Autotest – RAM 1500 Rebel (2019), schoppen tegen de gevestigde orde
Op pad met één van de populairste pick-ups van Nederland
Door De Redactie. |
Hij past nauwelijks in een Nederlands parkeervak, ziet er imponerend uit en verbruikt ongeveer één op een emmer. Toch zijn de Amerikaanse pick-ups onverminderd populair in Nederland. Tijd om op pad te gaan met een nieuwe uitvoering van één van de populairste modellen: de RAM 1500 Rebel.
Ik-kan-alles-karakter
Zuinige driecilinders, elektrisch rijden, CO2-uitstoot, stikstof, zomaar enkele maatschappelijke onderwerpen die je spontaan vergeet als je de RAM Rebel voor het eerst bekijkt. Deze pick-up is nog op de oldschool manier in elkaar gezet. Hij heeft een stalen ladderchassis, een starre achteras, onafhankelijke wielophanging én een 5,7-liter grote Hemi V8 met een vermogen van 395 pk en 556 Nm aan koppel. Tel daar de grote grille bij op en hier staat een RAM met een stoer ‘ik-kan-alles-karakter’.
LEES OOK: Wist je dat: deze Dodge speelde met de wet
RAM 1500 Rebel, één van de populairste pick-ups van Nederland – AutoRAI TV
Onbetaalbaar?
Maar waarom zou iemand in Nederland een 2.400 kilogram zware pick-up rijden die ook nog eens gigantisch veel brandstof verbruikt? Dat is toch niet te betalen? Klopt enigszins. Wie een RAM 1500 op geel kenteken en benzine rijdt, mag 254 euro wegenbelasting per kwartaal overmaken (wegenbelasting bestelauto particulier). Met een LPG-installatie stijgt dat bedrag naar maar liefst 493 euro per kwartaal. Tel daar ook de kosten voor brandstof en verzekering bij op en je komt op een fors bedrag per maand uit.
80.000 euro BPM
En dan hebben we het nog niet eens over de aanschafprijs gehad. Wie een RAM 1500 op geel kenteken koopt, mag naar verluidt ongeveer 80.000 euro aan BPM betalen, waarmee het totaalbedrag de euroton ruimschoots overschrijdt. Toch zie je de RAM – en concurrenten als de Chevrolet Silverado, Toyota Tundra en Ford F-150 – met enige regelmatig rijden, hoe komt dat?
Het grijs kenteken
Het antwoord is simpel: een grijs kenteken. Dat is een fiscale regeling waarbij bedrijfsauto’s in aanmerking komen voor een gereduceerd wegenbelastingtarief en vrijstelling van BPM. Om voor een grijs kenteken in aanmerking te komen, dient de laadruimte van de bedrijfsauto aan specifieke eisen te voldoen. Zo moet de laadvloer volledig vlak zijn en mogen er geen zitplaatsen bevestigd worden.
Pick-up
Voor pick-ups geldt dat de laadruimte 1,25 meter lang, 98 centimeter hoog en 20 centimeter breed dient te zijn. Daarnaast mag het tussenschot van één of meerdere ruiten – van maximaal 40 centimeter hoog – voorzien zijn. De ruiten kun je niet openen.
Geen BPM
Met een lengte van 1,71 meter en een breedte van 1,69 meter voldoet de laadbak van de RAM dus aan de eisen voor een grijs kenteken. Behalve dat is ook de ruit van het tussenschot (oftewel de achterzijde van de cabine) dichtgekit. Op grijs kenteken ziet het kostenplaatje van de RAM er heel anders uit. De Belastingdienst berekend wel de BPM, maar belast deze niet door.
Alleen als ondernemer
In plaats van ruim één euroton kost deze Dodge RAM op grijs kenteken ongeveer 60.000 euro. Het wegenbelastingtarief daalt drastisch. In plaats van 493 euro (inclusief LPG-installatie), betaal je nu 149 euro per kwartaal, ongeacht de brandstof. Er is uiteraard wel een voetnootje. Alleen als ondernemer kom je in aanmerking voor een grijs kenteken met vrijstelling van het BPM-tarief.
De vrijstelling is vijf jaar lang van kracht. Verkoop je de auto binnen vijf jaar aan een particulier, dan wordt er een bedrag aan rest-BPM berekend. Koop je dus een nieuwe of jong gebruikte RAM als particulier, dan betaal je gewoon BPM én fiks meer wegenbelasting. Na vijf jaar kan de auto BPM-vrij aan een particulier verkocht worden.
LEES OOK: Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles gaan fuseren
3.500 kilogram trekvermogen
Als ondernemer wordt de RAM dus financieel een stuk aantrekkelijker. Voor 60.000 euro rijd je in een luxe pick-up met vierwielaandrijving, een maximum geremd trekvermogen van 3.500 kilogram, grote laadbak en een rijke uitrusting.
Rijke uitrusting
Zo is deze RAM Rebel voorzien van elektrisch verstelbare, gekoelde en verwarmbare voorstoelen, een digitaal instrumentencluser, een U-connect infotainmentsysteem met 12-inch touchscreen (fors!), klimaatcontrole, cruisecontrol, een Harmann Kardon-audiosysteem, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera panoramisch schuif/kanteldak en talloze USB-poorten.
De Rebel-uitvoering onderscheidt zich verder door Bilstein-schokdempers, 32-inch noppenbanden, een verhoogd chassis, afwijkende bumpers en een stijver chassis. Je hoeft dus niet bang te zijn voor de ruigere bospaden.
Groot, maar overzichtelijk
Maar hoe gedraagt zo’n Amerikaanse mastodont zich dan in het Nederlandse verkeer? Om heel eerlijk te zijn: verrassend makkelijk. Uiteraard zijn de afmetingen enorm (lengte: 5,9 meter, breedte: 2,08 meter), maar dat is een kwestie van wennen. Sterker nog, het zicht rondom is perfect. Dankzij het grote glasoppervlak en de hoekige afmetingen kun je gemakkelijk om je heen kijken. De dodehoekspiegels, dodehoeksensoren en achteruitrijcamera helpen om het overzicht te bewaren.
Geen snelheidsduivel
Wat tijdens het rijden vooral opvalt is de rust. Anders dan het sportieve uiterlijk en de 5,7-liter V8 doen vermoeden, nodigt de RAM niet uit tot hard rijden. Nee, dit is eerder een heerlijke cruiser waarmee je in een rustig tempo lange afstanden aflegt. Uiteraard reden we met de RAM ook snelheden van 130 en 140 km/u, maar daar is eigenlijk weinig leuks aan. Het windgeruis neemt enorm toe en de auto wordt lichtelijk onrustig.
Rustig cruisen
Dat is mede te wijten aan het hoge gewicht en de grote ballonbanden van de Rebel-uitvoering. Met een snelheid van 100 km/u op de rechterbaan rijden is eigenlijk veel fijner. De V8 draait bij die snelheid slechts 1.900 tpm en is nauwelijks hoorbaar. Het gemiddelde verbruik (met LPG-installatie) bedraagt tijdens ons ritten 1 op 7,1.
LEES OOK: Opgepast: deze auto’s zijn niet geschikt voor E10
Geen hard plastic
Binnenin is het ondertussen goed vertoeven. Het ouderwetse cliché dat het interieur van een Amerikaanse auto uitsluitend uit hard plastic bestaat, is hier niet van toepassing. Alle naden sluiten mooi aan en het dashboard is bekleed met zachte materialen. Ook de knoppenclusters op het stuurwiel en de middenconsole voelen solide aan. Het infotainmentsysteem laat zich gemakkelijk en snel bedienen, al moet je hoofd vrij ver naar rechts draaien om het touchscreen te zien. Niet heel gek gezien de breedte van de RAM.
Breedste middenconsole tot nu toe
Aan opbergruimte heb je absoluut geen gebrek. In de middenconsole – een van de breedste die we ooit in een testauto zagen – bergen we met gemak onze cameratas of een kleine rugzak op. Achterin is de ruimte helemaal overdadig. Drie volwassenen kunnen gemakkelijk naast elkaar zitten en zelfs de benen volledig strekken.
De ideale bedrijfsauto?
Is de RAM 1500 Rebel dan de ideale bedrijfsauto? Dat ligt eraan waarvoor je hem gebruikt. Moet je als ondernemer vaak de stad in? Dan raden wij aan om een bestelbus aan te schaffen. Moet je regelmatig een zware aanhanger trekken en wil je niet bang zijn om in ruw terrein te stranden? Dan kunnen we de RAM van harte aanbevelen.
Guilty pleasure
Dankzij de grote bodemvrijheid en inschakelbare vierwielaandrijving voel je je op elke ondergrond de koning van de weg. Verder heb je nooit het gevoel dat je met een bedrijfsauto onderweg bent. Het is eigenlijk een luxe SUV, die toevallig een grote laadbak heeft. Dat de grote Amerikaanse pick-up niet bij iedereen in de smaak valt, kunnen we goed begrijpen. Maar wees nu eerlijk, deze grote Tonka Toy is toch ook een beetje een guilty pleasure?