Autotest – Dacia Sandero Stepway (2021)
Dacia, het enige echte budgetmerk dat we in Nederland kennen, heeft zijn belangrijkste model compleet vernieuwd. De nieuwe Dacia Sandero oogt een stuk moderner dan zijn voorganger, maar nog steeds is alles erop gericht om de prijs zo laag mogelijk te houden. Kan hij ons verrassen of kopen we voor hetzelfde geld liever een tweedehands model van een duurder automerk?
Dacia Sandero, wat is het ook alweer?
De Dacia Sandero is een middelgrote vijfdeurs hatchback die in 2008 voor het eerst op de markt kwam. Zoals elke Dacia is het een relatief eenvoudig ontworpen auto zonder poespas, die stukken voordeliger is dan alle andere modellen in zijn segment, maar wel voldoet aan alle eisen van ‘verstandige en pragmatisch ingestelde automobilisten’.
Dankzij de onovertroffen combinatie van prijs, ruimte, uitrusting en degelijkheid is de Dacia Sandero al jaren de bestverkochte nieuwe auto in de particuliere markt. Ofwel: van alle Europeanen die van hun eigen zuurverdiende spaargeld een nieuwe auto kopen, kiest het merendeel voor Dacia. Inmiddels zijn er ruim twee miljoen Sandero’s verkocht, goed voor een derde van de totale Dacia-verkoop sinds 2004.
Nu is het de beurt aan de derde generatie Dacia Sandero, die net als de vorige wordt aangeboden als Sandero en als extra stoere Sandero Stepway. Beide versies zijn sinds deze maand te bestellen voor prijzen vanaf respectievelijk 13.490 en 16.290 euro.
Wat is nieuw?
Nagenoeg alles. Te beginnen met het ontwerp, dat erg herkenbaar is bij de Dacia-kenners, maar wel compleet nieuw is. De nieuwe Dacia Sandero oogt een stuk moderner, vooral dankzij de Y-vormige led-dagrijverlichting en led-achterlichten (afhankelijk van uitvoering).
De Sandero is qua afmetingen nauwelijks gewijzigd. Wel oogt de auto lager en breder dankzij de horizontale lijnen in het ontwerp, maar belangrijker nog: dankzij de slimmere indeling van het interieur biedt de Sandero meer beenruimte en een iets grotere kofferbak (nu 328 liter) dan zijn voorganger.
Andere belangrijke eigenschap van de nieuwe Dacia Sandero is dat die als eerste Dacia gebruik maakt van het CMF-platform van Groupe Renault. Daarmee heeft de Sandero bijvoorbeeld dezelfde technische basis als de nieuwste Renault Clio. Dit betekent dat de nieuwe Dacia Sandero qua veiligheid, technologie en CO2-emissie een enorme stap maakt ten opzichte van de vorige Sandero. En dat hoeft niet persé heel veel geld te kosten. Door juist zo veel mogelijk modellen op hetzelfde platform te bouwen, worden kosten bespaard.
Dacia Sandero Stepway
Voor deze test kregen wij de Dacia Sandero Stepway mee, die meer dan de helft van de Sandero-verkoop voor zijn rekening neemt. Deze oogt een stuk stoerder dan de reguliere Sandero. Hij staat een fractie hoger op z’n wielen en heeft rondom opvallende beschermdelen. Ook is de gehele neuspartij voorzien van onderscheidende details en zien we scherpe vouwen in de motorkap. De eerste indruk van de nieuwe Dacia Sandero Stepway is dat die beslist niet oogt als een voordelige budgetauto.
Ook opvallend: de nieuwe Sandero Stepway is voorzien van verstelbare dakdragers die naar wens overdwars of in lengterichting gezet kunnen worden. Handig als je bijvoorbeeld een dakkoffer wilt meenemen. De draagcapaciteit van 80 kg is daarbij ruim voldoende.
Hoe is het interieur?
Als je een auto voor een lage prijs in de markt wilt zetten, moet je keuzes maken. Je moet ergens op inleveren. In het interieur hoef je dan ook geen luxe materialen te verwachten. Overal om je heen zie je hard kunststof.
Toch oogt het interieur niet zo goedkoop dan je op voorhand zou verwachten. Dat is niet alleen te danken aan de grijze stof op het dashboard en bij de deuren. Ook aan de oranje kleur die terugkomt in de ventilatieroosters, bij de deurpanelen en het stikwerk van de stoelbekleding. Op die manier hebben de ontwerpers met een zeer beperkt budget toch een alleraardigst interieur gecreëerd.
Het multimediasysteem waarmee onze testauto is uitgerust, zorgt daarbij voor een extra moderne touch. Het systeem is weliswaar vrij eenvoudig, zonder fratsen zoals we van Dacia kennen, maar biedt alles wat je nodig hebt. Je koppelt je smartphone met het systeem, waarna je dankzij Android Auto en Apple CarPlay de belangrijkste functies van je telefoon (muziek, handsfree bellen, navigatie etc) via de 8-inch touchscreen bedient. Ook handig is de telefoonhouder naast het scherm met een usb-poort direct daarachter. Naar wens is het multimediasysteem verkrijgbaar met ingebouwde navigatie.
Verder is het ruimteaanbod in de nieuwe Dacia Sandero (Stepway) zeer acceptabel. Zelfs als je langer bent dan 1,80 meter kun je voor- én achterin prima zitten. De kofferbak is niet overdreven groot, maar voldoende voor een auto in deze klasse.
Hoe rijdt de nieuwe Dacia Sandero Stepway?
Vrij neutraal, met een beetje nadruk op comfort. Hij heeft geen uitgesproken karakter en voelt niet bijzonder verfijnd. Maar dat hoef je ook niet te verwachten in deze prijscategorie. Rijden in de Dacia Sandero (Stepway) is vooral veilig en moeiteloos, met een lichte bediening van de besturing en de pedalen. In de basis mankeert er niets aan het rijgedrag van deze nieuwe Dacia.
Dat geldt ook voor de beschikbare motoren. Je kunt kiezen voor de 90 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor (TCe 90) met handbak of automaat of voor de TCe 100 Bi-Fuel. Laatstgenoemde is dezelfde 1,0-liter driecilindermotor, maar dan met 100 pk en een af-fabriek ingebouwde LPG-installatie. Het zijn moderne turbomotoren die ook worden geleverd in nieuwe Renault-modellen. Ze presteren uitstekend met hun trekkracht, souplesse en brandstofverbruik.
Wij reden met de TCe 100 Bi-Fuel die geschikt is voor zowel benzine als LPG. En van het rijden op LPG merk je helemaal niets. Behalve dat je met een volle LPG-tank en een volle benzinetank circa 1.300 kilometer kunt rijden zonder tussentijds te hoeven tanken. Dat is best lekker. En als je dan moet tanken, is het opnieuw lachen bij de kassa. LPG is namelijk spotgoedkoop ten opzichte van benzine.
Sterker nog: vanwege het feit dat rijden op LPG zorgt voor ongeveer 11% minder CO2-uitstoot ten opzichte van een vergelijkbare benzineversie, plus het feit dat de BPM in Nederland geheel gebaseerd is op de CO2-uitstoot van de auto, is de TCe 100 Bi-Fuel de voordeligste motorvariant op de prijslijst. Dus een lagere aanschafwaarde én minder brandstofkosten. Daartegenover staat wel een hogere wegenbelasting, maar als je meer dan 5.000 kilometer per jaar rijdt, heb je die er al uit.
Prijzen Dacia Sandero
Dacia levert de nieuwe Sandero en Sandero Stepway met keuze uit twee uitvoeringen en drie motorvarianten. De prijzen beginnen bij 13.490 euro. Voor dat bedrag krijg je een Dacia Sandero met de TCe 100 Bi-Fuel motor in de uitvoering Essential. Deze is standaard uitgerust met het multimediasysteem ‘Media Control’ met digitale radio DAB+, Bluetooth en usb-aansluiting. Ook kun je rekenen op elektrisch bedienbare ramen aan de voorzijde, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, zes airbags en nog meer zaken.
Na de Essential komt de uitvoering Comfort. Deze kost minimaal 15.090 euro en heeft standaard airconditioning, het multimediasysteem ‘Media Display’ met touchscreen, radio DAB+, Bluetooth, usb-aansluiting, Android Auto- en Apple CarPlay, evenals led-verlichting voor en achter, elektrisch bedienbare ramen en achter, regen- en lichtsensor, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, in hoogte vestelbare bestuurderstoel, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en mistlampen aan de voorzijde. Best een uitgebreide uitrusting dus, voor die 15 mille.
Prijzen Dacia Sandero Stepway
De prijzen van de nieuwe Dacia Sandero Stepway beginnen bij 16.290 euro. Beide uitvoeringen van de Stepway bieden een rijkere uitrusting dan bij de reguliere Sandero. Zo is de Stepway Essential standaard al uitgerust met airco, led-verlichting en het Media Display-systeem.
De Comfort combineert de uitrusting van de Essential met onder andere climate control, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een regen- en lichtsensor, parkeersensoren achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en mistlampen voor.
Naar wens is de uitrusting van de Dacia Sandero en Sandero Stepway nog veel verder uit te breiden, bijvoorbeeld met allerlei intelligente veiligheidssystemen (ADAS).
Conclusie?
Als je in de markt bent voor een auto in dit segment en geen eisen stelt aan rijprestaties, vooruitstrevende technologie en materiaalkeuze, dan is de nieuwe Dacia Sandero (Stepway) best een verstandige keuze. En al helemaal als particulier.
De Sandero is een stuk volwassener geworden en je krijgt opmerkelijk veel auto voor zo’n scherpe prijs. Als je kiest voor de Comfort-uitvoering met eventueel een paar extra opties, dan valt er bijna niets meer te wensen. Bij de meeste concurrenten kom je voor hetzefde bedrag niet verder dan een stadsauto. Wat dat betreft weet Dacia opnieuw te verrassen. Bovendien is veel techniek direct afkomstig van de huidige Renault Clio. Dat is goed voor het vertrouwen.
Natuurlijk zijn er voldoende redenen te bedenken om voor hetzelfde bedrag een gebruikte auto van een duurder merk te kopen. Het is maar net wat je echt belangrijk vindt in een auto.
Dacia richt zich op prijsbewuste kopers die pragmatisch kijken naar de aanschaf van een nieuwe auto. Dat doet Dacia al 15 jaar met succes en dat zal met de nieuwe Sandero de komende jaren niet anders zijn.