Autotest – Dacia Duster (2022) – Dik 1.200 kilometer actieradius!
Nog steeds veel voor weinig?
Sinds zijn introductie in 2010 heeft Dacia bijna twee miljoen exemplaren van de Duster verkocht. De tweede generatie is al weer bijna vier jaar oud en dus heeft Dacia hem een opfrisbeurt gegeven. Krijg je nog steeds veel auto voor weinig geld?
Dacia Duster 2022
Bij Dacia krijg je veel voor weinig, dat is al jaren zo. De Duster is bij het merk de SUV voor de kleine beurs. Toch liggen de prijzen inmiddels een stuk hoger dan 10 tot 15 jaar geleden. Niet zo gek, want de standaard uitrusting is namelijk meegegroeid met de prijs. Zelfs in deze prijscategorie neemt men niet meer genoegen met een auto waarin je zelf de raampjes nog naar beneden moet draaien.
Riante basisuitrusting
Zo krijg je standaard in de nieuwe Duster ABS met stabiliteits- en tractiecontrole, verlichte bedieningsknoppen op het stuur, een digitaal informatiescherm van de boordcomputer, airbags en zelfs gordijnairbags voorin. Best een riante basisuitrusting voor een budget-SUV dus.
Tegen een meerprijs zijn ook climate control met digitale displays, cruise control met verlichte bedieningselementen op het stuurwiel, parkeersensoren, camera’s rondom en verwarmbare voorstoelen verkrijgbaar.
Gadgets & Tech
Technologie-fans zitten ook goed in de Duster. Tegen een meerprijs is het dashboard voorzien van een nieuw 8-inch touchscreen en standaard krijg je het Dacia Plug & Music audiosysteem met MP3, USB en Bluetooth.
Het multimediasysteem ‘Media Display’ bestaat uit zes speakers, DAB-radio, Bluetooth, USB en maakt ook gebruik van Apple Carplay en Android Auto. Je kunt ook gebruikmaken van spraakherkenning, die je via het stuur kunt activeren. Wederom allemaal zaken waar de Duster uit 2010 stikjaloers op zou zijn.
Betere materialen
In het interieur zijn er nieuwe materialen gebruikt. Zo is de stoelbekleding compleet nieuw en makkelijk schoon te houden. De hoofdsteunen zijn aangepast zodat ze meer comfort bieden en hebben een slanker profiel, zodat je makkelijker over je schouder naar achter kunt kijken. Passagiers die achter je zitten hebben bovendien beter zicht naar voren.
Nieuw middenconsole
Het middenconsole is hoger geplaatst en voorzien van een brede armsteun die over een afstand van 70 mm verschuifbaar is en ruimte biedt aan een opbergvak van 1,1 liter en twee USB-aansluitingen voor de passagiers op de tweede zitrij. Het zijn dus vooral kleine aanpassingen, maar maken het leven in de Duster wel aangenamer.
Bekend gezicht
Aan de buitenkant hebben we meer moeite om nieuwe zaken te ontdekken. Terwijl je één nieuw element al vanaf een kilometer afstand kunt zien: de feloranje lakkleur die Dacia aan de Duster als introductiekleur meegeeft is namelijk helemaal nieuw. De kleur heet Orange Arizona en staat de Duster zeer goed. De kleur is modern en opvallend, maar niet schreeuwerig.
Nieuwe verlichting
Na nadere inspectie ontdekken we nog een aantal nieuwe zaken. Zo zijn er nieuwe koplampen met Y-vormige LED-dagrijverlichting en LED-knipperlichten. De vernieuwde Duster is de eerste Dacia met dit soort knipperlichten. Aan de achterkant hebben de lampen ook een Y-vorm gekregen aan de binnenkant.
De grille heeft dezelfde vorm gehouden maar is voorzien van nieuwe chromen sierelementen en op de achterkant zit voortaan een achterspoiler die voor minder luchtturbulentie zorg, waardoor het verbruik omlaag gaat. Het ontwerp van de nieuwe 16- en 17-inch wielen zorgt ook voor verminderde luchtweerstand. Zo gaat de CO2-uitstoot omlaag en gaat Dacia met zijn tijd mee.
1.235 kilometer actieradius
De huidige brandstofprijzen maken een Dacia tegenwoordig extra interessant. Niet omdat de benzinemotoren extra zuinig zijn, maar omdat Dacia de enige fabrikant is die een Bi-fuel-aandrijflijn (benzine-LPG) aanbiedt voor alle modellen met een verbrandingsmotor. Zo ook voor de Duster.
Bovendien ligt de CO2-uitstoot 9,5% lager als de Duster op LGP rijdt. Dat soort getallen maakt wellicht niet op iedereen meteen indruk, maar dan hebben we nog een cijfertje voor je dat wellicht wel interessant vindt: 1.235. Dat zijn het aantal kilometers dat je kunt rijden als de LPG- en benzinetank beide gevuld zijn.
De LPG-tank is namelijk flink gegroeid ten opzichte van het uitgaande model, waardoor je nu met de Duster 250 kilometer verder komt. De tanks van de Duster hebben nu een gecombineerde inhoud van bijna 100 liter: 50 liter benzine en 50 liter LPG.
Benzinemotoren
Naast de Bi-Fuel-variant kun je ook nog kiezen uit een 130 en 150 pk sterke TCe-motor. Beide motoren zijn leverbaar met een handbak met zes versnellingen maar de TCe 150 is voortaan ook verkrijgbaar met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Dieselen is niet mogelijk in ons land.
Prijzen Dacia Duster 2022
De vernieuwde Dacia Duster staat bij de dealer met een vanafprijs van 18.890 euro (Bi-fuel 100). Voor de Comfort-uitvoering betaal je minimaal 20.590 euro en voor het topmodel (Prestige) moet je minimaal 21.990 euro afrekenen.
Wil je weten hoe de nieuwe Dacia Duster rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan snel onze video: