voorspeld dat het luxe topsegment tot 2022 met 33 procent zal groeien tot 11,2 miljoen exemplaren. Daarvan willen de Fransen best een graantje meepikken. De komende zes jaar wordt daarom jaarlijks een nieuwe DS gelanceerd. En de ‘omgebouwde Citroëns’ verdwijnen.
Plug-inhybride met AWD
Kopers kunnen kiezen uit vier motoren: twee diesel- en twee benzinevarianten. Die worden gecombineerd met een achttrapsautomaat of met een handmatig te bedienen zesbak. In 2019 volgt een plug-inhybride met vierwielaandrijving. Dat past ook wel bij een auto met de stoere uitstraling van deze nieuweling. Maar de gemiddelde koper zal niet snel het ruige terrein in gaan. Prijzen en motoren:
- PureTech 225 Automatic – 51.890 euro
- BlueHDi 130 Drive Efficiency Manual – 43.190 euro
- BlueHDi 130 Manual – 44.690 euro
- BlueHDi 180 Automatic – 54.490 euro
- Zomer 2018: PureTech 180 Automatic – 45.690 euro
“Niet voor niks spiegelt DS zich aan de haute couture waarmee Frankrijk de wereldstandaard bepaalt.”
Welbehagen
Belangrijkste eerste conclusie: in de DS 7 overheerst een gevoel van welbehagen. Met een uitstekend overzicht achter het stuur, een prima zit op de voorstoelen en achterin, en rondom mooie en chique materialen. Rijden in de DS7 is een genoegen en bepaald niet stressverhogend dankzij de vele technische voorzieningen die de bestuurder ondersteunen. Opvallend zijn de twee centraal geplaatste 12-inchschermen. Een daarvan is voor het navigatiesysteem en de multimedia-interface. De ander geeft de informatie van het digitale instrumentenpaneel weer. Die kun je overigens persoonlijk instellen.
Prima rijkwaliteiten
Natuurlijk komt de auto uitstekend mee in het Parijse verkeer, op de overvolle Route Periferique en op de landwegen buiten deze stad. Aan de rijkwaliteiten mankeert gewoonweg niets. Het valt ook niet mee om je op dat gebied als automerk nog te onderscheiden. Maar je mag wel stellen dat de DS 7 Crossback voldoet aan wat we verstaan onder typisch Frans comfort.
De prijs
Begin volgend jaar staat de DS 7 ook bij de dealers in Nederland. Daarvoor is een aparte organisatie opgetuigd, die opereert naast de bestaande Citroën-dealers. De prijzen van de DS7 beginnen rond de 46.000 euro. Voor de verkoop is een aantal zogenaamde DS Stores opgezet (alleen voor dit merk), in andere gevallen is een deel van de bestaande showroom bij Citroën-dealers ingeruimd. De bedoeling is dat DS op zo’n vijftien plaatsen in ons land te koop is.
Concurrentie
Zelf ziet DS de 7 Crossback als concurrent van auto’s als de Audi Q3, de BMW X1, de Volvo XC40, de Jaguar E-Pace en de Range Rover Evoque. Een extra hoog niveau van dienstverlening, zoals een haal- en brengservice bij onderhoud, moet helpen kopers te lokken naar de nieuwe Franse troef. De moeite waard? In onze ogen wel. De DS 7 Crossback is een prachtig voorbeeld van Franse luxe en glamour. Daar zijn ongetwijfeld liefhebbers voor.